Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 5490 ggr
citronkakan
1/17/18, 9:48 PM

Ruby choklad (fjärde sortens choklad!?)

För några månader sedan kunde man ju läsa i tidningarna att en ny sorts choklad uppfunnits. Jag blev helt till mig, chokladälskare som jag är. Chokladen är alldeles rosa ser det ut som och har namnet Ruby. Har försökt leta mycket på internet och tänkt att snart måste man ju kunna beställa den någonstans men hittar ingenting. Nu är det tyst om Ruby choklad. Är det någon här som vet om/när/vart man kan få tag i den? Kanske rentav någon som testat?

Annons:
Carmarino
1/18/18, 12:31 PM
#1

Tror inte att den är klar för försäljning ännu. Hittade den här sidan:
https://chokopedia.se/chokopedia/rosa-choklad

Här är tillverkaren Barry Callebauts pressrelease om chokladen:
https://www.barry-callebaut.com/news/2017/09/barry-callebaut-reveals-fourth-type-chocolate-ruby


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

citronkakan
1/19/18, 1:18 PM
#2

#1 Trevligt! Bara att vänta på lansering då..Går knappt att bärga sig! 😮

Carmarino
1/19/18, 1:47 PM
#3

#2 Håller med. Det ska bli spännande att smaka hur den är - om det går att lösa ekonomiskt. Gissar att den kommer att kosta en hel del. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

citronkakan
1/19/18, 2:48 PM
#4

#3 Ja fy sjutton, lär kosta skjortan. 🤐 Fast förhoppningsvis kanske andra chokladtillverkare luskar fram hur man gör den så det finns lite större utbud och priset pressas ner. Om det nu är tillåtet för andra tillverkare att göra rosa choklad vill säga.

Carmarino
1/19/18, 5:47 PM
#5

#4 Fast Callebaut-choklad brukar vara billigare än Valrhona, så den rosa chokladen kanske inte blir så jättedyr ändå. Vi får hålla tummarna för det. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/21/18, 11:09 AM
#6

Tydligen var Japan och Sydkorea de första som fick smaka Ruby. I januari släppte de en KITKAT med den rosa chokladen.

Vi andra verkar få vänta till hösten eller kanske till och med våren nästa år. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
3/22/18, 7:15 PM
#7

Det får bli en tripp till Japan med andra ord 😉

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
3/23/18, 10:19 AM
#8

Det blir kanske lite dyrt för en bit kexchoklad. 🤔😃

Tror jag står ut med att vänta tills den börjar säljas i rå form. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/20/18, 7:44 PM
#9

Nu har Ruby kommit till Stockholm, men jag vet inte när den kommer att börja säljas till "vanliga" konsumenter.

https://www.instagram.com/p/BkQOejvFsYa/?taken-by=journal_chocolat


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/1/18, 1:36 PM
#10

Nu har Ruby börjat säljas i Sverige, och naturligtvis kunde jag inte låta bli att beställa en påse. ☺️😃

Den var faktiskt billigare än jag hade trott. Köper man 10 kg så kostar den 199 kr/kg, men jag nöjde mig med 1 kg, och det kostar 215 kr. Som jämförelse kostar Valrhonas choklad minst 300 kr/kg, oftast närmare 400 kr/kg. (För att den ska kosta 300 kr/kg måste man köpa 3 kg.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
9/2/18, 4:18 PM
#11

Åååhhh! Vad spännande! Ska jag också våga beställa…

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
9/2/18, 4:30 PM
#12

Förhoppningsvis får jag den i veckan som kommer. Naturligtvis kommer jag att provsmaka den direkt, så då kommer jag att berätta vad jag tycker. Om det känns osäkert för dig att beställa så kan du ju vänta tills dess. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
9/2/18, 4:53 PM
#13

#12 Japp, jag väntar och avvaktar vad du tycker. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Carmarino
9/3/18, 12:56 PM
#14

#13 Fick precis mail om att chokladen skickas från lagret idag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
9/3/18, 1:59 PM
#15

Så otroligt spännande tycker jag!

Jag läste lite på sidan du länkade till. Är det choklad man ska göra Praliner av framförallt, eller tror du att det är gott att äta som det är också?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
9/3/18, 2:40 PM
#16

Som jag förstått det så tempererar man chokladen och gjuter den i skal som den är. Sedan kan man även ha på hackade nötter eller annat om man vill. Eller också kan man göra ganache på den. Kort sagt, man kan använda den som vanlig choklad.

Har faktiskt haft lite mailkonversation med återförsäljaren av chokladen, och hon som skrev rekommenderade att äta chokladen med ett glas rosé eller champagne. Eftersom jag inte dricker varken rosé eller champagne så frågade jag om det funkar med cider eller must, och det sa hon att det gör. Fast jag tror nog att jag testar utan något till, åtminstone till att börja med. 🙂

Gissar att jag får den imorgon eller på onsdag. Ska försöka hinna hämta ut den så snabbt som möjligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/18, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Idag fick jag chokladen - och ett par nya pralinformar, som jag också passade på att beställa. Den till vänster heter också Ruby och är speciellt framtagen för den här chokladen. Fast man kan ju använda den till annan choklad också. 👍  I länken i #10 ser man hur den färdiga chokladkakan blir i den här formen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/18, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Så här ser den ut. Behändigt med små "knappar". Det gör det lättare att smälta den. Den ska tempereras tillsammans med lite kakaosmör, och till ungefär samma temperaturer som ljus eller vit choklad.

Smaken då? Lite syrlig men ändå söt. Mer som vit choklad än ljus. God eftersmak som känns ganska länge.

den här sidan står följande om smaken: "Den sägs ha en bärigt, fruktig smak utan bitterhet och beskrivs som fyllig och len i munnen." Det kan nog stämma. Jag är inte så bra på att beskriva smaker. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
9/4/18, 4:49 PM
#19

#18 Är den så god att den är värd att köpa? Jag och min man kommer att äta den som den är framförallt. Möjligtvis att jag använder den i bakning.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
9/4/18, 5:02 PM
#20

#19 Svårt att säga. Det beror lite på om man tycker om söt choklad eller inte. Den är inte lika söt som vit choklad, men ändå ganska söt fast med en aning syra. Personligen tror jag inte att jag skulle kunna äta särskilt mycket av den åt gången, men så är jag inte heller särskilt förtjust i vit choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fransu
9/4/18, 8:08 PM
#21

Vi beställde ett kilo. Min man sa, vi måste ju prova! Så sant. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
9/4/18, 10:09 PM
#22

Ja, det är klart! Tog faktiskt ett "smakprov" ikväll, och chokladen är god, inget snack om den saken. Däremot smakar den mer åt "vit choklad-hållet" än mörk choklad, så är man bara förberedd på det tror jag nog man tycker om den. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
9/5/18, 8:37 AM
#23

#22 Jag gillar vit choklad. Inget jag kan äta mycket av åt gången, men jag tycker det är jättegott. Jag tror jag har för "barnsliga" (trots att jag är 40 år) smaklökar för mörk choklad. Brukar inte gilla när det smakar så där bittert och nästan torrt. Så den här nya chokladen kanske passar mig. 

Ska bli väldigt spännande att smaka. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
9/5/18, 9:28 AM
#24

#23 Tyckte inte heller om mörk choklad tidigare, men jag har märkt att jag mer och mer börjar tycka det är gott. Dock inte alla sorter. När jag har provat mig igenom en del av Valrhonas sortiment, så har jag insett hur stor skillnad det är på olika sorters mörk choklad. Vissa är jättegoda medan andra är riktigt bittra.

Om du gillar vit choklad så tror jag att du kommer att gilla Ruby. Den har en lite syrlig ton, men för övrigt är den mild och söt som vit choklad. Jag tycker den är godare än vit choklad i alla fall, så det ska bli roligt att höra vad du tycker. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/5/18, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Testade "latmasktemperering"* på Ruby-chokladen, och det funkade faktiskt. Har ju haft problem med det med den vita och den ljusa chokladen. Kanske skillnaden var att jag inte hackade chokladen tillräckligt fint. Ruby är ju i små "knappar", så den behövde inte hackas. Dessutom läste jag att man skulle tillsätta lite kakaosmör också, för då blir den mer lättflytande.

Så jag gjorde en väldigt liten sats (20 g choklad och 1 g kakaosmör) bara för att se om det gick. Tyckte det blev väldigt bra faktiskt, och chokladen lossnade från formen utan problem. Ska testa med lite mer choklad och kakaosmör sedan.

* Latmasktemperering är min benämning på att jag lägger chokladen i chokladsmältaren, ställer in rätt sluttemperatur för respektive chokladsort och sedan får den stå där och sakta smälta.

Eftersom choklad är tempererad när man köper den så behöver den inte tempereras igen om man inte överstiger sluttemperaturen när man värmer chokladen. Se artikeln om praliner för mer information om chokladsmältaren och tempereringstemperaturer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
9/5/18, 2:19 PM
#26

#25 Pralinerna blev jättefina! Kul med den rosa färgen.

Intressant att läsa om pralintillverkning. Verkar vara en konst. Någon gång när jag har ork ska jag också prova att göra Praliner.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
9/5/18, 2:42 PM
#27

#26 Ja, färgen är fin. Inte klarrosa direkt, utan mer gammalrosa.

Pralintillverkning är ett pyssel. Orkar inte själv göra dem från början till slut, d.v.s. gjuta skal och sedan fylla dem. Dels tycker jag det är bökigt att temperera chokladen och dels är det så kladdigt. Redan nu tycker jag att jag har choklad överallt när jag håller på. 😃 Hade jag haft lite bättre plats i köket så hade det nog varit enklare, men jag har bara diskbänken att vara på, och det känns väldigt trångt.

Om jag inte hade haft chokladsmältaren så hade det nog inte blivit av att jag gjort så många Praliner. Den är verkligen en sak jag har haft användning för, eftersom det går att ställa in exakt temperatur på den. Tyvärr så har den affären där jag köpte den slutat sälja den. Den var nämligen 400 kronor billigare där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/6/18, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Testade att "latmasktemperera" 100 gram choklad, men det var tydligen lite för mycket. Fick sätta temperaturen på 32 grader för att chokladen skulle smälta.

Eftersom det är 30 grader som gäller för Ruby, så fick jag ta en siliconform att gjuta chokladen i. Annars hade den inte lossnat. Det gav mig ett ypperligt tillfälle att testa en av de nya silikonformarna. 👍

De blev ju inte jätteblanka, men de blev åtminstone jämna och utan luftbubblor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/6/18, 7:05 PM
#29

#28

Så tjusigt det blev. Smakar säkert gott 🙂

Carmarino
9/6/18, 7:26 PM
#30

#29 Tack. Ja, den är faktiskt rätt god den chokladen. Tycker bättre och bättre om den för varje gång jag "provsmakar". 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/6/18, 7:28 PM
#31

🙂

Fransu
9/6/18, 8:12 PM
#32

Nu har jag också provsmakat ruby-chokladen. Jag tyckte inte om den. Jag som var ganska säker på att jag skulle gilla den. Om den var någon av mig och min man som inte skulle tycka den var god så var det min man, trodde jag. Men det är tvärtom. Min man tycker den är god.

Jag tycker smaken är en blandning av blåbär och hallon och en bismak av kartong. Min man förstod inte det med kartong-biten, men jag tycker att det smakade ungefär som kartong luktar.

Jag ska ge chokladen en ny chans imorgon. Den är ju inte vidrig, men heller inte god.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lasp
9/6/18, 10:54 PM
#33

Allt skall avnjutas i lagom portioner! Men jag tyckte att den smakade helt OK.

Ja jag blev bjuden på en slik snäcka av en.

Carmarino
9/7/18, 8:20 AM
#34

#32 Du får ge den ett par chanser till. Tyckte inte själv att den var så god i början, har märkt att den "växer" i smak när man ätit den några gånger. Vad jag också märkte var att den här en god eftersmak. Testa att låta några bitar smälta långsamt på tungan. Tror smakerna kommer fram bättre då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/7/18, 8:20 AM
#35

#33 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/7/18, 8:36 AM
#36

Ni har inte funderat på en forumträff där ni träffas och provsmakar er alster samt diskuterar lite olika chokladsorter mm?

Jag kan ju inte baka sånt här men jag kan ju alltid smaka 😃

Carmarino
9/7/18, 11:25 AM
#37

#36 Absolut VSK. Problemet är bara avstånden. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/7/18, 11:29 AM
#38

😭

Carmarino
9/7/18, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#17 Nu har jag testat Ruby-formen i med Ruby-chokladen. Chokladkakan är 10 x 9 cm.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
9/7/18, 12:45 PM
#40

#34 Jag gjorde ett nytt försök förut. Gjorde som du skrev, lät chokladen smälta på tungan. Det var helt klart bättre. Ingen bismak av kartong idag. Det var nästan lite gott. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
9/7/18, 12:49 PM
#41

#40 Du får akta dig. Jag har upptäckt att den blir godare för varje gång jag äter den. Riskerar kanske att bli beroende? 🤔😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/18/18, 2:16 PM
#42

Nu finns Ruby att köpa även i Chokladshopen. Den finns dels i en 150 g-burk à 69 kr och dels i en 2 kg-burk à 399 kr, så den är aningen billigare än där jag köpte chokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/12/18, 7:17 PM
#43

Även Lyckasmedmat säljer numera Ruby, men bara i 2,5 kilospåsar. Kilopriset blir dock ännu lägre än i Chokladshopen. 🙂

https://www.lyckasmedmat.se/choklad/12158-callebaut-callets-ruby-belgiskt-choklad-2-kg.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/20/18, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Testade att temperera Ruby-chokladen idag, för jag ville gjuta den i mina julformar. Det gick bra, och de släppte formen nästan direkt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
12/20/18, 8:25 PM
#45

#44 Åh! Helt underbara ju.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[VSK]
12/20/18, 8:29 PM
#46

#44

Ser väldigt smaskens ut 👍

Tarotstollan
12/20/18, 10:16 PM
#47

Så fina de blev!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/21/18, 5:25 AM
#48

Tack allihop. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
KPD
9/18/19, 10:33 PM
#49

Finns det också rosa kakaopulver att köpa, eller används all rosa kakao till choklad?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Carmarino
9/19/19, 9:43 AM
#50

Vad jag vet finns det inte rosa kakaopulver, men det kanske kommer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: