Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 2309 ggr
Carmarino
2018-01-07 12:29

Valrhona Inspiration

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valrhona har kommit ut med en serie choklad som kallas Inspiration och finns i tre smaker: jordgubb, passionsfrukt och mandel. Enligt hemsidan så innehåller de bara naturliga ingredienser, d.v.s. frukt, kakaosmör och socker (plus GMO-fri soja lecitin).

Jag beställde två små påsar med vardera 200 g av jordgubb och passionsfrukt. (Mandel fanns inte där jag beställde.) Nu har jag smakat på dem, och jag kan bara säga WOW! De smakar verkligen jordgubbe och passionsfrukt.

Har inte lyckats få fram om de räknas som mörk, ljus eller vit choklad, så jag vet inte till vilken temperatur de ska tempereras. Därför har jag istället gjort en liten sats tryffel, en av varje smak, som jag ska använda till de minichokladmuffins som jag bakade idag. Lovar att visa bilder på dem när de är klara.

Tyvärr är chokladen väldigt dyr, så jag lär inte köpa den så många gånger, men det är roligt att åtminstone prova den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-01-07 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det hade hunnit bli mörkt när jag var klar, så jag fick ta bilden med blixt tyvärr. Så här blev de, Chokladminimuffins med passionsfrukts- respektive jordgubbstryffel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-01-07 22:38
#2

Ååååå, det ser gott ut!!!!!🤤😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2018-01-08 07:34
#3

Det var det också, och det kändes nästan som om man åt mosade jordgubbar och urskrapad passionsfrukt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-01-08 20:21
#4

Spännande att höra att det finns jordgubbschoklad och resultatet blev ju en mycket lyckad och delikat kvartett!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fransu
2018-01-09 11:33
#5

Ser helt fantastiska ut! 👍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2018-01-09 14:15
#6

#4 Ja, jag blev så sugen att testa när jag läste om den, så jag blev glad att den fanns att köpa även som privatperson. Priset är dock häftiga 650 kr/kg (130 kr för en påse som de på bilden), så det är inget man köper mängder av - åtminstone inte jag.

Det är roligt att de lyckats så bra med smaken tycker jag, för ofta känns smaksatt choklad lite "syntetisk" och inte särskilt naturlig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-01-09 14:15
#7

#5 Tack Fransu. De smakar fantastiskt också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-10 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Eftersom jag insåg att jag inte ville snåla med glasyren på tårtorna jag ska göra, så beställde jag lite mer Inspiration-choklad - plus ett par andra Valrhona-sorter som jag inte testat tidigare.

De andra två är Extra Amer 67 % och Extra Bitter 61 %.
(Det står fel på påsarna, för det är inte 800 gram i dem, utan 400 gram.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-04-27 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det har kommit fler smaker i Valhronas inspiration-serie. Alla har inte kommit till Sverige än - åtminstone inte så att vanliga konsumenter kan köpa dem. De två smaker jag har hittat är hallon och yuzu, och jag kunde förstås inte låta bli att beställa en påse av vardera sorten. Fast jag har inte smakat dem än. Fick dem igår.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2019-04-27 13:55
#10

Eftersom jag är en notorisk vinprovare gillar jag definition på olika smaker och tycker att det är spännande när nya begrepp tillkommer och helt plötsligt används det nya begreppet på gamla viner. Tänker på Yuzo - var tvungen att slå upp ordet. Låter spännande har du smakat frukten naturell? Finns den att få tag på i Sverige eller är det bara jag som har missat ngt?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2019-04-27 14:07
#11

Har inte smakat själva frukten, men jag har smakat saften av den. Tror att frukten smakar ungefär likadant. 🙂

Frukten har, vad jag minns, väldigt begränsad skördetid, så det är inte så många affärer som tar in den. Det är nog mest de som arbetar med mat och bakning, som köper hos grossist, som får tag i den.

Jag har gjort både yuzuglass, yuzutryffel och nu senast yuzucurd, och då har jag använt saften.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2019-04-27 14:18
#12

Jag läste om curden tidigare och kliade mig i huvudet när jag såg smaken men utgick ifrån att det var ngt modernt. Låter lite japanskt. 😃

Tack för förklaringen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2019-04-27 14:23
#13

Vet faktiskt inte varifrån yuzu kommer, men det är nog någonstans i Asien. Har för mig att den är vanlig i asiatiska rätter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: