Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 1320 ggr
Pyttelite
2/4/18, 4:42 PM

Ljungsbro - Sveriges Chokladstad

Sveriges Chokladstad ligger i Ljungsbro

Cloettas chokladfabrik ligger i Ljungsbro. Den ursprungliga fabriken byggdes i Råby som låg i Ljungs socken. Senare flyttades fabriken till Malfors som ligger vid Motala ström. 

Förutom "Strömmen" finns det andra vattendrag i närheten. Göta Kanal slingrar sig förbi även om det är en raksträcka över vägen på akvedukten i Ljungsbro. Det är heller inte långt till slussarna i Berg där Göta Kanal går ut i Roxen.

Trakten är naturskön där man har fin överblick över Östgötaslätten och Linköping åt ena hållet och skogen åt andra.

I Ljungsbro planeras det en mönsterstad

Få kommer ihåg att Ljungsbro byggdes som en mönsterstad och att det drevs av chokladfabriken. Arkitekten Henry Fraenkel var den drivande kraften och det blev mycket funktionalism eftersom vi nu pratar om 40-tal.

Minnenas Journal har gjort ett utmärkt reportage, Cloetta byggde en idyll för arbetarna,  om stadens historia kopplat till Chokladfabriken, väl värd att läsa.

Jag har alltid associerat huvudkontoret med Kexchoklad för både färgställning och rutorna är lite lika - men det är min personliga tolkning.

Hur gick det sen? Tja en hel del förvaltades inte så som det förmodligen var tänkt. Ljungsbro (Pickhult) har fått ett sämre rykte än vad det förtjänar och vissa byggnader har förfallit.

Cloettas fabriks-shopar i Ljungsbo och Gamla Linköping

Den som vill besöka Chokladfabriks-shopen i Ljungsbro bör kolla över öppettiderna för de varierar starkt mellan sommar och vinter.

I friluftsmuseet Gamla Linköping, Linköping fanns det länge en chokladbod där man kunde köpa sitt godis över disk. Förutom boden fanns det också en chokladlina bakom fönster så att man kunde se hur choklad eller polkagrisar producerades för hand. 

Numera är förhållande det omvända ett nybyggt hus i 40-tals stil inrymmer den nya Chokladbutiken. Det är en stor snabbköpsaffär a´la 40-tals modell med ett stort sortiment av Cloettas alla gotter.

Choklad-linan finns kvar men den är sällan i drift och finns på en undanskymd plats i lokalen.

Besök gärna Gamla Linköping om ni åker förbi. Även där behöver man kolla upp öppettiderna som oftast är bättre på helger och somrar än mitt i veckan.

GO´ OCH GLA´ KEX CHOKLAD


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2/4/18, 4:59 PM
#1

Jätteintressant Pyttelite. Har visserligen läst lite om Cloettas fabrik i Ljungsbro, men det var ett tag sedan nu, så det var roligt att friska upp minnet igen.

Jag är så gammal att jag kommer ihåg när man fick köpa sitt godis över disk. Då var det inte fråga om några kilospåsar inte. 😉

Kan ju berätta att när min kompis och jag var ca fyra år gamla så hade vi fått en tvåkrona (jo, det fanns sådana redan då) att dela på. Vi funderade länge och väl på hur vi skulle dela den rättvist. Till slut kom vi på att vi skulle köpa ettöres-nallar för hela pengen. 👍

Vad jag minns så smakade dessa ettöres-nallar ungefär som Ahlgrens bilar, men de såg ut som små nallar. Så glada i hågen traskade vi iväg till den lokala handlaren med vår tvåkrona. En som var mindre glad var handlaren, när han hörde att vi skulle ha 200 nallar. 😃

Minns än idag hur sur han såg ut, men han vågade väl inte fuska när två små tjejer stod med ögonen stint stirrande på skopan han tog upp nallarna med, och påsen han hällde dem i. Inte kunde vi räkna till 200 (tror jag), men det visste ju inte han.

Påsen var fylld till brädden, och vi kände oss så rika på nallar att vi till och med bjöd på våra kompisar. Gissa om vi var populära då. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2/4/18, 5:01 PM
#2

Vilken lycka!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/4/18, 5:20 PM
#3

Ja, det var det verkligen. Minns det tydligt än idag, trots att det var så länge sedan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2/4/18, 5:25 PM
#4

Det är sockerruset som håller i sig!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/4/18, 5:29 PM
#5

Ja, så måste det vara! 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2/4/18, 5:34 PM
#6

Haha….jag minns också när jag var liten då man gick till kiosken med 3-4 kronor och sa att man ville ha en påse blandat för det och expediten stod där och plockade ihop en jättestor påse med godis. Nu är det borta sen flera år tillbaka och nostalgi.😃

Tänk så mycket man fick för pengarna…..nu blir det kanske max 10 godisbitar för den summan (lite beroende på dess vikt naturligtvis)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Jimmy.L]
2/4/18, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Passerade på Göta Kanal där förra året. Hört någon nämna att man skeppade choklad på kanalen dit.

Dom har även en butik inne vid Gamla Lidköping.

Carmarino
2/4/18, 5:41 PM
#8

Minns att du visade bilder därifrån i din tråd om Göta Kanal-resan, Jimmy. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: