Annons:
Etikettrecept
Läst 1753 ggr
[Featherz]
2013-05-15 19:53

Halvnyttig choklad

Oi😃

Just nu är jag inne i en träningsperiod och brukar må lite dåligt av att äta onyttigt (inte bra, jag vet). Grejen är den att jag är galen i choklad, och jag äter nåt onyttigt i princip varje dag. Så jag skulle behöva tips på små, halvnyttiga recept som man kan äta med gott samvete efter skolan. Brukar vara fruktansvärt trött vid det laget och hela jag skriker efter choklad!

Idag blev det någon form av chokladkaka i micron. Receptet:

1 msk kakao
1 msk strösocker
2 msk vetemjöl
1-2 tsk vaniljsocker
2 nypor salt
1,5 msk rapsolja
1,5 msk mjölk
0,5-1 tsk bakpulver
1 skvätt kaffe

Blandade allt i en kopp och värmde i ca 30 sekunder på full effekt.

Tycker själv att receptet inte är så fruktansvärt onyttigt, skulle vara sockret i sådana fall. Men skulle ni räkna det som så pass onyttigt att det inte borde ätas flera gånger i veckan (= varje dag för mig…)? Har ni några hyfsat nyttiga recept att dela med er?🙂

Måste försöka ta mig ur den här nojan haha!

Mvh Emma

Annons:
ebzi
2013-05-16 20:42
#1

Jag skulle inte äta det, men jag äter ju iof inget sött på vardagar! Sockret är inte bra, inte vanlijsockret heller, vetemjölet, rapsoljan eller bakpulver. Risken är också att du äter det, får energi och sen efter någon timme känner du dig trött och vill ha mer…

Ät en stabil frukost (t.ex grovt bröd eller gröt). Om du har sen lunch så ta ett mellanmål (t.ex frukt). Istället för att stoppa i dig något sött/onyttigt så gör en fruktsallad! Supergott enligt mig. 😃

[Featherz]
2013-05-16 21:28
#2

Tack för ditt svar!😃

På vardagar äter jag alltid en liten havregrynsgröt till frukost med kanel och mjölk/mosad banan och mjölk (utan socker och salt). Till lunch äter jag såklart det som erbjuds men håller mig oftast till en mindre, nyttigare portion. Så sen när jag kommer hem är jag typ galen efter nåt riktigt gott och då blir det lätt onyttigt också xD Men håller med om att frukt är smaskens, dock brukar vi ha det ganska dåligt med det hemma…

ebzi
2013-05-17 12:39
#3

#2 Köp mer frukt! Och om du inte orkar åka och handla varje dag kan du ju köpa och lägga i kylskåpet så håller de längre :)

Du kan även ta lite större portioner till frukost och lunch, då håller du blodsockret uppe längre. 

Försök att undvika snabba kolhydrater (vit pasta, vitt bröd…) eftersom det blodsockret höjs och sänks snabbt om man äter det.  Ät var tredje timme

👍

Upp till toppen
Annons: