Annons:
Etikettrecept
Läst 6789 ggr
sezierra
2007-12-21 03:48

Hasselnötstryffel ca 30 st

125g    Ljus bakchoklad
50 g     Osaltat smör
2 msk  Grädde
50 g     Malda hasselnötter
250 g   Mörk bakchoklad, hackad
30 st    Hasselnötshalvor

  1. Lägg den ljusa blckchokladen i en liten bunke, blanda smör och grädde i en liten tjockbottnad kastrull och rör om på svag värme tills smöret har smält.

  2. Koka upp, ta kastrullen av värmen och häll den heta blandningen över chokladen. Rör om med en träsked tills chokladen har smält och smeten är slät. Tillsätt malda hasselnötter och blanda väl.

  3. Låt smeten svalna i kylskåp i 15 minuter eller tills den är fast nog för att kunna bearbetas. Rör om då och då under tiden. Rulla små bollar av smeten, en struken matsked åt gången. Lägg bollarna i kylen i ytterligare 15 minuter eller tills de har fast konsistens.

  4. Täck en bakplåt med folie. Lägg den mörka chokladen i en medelstor värmetålig bunke, ställ den över en kastrull med sjudande vatten och rör om tills chokladen har smält och är slät. Låt den svalna något. Doppa tryflarna en i taget i chokladen med hjälp av två gafflar, låt den överflödiga chokladen rinna av och lägg sedan tryffelbitarna på plåten. Kläm snabbt fast en halv hasselnöt på varje tryffel innan chokladen hinner stelna. Ställ tryffeln i kylskåp i 30 minuter. Kan förvaras i lufttät burk i kylskåp upp till två veckor.

Från en bilaga till tidningen Nemi.
(Ett litet o.b.s. var med också, lika bra att ta med det också)

OBS! Inget för nötallergiker

Annons:
sezierra
2007-12-21 03:50
#1

Jag borde verkligen sova, eller packa åtminstonde. Men så sitter man här i stället. Receptet ovan finner jag ganska underligt men jag lämnar det upp till er att bedömma det. Själv ska jag nog dra mig åt packningen…

zeretki
2007-12-21 20:15
#2

*dräglar lite*   Jag ska nog prova detta recept någon gång, fast ha mörk choklad istället för ljus… Och som vanligt använder jag alltid finare choklad än blockchoklad. Flört

sezierra
2007-12-21 22:34
#3

Jag skrev BAKchoklad eftersom jag själv också föredrar lite finare choklad än just block. Hamstrade för övrigt ett kilo lite finare choklad som det kommer komma en chokladtest med så fort min dator är fixad. För övrigt så kallar jag det Bakchoklad när det är choklad som är finare än block men ändå till godis och bak. Skrattande

Choklad
2009-01-25 22:54
#4

Jag har marabou mörk eller den vanliga ljusa ….blir också mycket godare än det vanliga blockchokladen

U R us

LiindaH
2009-01-28 15:04
#5

Hua… Man ska då inte läsa här inne när man är super sugen.

// Liinda

smurfan-13
2009-11-29 18:52
#6

detta måste jag oxå testa! Kanske dax att lämna denna sida för dagen och försöka ta tag i matlagningen istället

Annons:
sayuri
2009-12-01 00:11
#7

Men oj va gammalt recept, det var inte igår haha

Någon som har gjort receptet och känner sig manad att ta bilder?

Carlo
2009-12-01 18:30
#8

#7 Tänkte göra detta typ Idag eller imorgon, för att jag ska ju Julbaka i 4 veckor ;) Haha! :D

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


sayuri
2009-12-01 19:35
#9

#8 Då räknar jag med bilder snart ;)

kundvagnsgnu
2013-12-22 18:49
#10

Hurra! Som jag har letat efter det här! Världens godaste!


Upp till toppen
Annons: