Annons:
Etikettrecept
Läst 3495 ggr
Spruca
3/21/13, 7:53 PM

Göra egna praliner

Jag tänkte testa att göra egna Praliner, men undrar om det skulle kunna gå att byta ut vispgrädden mot matlagningsgrädde eller något annat fettsnålare… Hade varit jättebra då jag försöker att hålla igen liiite på det :)

Spruca

 

Annons:
[Moa-]
3/21/13, 8:05 PM
#1

Att försöka göra hälsosammare chokladpraliner låter bara dumt enligt mig, tror inte att det skulle bli bra.

Ät färre istället! =)

Xristina
3/21/13, 8:18 PM
#2

Måste nog hålla med #1 här lite :) Jag förstår hur du, TS, tänker, men jag tror det är bättre att göra som står i recepten och äta 1 eller 2 mindre än annars. Man måste ju inte äta allt på en gång heller :)

Spruca
3/21/13, 8:21 PM
#3

Ni har rätt, det kan man ju också göra :) Men ville bara veta om det går…

Spruca

 

Wony
4/13/13, 7:51 PM
#4

Jag tror att det kan gå, själv minns jag inte om jag testat, för här hemma köper vi alltid äkta 40% grädde till just Praliner. Jag kan kanske ha använt fettsnålare någon gång, men jag minns inte om resultatet blev bra eller dåligt i sådana fall.

Just när det gäller Praliner jag gör själv så brukar jag vilja använda bästa möjliga råvaror, fast det ska gå att hitta i en vanlig affär. Känns som att om jag ska lägga ner en massa tid på det, så ska det blir gott också. 🙂

Spruca
4/14/13, 9:07 AM
#5

Hittade faktiskt ett bra recept med kesella som grädde och honung som sötning :)

Spruca

 

Wony
4/14/13, 9:32 AM
#6

Oj, det låter spännande! Har du lust att dela med dig av det? Jag ska om någon vecka börja göra Praliner åt sambon i födelsedagspresent, så jag försöker bunkra upp med både recept och ingredienser nu. 🙂

Annons:
Spruca
4/17/13, 9:04 PM
#7

Javisst :) 

Ingredienser;

100 g mörk choklad

1 msk honung

1 äggula

200 g kesella

Hackade nötter att rulla i.

Smält choklad och honung över ett vattenbad. Ta från värmen och blanda ner kesella och äggula. Ställ kallt i 1 timme. Forma sedan små bollar och rulla i nötter . Ställ kallt före servering :)

Spruca

 

Wony
4/20/13, 4:51 PM
#8

Det låter ruskigt gott, måste jag säga! Kan man göra dem någon dag i förväg eller är de som bäst nya? 🙂

Spruca
4/21/13, 5:50 PM
#9

Vet inte riktigt, har inte provat :)

Spruca

 

Wony
4/21/13, 6:36 PM
#10

Då får jag väl undersöka saken. Kan nog inte bli mer än fel i alla fall, och då har man ju i alla fall lärt sig något av det. 🙂

Spruca
4/21/13, 6:39 PM
#11

Japp :)

Spruca

 

Upp till toppen
Annons: