Annons:
Etikettrecept
Läst 6795 ggr
koralliz
2/11/13, 3:32 PM

Smaksatt choklad.

Tänkte smälta choklad och hälla i formar med olika motiv men skulle vilja ha tips på smaksatt choklad….vad kan man blanda smält choklad med för att få goda små egengjorda chokladbitar samt även skulle jag vilja fylla med nån god fyllning…nån som har goda förslag att dela med sig av.

Ska det vara flytande om man vill ha nåt som smakar tex mint osv…har aldrig gjort detta men vill prova. Hoppas på svar.

Annons:
[dynamitella]
2/11/13, 3:36 PM
#1

Jag vill spontant rekommendera chili :) Vi har någon slags torkad chilikrydda som jag brukar har i chokladen på mina jordnötskakor.

Kan tänka mig att det vore gott att krydda till med om du vill ha någon som inte har exempelvis creme eller så.

UrchinFamiljen
2/11/13, 3:42 PM
#2

KOKOS! x) 

Eller kanske sylt eller något sånt, har heller aldrig gjort egna chokladbitar förut.. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

koralliz
2/11/13, 8:06 PM
#3

#1 Ska chili blandas direkt i den smälta chokladen då innan man häller den i formen? Hur mycket till tex 200 g choklad…en smaksak men på ett ungefär.

[dynamitella]
2/11/13, 8:15 PM
#4

#3

Ja, rakt ner smeten :)

Jag använder ungefär två kryddmått till 200g. Men det är ju väldigt väldigt olika. Jag rekommenderar att du tar lite lite och smakar av, och upprepar.

koralliz
2/12/13, 10:00 AM
#5

#3 Okej tack…

karro1999
2/13/13, 1:13 PM
#6

torkad frukt, har inte provat, men gillar torkad frukt i choklad.

Annons:
Tarotstollan
2/14/13, 11:52 PM
#7

Puffat ris. Sådär som i Kinaris.
Ahlgrens bilar.
Hackad mandel eller hasselnötter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2/14/13, 11:52 PM
#8

*dubbelinlägg*

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ebba-A
2/18/13, 10:47 AM
#9

Här kommer mina tips!

Pepparmintsolja: Ett par droppar, lättast att smaka av. Vill man ha krisp i så kan man finhacka lite polkagris och ha i.

Apelsin: Rivet apelsinskal, där är det nog också bäst att smaka av.

Lakrits: Lite finkrossad turkisk peppar. Jag tycker kombinationen av salt lakrits + söt choklad är fantastisk!

Använd fantasin, lek fram recept och prova i små satser. Det kan inte bli värre än att det smakar äckligt ;)

Värd på Choklad iFokus

line84
3/1/13, 3:19 PM
#10

Krossad polkagris! :)

Upp till toppen
Annons: