Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 1333 ggr
[KatarinePierce]
2018-01-03 16:28

Vilken chokladsort föredrar ni?

Vilken choklad sort tycker ni mest om? Mörk? Ljus? Choklad med apelsin i? 

Skriv gärna märke också. 🙂

Annons:
Kirnzy
2018-01-03 16:30
#1

Choklad med lakrits i (ingen speciell sort) eller marabous choklad med salta mandlar :)

Carmarino
2018-01-03 16:38
#2

Har alltid föredragit mjölkchoklad, och tyckt att mörk choklad var i princip oätligt. Den senaste tiden har jag dock provat mig igenom en hel del av Valrhonas sortiment och faktiskt lärt mig uppskatta deras mörka choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Torahzen]
2018-01-03 17:34
#3

Det ska vara mörk choklad. Gärna lite salt eller chili. Det är också gott med tranbär i.

NatasjaHemby
2018-01-03 17:58
#4

Är ingen stor chokladätare men ska jag äta choklad så får den gärna vara smaksatt. Mint och apelsin är två smaker jag tycker passar bra ihop med choklad (dock ej tillsammans 🤪).

Föredrar generellt mörk choklad före ljus men har precis upptäckt tjusningen med vit choklad, då helst gjord på rismjölk.

SE*Simbelmynes

Tarotstollan
2018-01-03 22:38
#5

Föredrar mellan och vit choklad med smaksättning av någonting.
Mörk choklad upp till 65 % är ok, sen blir den för bitter. Fast är jag godissugen och ingen annan choklad finnes mer än från 70 % och uppåt, så går den ner också!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2018-01-04 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Faktum är att det var vad jag också trodde tidigare. Nu när jag har provat mig igenom så många av Valrhonas olika chokladsorter så kan jag säga att det finns choklad med över 70 % kakaohalt som smakar väldigt mycket mildare än vad man kan tro.

Testade även en med 85 % kakao (Valrhona Abinao), men den smakade mest bara kakao. Därför testade jag att tillsätta lite pepparmintolja när jag smälte den och gjorde chokladbitar av den. Vilken skillnad! Den blev plötsligt god. Förvisso är det inget som man kan äta mängder av, men en eller två bitar var inga problem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
OlgaMaria
2018-01-04 18:54
#7

Kan verkligen rekommendera ICAs ekologiska 70%iga choklad. Den är supergod! Bland sötare sorter är jag väldigt svag för Fazers lakritschoklad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ghosthunter
2018-01-04 19:25
#8

#0 Choklad med apelsinsmak är gott🙂Minns inte märket nu, men på Lidl har dom en väldigt god choklad med lakrits, vilket jag också tycker är väldigt gott. Men  det allra mesta är gott. Mjölkchoklad är vad jag föredrar!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

TatsuOni
2018-01-04 20:54
#9

Apelsinchoklad eller mörk choklad. Jag äter concious choklad, då det är den enda choklad jag har hittat med sötning som jag tål.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2018-01-05 16:36
#10

Generellt sett är det osmaksatt mörk choklad men beroende på tillfälle och vilket te jag dricker till kan mjölkchoklad eller smaksatt mörk choklad vara lika god

l'm back

Carmarino
2018-01-05 16:46
#11

En smakkombination som jag upptäckte på 80-talet var svartvinbärste och Marabou mjölkchoklad. Den smaken påminner mig alltid om King's Quest III: To Heir Is Human.

Hade inte egen dator då, utan fick spela på jobbdatorn. Vi var några stycken som tävlade mot varandra, så jag körde till jobbet på helgerna bara för att spela. Då drack jag alltid svartvinbärste och åt Marabou mjölkchoklad till. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-01-05 17:27
#12

Synd att inte 5th Avenue bar finns i Sverige…den är sagolikt god!! Jag köpte många såna i godisautomaterna som fanns i New Yorks tunnelbanestationer när jag var där för 25 år sedan! Perfekt när man ville bli av med all småväxel som man samlade på sig😃 Har för mig att den kostade en quarter (25 cent)

https://en.wikipedia.org/wiki/5th_Avenue_(candy)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-01-05 17:32
#13

#12 Den låter som något jag skulle kunna tänka mig att äta. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
2018-01-05 17:36
#14

#13 Det tror jag säkert. Den är unik i smaken. Jag har provat mig fram genom att testa olika sorter för att finna en som är lik i smaken….men jag har ännu inte lyckats!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Fransu
2018-01-07 19:23
#15

Mjölkchoklad tycker jag bäst om. Fazer blå är en stor favorit. Kombinationen choklad/lakrits funkar alltid också.

Riktigt mörk choklad gillar jag inte, har för barnsliga smaklökar för det. Trots att jag är 40 år. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Ghosthunter
2018-01-07 20:38
#16

Jag håller med om Fazer blå….riktigt god!☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-01-08 07:33
#17

#15 Det var samma för mig tidigare, men sedan jag har börjat "experimentera" med Valrhonas choklad så har jag lärt mig uppskatta denna - fast inte alla.

Trodde aldrig att jag skulle vänja mig, men nu är det flera av sorterna som jag tycker är väldigt goda. Det går dock inte att äta så många bitar, så det är ingen större risk att man trycker i sig en hel chokladkaka. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
2018-01-08 08:01
#18

Mörk choklad är ju blodtryckssänkande. Älskade mörk choklad innan jag började med hjärtmedicin som sänker blodtrycket. Har lite lågt blodtryck från början - andra anledningar till att jag måste ta medicinen. Nu tycker jag i alla fall inte att det är gott med mörkare än 70% längre, och knappt det heller. Men för några dagar sen bytte jag medicin och det tog ett par dagar innan jag kom upp i rätt dos. Det var en dag som jag var fasligt sugen på mörk choklad, men det hjälpte mig att förstå att jag kunde vara lite snabbare med att öka på nya medicinen. Haha. Nu har jag rätt dos, och chokladsuget är borta igen. Hehe… så jag tror nog att det kan ha att göra med ens blodtryck ifall man tycker det är gott med mörk choklad eller inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
2018-01-08 08:29
#19

#18 man kan ha det i generna om man gillar bittra smaker också. Sen så finns det ju också andra nyttigheter i choklad som säkert kan skapa sug

l'm back

Carmarino
2018-01-08 15:31
#20

Brukar inte tycka om bittra smaker, så det är förmodligen därför jag inte tycker så bra om mörk choklad. Å andra sidan har jag högt blodtryck, så kanske det är därför jag lärt mig äta även mörk choklad numera. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fransu
2018-01-08 15:58
#21

Hmmm, jag har också högt blodtryck. Jag medicinerar till och med för det. Så jag kanske ska försöka lära mig äta mörk choklad. Visste inte att det var blodtryckssänkande.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2018-01-08 16:00
#22

Det visste inte jag heller, och jag har inte märkt någon större skillnad faktiskt. Fast jag äter ju inga mängder mörk choklad heller precis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: