Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 2556 ggr
Stormviskaren
2008-02-18 00:28

Chokladsug

Hur gör ni för att övervinna ert choklad sug? Alltså det är ju jättesvårt!!

Annons:
Sandra76
2008-02-18 00:35
#1

Bara att acceptera att det inte går;)

..nej, vet inte

Hennum
2008-02-18 03:19
#2

jag kan aldrig övervinna mitt chokladsug. men om jag någon gång inte är sugen på choklad så försöker jag låta bli att äta choklad utan ren vana, för att inte göra det ännu värre lixom :P

iofs så kan jag övervinna chokladsuget när jag inte har några pengar… ^^ ganska lätt då.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Stormviskaren
2008-02-18 14:33
#3

haha jag brukar gå och dricka så mycket jätte kalt vatten jag kan sen blir man helt så konstig i magen ^^ så du är man inte sugen på choklad mer.

supermoccine
2008-02-19 13:55
#4

#0 Ja, det är svårt och krävande. Choklad innehåller ju två beroendeframkallande ämnen, socker och theobromin, så det är inte så konstigt. Jag borde inte ens vara här inne för det är farligt för mitt sug, men jag har i alla fall inte ätit choklad sedan en dag i oktober när jag hade ett återfall då de hade fått massa finchoklad på jobbet som låg i vår fruktskål.. Innan var jag abstinent från allt med socker och kakao (och all annan stimulantia) i 1,5 år. Sedan hade jag en till liten slipp med några pepparkakor innan jul, men annars har det gått bra. Titta gärna in på beroenden i fokus. Där har jag fått mycket stöd.

sezierra
2008-02-21 13:03
#5

Jag tycker att suget har minskat sedan jag började med delite finare chokladerna (de som inte innehåller speciellt mycket socker eller tillsatser). För innan var det sockermissbruket som slet i mig och jag har märkt att om jag äter blandchoklad så ökar socker suget men om jag tar en bit mörk valrhona till exempel så slutar det och jag klarar mig en stund, man blir lite mättare på mörk choklad än de där sötsliskiga varianterna.

Eftersom choklad till skillnad från socker är nyttigt godis (om det är de finare sorterna som använder bättre råvaror och mindre kemiska tillsatser) så har jag inget emot att äta en bit mörk choklad om dagen. Dock ska sockret bort i den mån det går för socker är inte något bra att äta, det är Jag fullt övertygad om i alla fall. Choklad däremot är nyttigt om man äter måtliga mängder och av en sort som är gjort på bra råvaror och inte innehåller kemikalier eller för mycket socker. En bit om dagen är snarare bra än dåligt då choklad innehåller många bra saker. Men man gör självklart som man vill så länge det inte skadar någon. =)

#4 Beroende i fokus är en jätte bra sida, det håller jag helt klart med om.

Spruca
2012-12-17 17:10
#6

Jag brukar äta en ruta riktigt mörk choklad, eller kanske ha kakao i något. Brukar strö lite kakao över min gröt… Tycker att det minskar suget lite :) Men det är kanske individuellt…

Spruca

 

Annons:
Spruca
2012-12-17 17:11
#7

xocai hälsochoklad är bra :) Den är nyttigare och innehåller inte särskilt mycket socker alls

Spruca

 

karro1999
2013-01-15 07:37
#8

jag kan övervinner det med att inte ha med mer pengar ån jag behöver för då har jag inte råd att köpa choklad.

Wony
2013-01-29 12:27
#9

Jag brukar försöka tvinga mig att köpa choklad med så hög kakaohalt som möjligt, även om jag för stunden står och längtar efter någon supergod mjölkchoklad… Då brukar en ruta räcka, eller en halv, för att hålla det värsta suget borta. Flört

Annars ställer jag mig och bakar en mississippi mud pie, för det smakar så mycket mastig choklad att jag orkar med ett par skedar, max. Och så räcker den i sisådär en vecka minst, när man är två som hjälps åt. Efter en sådan vecka orkar jag inte ens titta åt choklad. Tungan ute

Blueberry95
2013-03-13 17:22
#10

Jag brukar äta mörk choklad (85%) då försvinner det :)

Upp till toppen
Annons: