Annons:
Etiketterekologiskträttvisemärkt
Läst 14070 ggr
Hennum
1/12/08, 8:28 PM

Rättvisemärkt Choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar ni köpa rättvisemärkt choklad? det är det som undersökningen gäller…

annat jag undrar är var ni då köper och vilket märke. Någon favorit och någon sort ni hatar? tycker ni att det är värt den extra kostnaden?

hoppas jag inte tar upp något som redan har tagits upp.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Hennum
1/12/08, 8:30 PM
#1

själv köper jag så fort jag har möjlighet. tycker att de sorterna som finns på världsbutikerna är de absolut godaste som finns. änglamarks rättvise och kravmärkta choklad är oxå toppen.

svarade ibland, eftersom jag inte har möjligheten så ofta.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Velepa
1/12/08, 8:41 PM
#2

Rättvisemärkt visste jag inte ens att fanns. Heter märket "Rättvisemärkt"?

Mandysan
1/12/08, 9:56 PM
#3

Det har hänt ngn gång :)

HannaM
1/13/08, 12:11 AM
#4

har hänt, har inte hittat någon än som slår mina vanliga favoriter utan tycker smaken verkar hamna på efterkälken på något vis

Hennum
1/13/08, 12:12 AM
#5

Som du ser på bilden så står det fairtrade. man brukar säja rättvisemärkt om varor har den märkningen på sig. det går ut på att de som framställer varan ska få vettigt betalt. i det här fallet att de som arbetar på stället där de odlar kakaobönor och i chokladfabriken ska få ordentligt betalt, vilket ofta inte är fallet, som med marabous choklad och så, där människor är snarast slavar.

själv tycker jag att mycket rättvisemärkt choklad är av en helt annan kvalitet än marabous, cloettas o fazers choklad tex. och så känns det såklart mycket bättre att käka den än marabous. en god gärning, på två vis. :) istället för att skänka pengar (inget fel i det) så kan man käka en massa choklad :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sezierra
1/13/08, 7:55 PM
#6

Equale är ett märke som jag är lite nyfiken på. När jag har tid så ska jag åka och köpa några för att testa… för övrigt så har Equale har för övrigt några olika te sorter som jag brukar köpa. Tycker de smakar lite bättre även om chokladteer är oslagbara.

Annons:
HannaM
1/13/08, 8:12 PM
#7

rättvisemärkt är helt klart bättre än marabou och dom men kommer inte upp till högsta klassen där jag tycker att valhrona, amedei och olivier och sådana hör hemma=)

Sovgott
1/17/08, 12:20 PM
#8

Jag köper ofta rättvisemärkt choklad. Har bl a testat Equale. Den är mer smakrik än "orättvis" choklad. Och jag tycker inte att den är särskilt dyr. 100 gram kostar runt 20 kr.

Story
1/18/08, 1:55 AM
#9

Fairtrade på det lokala théhuset ^^

sezierra
1/18/08, 2:50 AM
#10

#7 Jag tror vi får ta oss en chokladprovning så fort som möjligt för att utvärdera! Fast om det är fler som smakar än vi två så blir det kanske lite lättare för samvetet än om man knäcker flera 100 gram själv.

Lange85
1/18/08, 10:26 PM
#11

#10 JAG STÄLLER UPP! :D

Hennum
1/19/08, 7:05 PM
#12

det låter gott med chokladprovning. jag vill oxå vara med :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

isnornin
1/19/08, 9:20 PM
#13

Kaffebönor doppade i choklad är goda:)

MVH Isnornin

Annons:
Hennum
1/21/08, 7:41 PM
#14

jag har ett paket med after eight liknande choklad på mitt rum som jag köpte, tänkt som julklapp i julklappsutlottning. men lottningen blev aldrig av. och jag är sååå sugen på att öppna. men ska jag verkligen det? *dreglar* :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

FeliciaS
1/22/08, 10:01 PM
#15

Vi köper ofta ekologisk och rättvisemärkt choklad. Mycket gott och man slipper dåligt samvete för stackarna som får jobba med det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

sezierra
1/23/08, 1:07 PM
#16

#14 Klart du ska öpna om du känner för det =)

smalltowndude
1/25/08, 7:33 PM
#17

"Har hänt". Jag köpte faktiskt min första Fairtrade-märkta choklad idag, då jag inte har sett att det fanns innan. Det var en liten Anton Berg-chokladkaka, 60% med kakaobön-bitar i. Jättegod!

Hennum
1/26/08, 2:26 AM
#18

jag köpte oxå anton berg-choklad idag. har inte sett innan att de har. men jag köpte mörk choklad och ljus choklad. har inte öppnat den mörka än men den ljusa är såå god. :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bella-R
1/26/08, 4:33 PM
#19

Vet inte ens vad "rättvisemärkt" choklad är.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Hennum
1/27/08, 4:01 AM
#20

det är ett märke som garanterar att de som arbetar får ordentligt betalt. därför så kommer varorna från fattiga länder där folk kan tvingas arbeta i jordbruk och fabriker där de får leva på extremt lite pengar. så att de inte har råd till sjukvård osv. antalet led från det att varan produceras och till den hamnar i affären är oxå färre, därmed kan priset oxå sänkas, eftersom att det inte är en massa mellanhänder som ska ha extra pengar. ofta är det små kooperativ eller liknande som gör saker.

i jordbruk och så måste de få ordentlig skyddsutrustning när de arbetar med giftiga grejer osv, men ofta är rättvisemärkt oxå bättre för miljön när de gäller sånna saker.

genom att köpa rättvisemärkt så kan man helt enkelt hjälpa människor i fattiga länder till ett bättre liv.

finns säkert nån som kan beskriva bättre, och jag har nog missat endel.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
HelenBergstrom
2/3/08, 1:43 PM
#21

Jag hittade Equale på Coop, 21 kr 100g. Den extra mörka 70%, den var god, inte så bitter.

Heda
2/3/08, 9:57 PM
#22

Läggr inte märke till sånt utan bara köper det jag finner är gott

Hennum
2/5/08, 8:40 PM
#23

har öppnat paketet med den goda mintchokladen, helt underbar. jag har ätit halva paketet redan. men skulle bara ta en bit hade jag tänkt mej… hopplöst!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Stormviskaren
2/10/08, 9:09 PM
#24

vet inte va de e för nått

Hennum
2/12/08, 10:34 PM
#25

läs inlägg 20 så får du lite mer hum om det iaf :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

ryttarn
1/11/11, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Sparkar upp dena tråd lite gran då jag tycker detta med Fair Trade är ganska viktigt och intresant.

Själv köper jag bara Fair Trade Choklad. Mina favoritmärken är Eguale, Divine och Mascao. Men även Oxfam har tagit fram en del fair trade choklad av belgisk typ.

Mascao har alla varianter från vit choklad till riktigt mörk 85%-ig

Har man ingen välsorterad världsbutik eller chokladbutik kan man idag hitta flera olika fair trade choklader på nätet. Min egen favorit är Websaluhallen Isil (www.isil.se) beror väll på att jag själv driver den :D

Men det finns fler webbutiker som har delar av detta sortiment oxå. Man kan checka av återförsäljar listorna på sackeus (Eguale) och House of Fair Trade (Divane)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

HannaM
1/12/11, 10:46 AM
#27

Aha Mascao var ny för mig. Vad är det för typ av choklad? Är det många smaksatta sorter?

Annons:
ryttarn
1/12/11, 11:49 AM
#28

Mascao choklad är en choklad med enbart naturliga ingredienser. Inga konserveringsämnen och inget sojalecitin ingår!
Chokladen tillverkas av Mascobado råsocker, ett oraffinerat skonsamt torkat socker från Alter Trade.
Det är en organisation av små sockerodlare på ön Negros på Filippinerna. Kakaon är El Ceibo kakao som kommer från en grupp kakaoodlare i Alto Beni i Bolivia. En provins i Bolivianska Amazonas där kakaoträdet en gång uppstod.
Miljövänlig nedbrytbar förpackning utan aluminium.

Varianterna som finns är följande:

Mjölkchoklad, Hasselnöt, Pralin, Rom, Mörk (58%), Mörk Mandel (58%),Mörk apelsin(58%), Extr Mörk(70%), Extra Mörk Guld(85%) samt Vit Krokant.

Finns i många världsbutiker. Importören heter North & South Fair Trade.

Man kan även köpa den från min webbutik (om det är ok att göra lite reklam) www.isil.se

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

HannaM
1/12/11, 11:56 AM
#29

Ah, ja det fanns ju ett par rena i alla fall. Vad innehåller dom?

ryttarn
1/12/11, 11:59 AM
#30

#29 Jag redigerade inlägget lite med en fylligare beskrivning innan jag såg din fråga…..

Ska tillägga att all Mascao choklad är ekologiskt certifierade av något av de EU godkända certifierings organisationerna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Crowone
1/14/11, 1:42 PM
#31

Köper helst Icas farirtrade-märkta kakao, Mmmm……

Lina Strindlund
10/10/15, 11:58 PM
#32

Ica har en som är eco och fairtrade som faktiskt är riktigt god och prisvärd. 

sedan har jag köpt divine ibland, den är underbar, men dyrare än icas.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Wony
10/20/15, 3:26 PM
#33

Köper Divine ibland, den säljer dom vid bokbordet i kyrkan min mamma är i ofta. Så har jag vägarna förbi köper jag ofta lite choklad. Är i princip aldrig där för något annat ärende än chokladen…

Är inte mycket dyrare än vanlig choklad, och finns en del spännande smaker så det är kul. Däremot tycker jag inte alltid att de rent kvalitetsmässigt når upp till mer kända märken (t ex Valrhona eller Michel Cluizel) och att de ofta smälter lite lättare. I alla fall mjölkchokladsorterna.

Upp till toppen
Annons: