Annons:
Etikettmörk-choklad
Läst 3087 ggr
Scorpio97
4/2/13, 11:39 AM

Bra choklad?

Eftersom jag gillar mörkt choklad samt vet att det är nyttigare än ljus så brukar jag äta det ibland. Men läste nu att i vissa mörka chokladsorter tar dom bort dom nyttiga grejerna, för att annars blir det en lite bitter smak? Någon som vet vilken choklad man ska välja för att få det nyttiga? (:

I nuläget köper jag oftast Marabou Premium (mint, apelsin eller hallon) samt en sort som jag inte kommer ihåg märket på, som är mörk choklad med chokladmousse och chokladsås xD

Hur mycket choklad kan man äta per dag utan att det blir onyttigt? Brukar ha en chokladkaka hemma och ta en liten bit (ca 5-10 g) när jag är sockersugen (för att låta bli att äta något onyttigare)


//Jessie

Annons:
Te Tack
6/16/13, 7:01 PM
#1

Det är väl snarare så att man tillsätter mycket socker i billig choklad för att ta bort det bittra. Välj istället en choklad som innehåller mycket kakao (=nyttigt) och är gjord på fina kakaobönor (Criollo eller Trinitario). Undvik den billiga massproducerade chokladen som ofta görs på bittrare och sämre bönor och då behövs också tillsättas mer socker. Ju högre pris desto finare och nyttigare choklad kan man säga. Läs mer om olika sorters kakaobönor och chokladkakor http://www.masterchoklad.se

Wony
7/17/13, 12:48 PM
#2

Minns att jag läste nånstans att de som åt upp till 50g mörk choklad per dag hade lägre kolesterol och sådant. Men jag minns inte vilken procent det gällde, tror att det var från 70% och uppåt. Men som sagt, jag minns inte hela artikeln.

Lina Strindlund
7/27/13, 7:25 PM
#3

Jag älskar choklad, och brukar konsumera en hel del 70 % choklad. Men nu fick jag veta att det har en stimulerande effekt som liknar koffein, och jag blir lätt stressad av koffein så… försöker minska. Men då fick jag tipset att äta Råa kakaobönor! Så nu testar jag det och känner att jag blir mätt och nöjd och harmonisk på det, som snacks. Det smakar inte allas som choklad brukar smaka, men man vänjer sig fort.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: