Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 4644 ggr
Patrikperssonoslo
2018-02-13 19:40

Choklad från hela världen

Hej

Jag tycker att det är kul att pröva olika sorters choklad i världen.

Det jag tänkte att vi kunde göra här är att visa upp olika chokladsorter från världen och ge dem ett omdömen. Så ifall du befinner dig där och vill köpa choklad så vet du vilken sorts choklad du vill köpa ifall du är sugen på choklad.

Jag har valt choklad från ett land långt bort Japan.

Jag har ett stort intresse för Japan och prövar därför olika sorters kaffe och godis från Japan. 

Här är en krispig choklad från Japan:

Chokladen är söt och krispig. Krispen smakar inte så mycket men är poröst krispig där chokladen smakar som vår egen ljusa choklad. Alltså en vanlig krispig choklad som smakar som vår egna krispiga choklad i Norge och Sverige.

Krisp

Choklad Japan

Japans choklad

Annons:
Carmarino
2018-02-13 20:16
#1

Bra idé. Kan nog inte bidra med så mycket, för det är länge sedan jag köpte någon choklad utomlands. Har definitivt inget foto på någon åtminstone.

Har nog aldrig hört talas om japansk choklad tidigare, så det var roligt att få se den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-17 19:39
#2

Vilken choklad skulle ni äta  om ni reste till Ryssland?

Kanske en Аленка (Alenka)                             

Alenka choklad

Jag valde den vanligaste sorten vilket jag tror är ljus choklad. Jag tror att det är ljus choklad eftersom den smakar som en blandning mellan ljus och mörk choklad. Den är alltså söt men också mörk i smaken.          

Alenka

Carmarino
2018-02-18 05:21
#3

Det verkar som en god blandning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-18 18:42
#4

Tack Carmarino  🙂

Jag bor ju i Norge så därför vet jag en del om Norsk choklad.

Först så börjar jag med den vanligaste sorten vilken är Freia!

Freia har sin fabrik i Oslo och det kan man läsa om i denna Norska bok:

javascript:nicTemp(https://www.ark.no/boker/Alf-Folmer-Gutten-fra-sjokoladefabrikken-9788293277187?gclid=EAIaIQobChMIteiusf2v2QIVSkkZCh1TGAlyEAAYASAAEgKdD_D_BwE);

Jag har valt den vanliga mjölkchokladen först!

Freia Mjölkchoklad

Norsk mjölkchoklad

Den är lite knaprig på ytan och söt. Söttman kommer först och därefter så får man en chokladsmak. Den smakar mycket likt Svensk mjölkchoklad.

Norsk choklad

Carmarino
2018-02-18 23:09
#5

Det ser ju ut som en Marabou-stork på chokladen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-19 07:05
#6

Ja, samma företag och samma stork, en marabou-stork.

Här är den Svenske designern vilken var Svensk prins:

javascript:nicTemp(https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigvard_Bernadotte);

Nästan alla matvaror i Sverige ägs eller har grundats av Norge.

Annons:
Patrikperssonoslo
2018-02-19 20:18
#7

Nästa choklad är också från Norge och heter Nidar Caramello. 

Jag vet inte om jag har rätt men den vanliga chokladen tycks komma från Freia i Norge och den mer godissmakande-chokladen tycks komma från företaget Nidar i Norge.

Jag hade ett stort sortiment att välja på och valde:

Nidar Caramello

Den smakade choklad med smör och socker. Chokladen tycks mindre söt och men där fyllningen är mer söt. 

Nidar choklad

Men den smakar inte bara socker och smör utan också flytande karamell i en mjuk blandning när man tuggat på den. 

Nidar

Carmarino
2018-02-20 14:49
#8

#7 Den ser god ut åtminstone. Jag gillar choklad med kolasås. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-20 18:53
#9

Nu har jag kommit till en stor chokladfabrik i Polen Wawel.

Den chokladen tycks unik och jag prövade en sort Wawel Choco w czekoladzie 43%.

Wawel Choco w czekoladzie 43%

Den är som mörk choklad med fyllning. Chokladen är tunn och lite sockrig men inte söt där fyllningen också är lite neutral och nästan stark i smaken. 

Wawel

Den smakar som mörk choklad med mörk fyllning där sockersamaken kommer efteråt. Bättre kan jag inte beskriva men den var ovanlig i smaken. 

Carmarino
2018-02-20 18:59
#10

Intressant. Var den god?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-20 19:03
#11

Hej 

Den smakade mycket choklad. Jag vet inte är bästa svaret. 

Kanske ibland när jag vill ha något som inte är så sött.

Carmarino
2018-02-20 19:19
#12

Förstår hur du menar. Gjorde en gång en tryffel som jag inte heller kunde definiera smaken på, inte mer än att "den smakar annorlunda".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-20 19:22
#13

Jag har också valt en ny sorts choklad i Norge: Mörk mjölkchoklad. 

Den heter Nidar Vill mørk melkesjokolade.

Den är inte så söt men smakar ändå mjölkchoklad. Mörk choklad med mycket smak men där den ändå inte är så skarp i smaken utan är mjuk med socker i smaken. 

Mörk Mjölkchoklad

Det var ovanligt med en ny smak. 

Nidar Mörk Mjölkchoklad

Annons:
Carmarino
2018-02-20 19:24
#14

Mmmm, det låter gott. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-02-20 19:31
#15

Som jag skrev i en annan tråd tidigare så rekommenderar jag 5th Avenue. Det blev min favorit när jag var i New York, där de såldes i godisautomaterna i tunnelbanan🙂

https://www.candyfavorites.com/fifth-avenue

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-02-20 19:35
#16

#15 Lite som Marabous Crisp! Peanut kanske?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-20 20:19
#17

Kul att få lite respons 🙂

Gillar man choklad så kan jag rekommendera dem senaste chokladsorterna. 

Jag har inte smakat sådan choklad i Sverige som dem senaste sorterna. Så om vi ska jämföra med något i Sverige så blir det Marabou Premium sorterna:

javascript:nicTemp(http://www.maraboupremium.se/produkter href="http://www.maraboupremium.se/produkter" title="Marabou" rel="noopener noreferrer" target="_blank">);

Men att dessa jag ätit varit mer söta i smaken.

Den intressanta chokladen var:

javascript:nicTemp(https://www.wawel.com.pl/en/about/history/ href="https://www.wawel.com.pl/en/about/history/" title="Wawel" rel="noopener noreferrer" target="_blank">);

Den chokladen hade en unik historia! Så det var trevligt att äta en choklad som hade en historia sedan 1898.

Patrikperssonoslo
2018-02-20 20:21
#18

Den andra bilden såg ut så här

Wawel Choco w czekoladzie 43%

Wawel

Carmarino
2018-02-20 20:34
#19

Trevlig med lite bakgrundshistoria till chokladen också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-02-20 21:29
#20

#16 Nej, 5th Avenue har en egen unik smak. Har försökt att hitta något liknande…men det verkar omöjligt!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2018-02-20 21:31
#21

Även den speciella krispiga konsistensen är unik.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Patrikperssonoslo
2018-02-20 22:25
#22

Hej Ghosthunter

Jag gillar att hjälpa folk till det dem vill ha  🙂

Här är din choklad:

javascript:nicTemp(https://www.usagodis.se/5th-avenue-bar-2);

Du köper den och får den skickad till din adress  😉

Bra eller hur?

Fransu
2018-02-21 11:47
#23

Vilka intressanta olika typer av choklad du provar. Kul tråd att läsa! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Ghosthunter
2018-02-21 17:27
#24

#22 Tack så mycket för länken. Jättebra att kunna beställa hem så. Tyvärr så är den slut på lager för tillfället….kanske är den mycket populär?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Patrikperssonoslo
2018-02-21 18:44
#25

Nu har jag kommit till en anrik Rysk chokladtillverkare: Babayevsky (company)

javascript:nicTemp(https://en.wikipedia.org/wiki/Babayevsky_(company));

Babayevsky 

Rysk choklad

Chokladen är mörk men smakar som ljus choklad. Alltså en djup smak av choklad men också av söttma.

Carmarino
2018-02-21 18:47
#26

Köper du chokladen på nätet, eller hur får du tag i den?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-21 18:55
#27

Min fjärde Norska choklad är Nidar Cuba choklad.

Jag valde den för att jag ville ha lite söt godis-choklad.

Den ser ut som en brödlimpa och är fylld med härlig tryffel av nöt. 

Cuba Nidar

Nidar Cuba

Sockrig ljus choklad där innehållet smakar nötter och socker i en tät massa.

Annons:
Patrikperssonoslo
2018-02-21 18:59
#28

Hej Carmarino

Jag köper i olika butikeri Oslo. Oslo har många Ryska butiker och öst-butiker. 

Så jag har först letat efter chokladen och därefter köpt chokladen 🙂

Carmarino
2018-02-21 19:43
#29

Har aldrig tänkt på hur olika chokladsorterna är i de nordiska länderna faktiskt. Funderar på vilken choklad de har i Danmark, men kan inte komma på någon just nu - förutom Toms då. Fast den finns ju i Sverige också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-02-21 19:51
#30

#29 Anthon Berg!?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-02-21 19:56
#31

Marabou är ganska stort i Danmark också😊

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-02-21 19:57
#32

#30 Ja just det! Den hade jag glömt. Fast den finns ju också i Sverige. Kan inte komma på någon som vi inte har här, men jag är säker på att det finns.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-22 19:19
#33

Hej Allihopa 🙂

Danmark har jag för mig producerar god choklad. Här i Norge säljer dem choklad genom att mena på att den är Dansk.

Patrikperssonoslo
2018-02-22 19:29
#34

Nu har jag testat en ny Japansk choklad 🙂

Den heter Pocky och finns också i USA:

javascript:nicTemp(http://www.pocky.com/ href="http://www.pocky.com/" title="Pocky Japan" rel="noopener noreferrer" target="_blank">);

Den ser lite annorlunda ut som pinnar och är pinne och dubbel choklad.

Pocky

Japansk Choklad

Pocky smakar främst ljus choklad och därefter krisp. Krispen smakar lite vanilj men annars så smakar det socker. Kanske att rekommendera till era barn!

Choklad

Annons:
Patrikperssonoslo
2018-02-22 19:32
#35

Norsk choklad Nidar.

Jag uppskattar Nidar. Den är många gångar godis-smakande choklad och jag gillar godis.

Nidar Krokan

Denna sort smakar främst socker och därefter mörk choklad.

Nidar Krokan

Carmarino
2018-02-23 11:10
#36

#34 Intressant form. Tänkte först att man kanske skulle doppa den i varm mjölk och röra runt, men det blir nog inte så bra i och med att det är krisp i den.

#35 Det låter gott med krokantryffel. Eftersom den är söt så gissar jag att det på svenska är krokanttryffel, för krokant är ju rätt sött.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-23 11:16
#37

Tittade lite på vad det finns för dansk choklad och då dök Peter Beier upp. Det är ju dansk kvalitetschoklad med egna butiker. Vet inte om chokladen säljs i vanliga affärer. Det finns även en butik i Malmö faktiskt, men tydligen ingen i Norge.

Det finns fler, men det är småföretag som bara verkar sälja väldigt lokalt i Danmark.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-02-23 15:36
#38

I Danmark finns det ganska mycket med chokladaffärer som har sin egna tillverkning av choklad som de säljer i affären🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Patrikperssonoslo
2018-02-23 19:43
#39

Om man åker till Köpenhamn så finns det flera fina chokladbutiker där. 

Nu har jag kommit till den chokladen jag uppskattar messt, Lakritschoklad.

Så jag köpte idag Norsk Ny lakritschoklad från Nidar. 

Nidar Salt Lakrits (choklad)

Salt Lakrits Nidar

Smaken kom först av ljus choklad och därefter av flytande saltlakrits. En blandning som gav en fyllighet åt både chokladen och saltlakritsen.

Nidar Salt Lakrits Choklad

Patrikperssonoslo
2018-02-23 19:45
#40

Jag fick reda på att Pocky är en uppskattad choklad i varma länder eftersom pinnen inte smälter. 

Då kan man hålla i något så att man inte blir kladdig.

Ghosthunter
2018-02-23 20:26
#41

Ja, lakritschoklad är gott😊

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Carmarino
2018-02-24 12:35
#42

#39 Mums, det låter gott. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-02-24 19:08
#43

Jo, den var mycket god 🙂

Ghosthunter
2018-02-24 21:38
#44

Jag har precis njutit av en Marabou saltlakritschoklad. Det var första gången jag smakade Marabous variant. Den var jättegod!☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Patrikperssonoslo
2018-02-27 19:10
#45

Min saltlakritschoklad var mycket god! 

Jag lät flera Svenskar i Oslo  smaka den och den var omtyckt.

Carmarino
2018-03-20 11:36
#46

Om du bor i närheten av Norrköping, och tycker om isländskt och/eller finskt godis, så finns det en hel del affärer som säljer det där. Det är Nammi Godis AB som distribuerar det.

Citat från hemsidan:

Det var på Island som kombinationen lakrits och choklad föddes för över femtio år sedan. Likt en riddares framfart förser vi nu Sveriges alla hörn med ett stort sortiment av denna isländska och beroendeframkallande kombination.

Det finns en del godis där som jag skulle kunna tänka mig att prova. Får hoppas att det kommer en återförsäljare här i närheten så småningom. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-03-20 17:27
#47

Ja, lakrits och choklad är ju en himla god kombination.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-03-20 18:20
#48

Ja, tur att islänningarna kom på det. 🙂

Läste att det var isländska barn som virade lakritsremmar runt en chokladstång, och att det var så det började.

Å andra sidan så var det faktiskt inte islänningarna som kom på den kombinationen. I Lottaböckerna åt Lottas kompis Giggi lakritsbåtar tillsammans med mjölkchoklad - och det var redan på 1960-talet. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Patrikperssonoslo
2018-03-21 20:08
#49

Amerikansk Choklad USA 🙂

Jag lyckades så här innan påsk hitta amerikansk choklad i en butik i Oslo.

Den ena chokladen har fått mycket bra kritik redan innan jag ätit den och den heter:

Reese´s sticks

Den är en choklad på mjölkchoklad och jordnötssmör.

Den smakar först av allt jordnötssmör och därefter kex.

Jordnötssmöret är salt och chokladen smakar sött med

krispigt kex. Helt unik eftersom vi inte har något liknande.

Mycket omtyckt.

Reeses

bitar

Patrikperssonoslo
2018-03-21 20:19
#50
Min nästa choklad från USA är 
MALLO CUP

Jag fick först förklaringen att MALLO CUP är en ljus choklad med marshmallow i sig.

Detta var helt fel. Det är en  mjölkchoklad med kokos inne i den.

Den har först ett tuggmotstånd och därefter kommer en mycket söt smak av kokos. Det söta blandas därefter upp med ännu mera sött från chokladen med ett tuggmotstånd. Mycket söt!

MALLO CUP

kokoschoklad

Carmarino
2018-03-22 10:10
#51

Reese's sticks låter gott. Gillar mjölkchoklad med kokos, men inte om den är alltför söt. Fast om den smakar ungefär som Co-co eller Bounty så skulle jag nog tycka om Mallo Cup. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-03-22 18:36
#52

Reese's sticks var jättegod 🙂

Reese's sticks var också den som alla rekomenderade. Allt från dem som sålde godiset till en ung norsk tjej som sett att jag köpt den menade att den är god. Så den är nog väl omtyckt. Det goda var att den hade en salt smak smatidigt som söt.

Mallo Cup var tråkigt nog ingen höjdare. Bounty är god eftersom smaken påminner om äkta kokos. Men denna var mest socker. Men barn gillar den nog ifall barnen är omkring 12 år.

Patrikperssonoslo
2018-03-25 21:18
#53

Jag har nu köpt en av dem äldsta chokladerna i USA:

Hershey's mjölkchoklad

javascript:nicTemp(https://www.hersheys.com/en_us/our-story/our-history.html);

Jag ville köpa en genuin produkt från USA och hade turen att finna Hershey's.

Smaken:

Den är mycket söt först och därefter så smakar den lite mörk choklad. Den har först lite tuggmotstånd men därefter så blir den pullvrig.

Hershey`s

Ghosthunter
2018-03-26 07:50
#54

Hershey´s vill jag minnas att jag har smakat. Dock var det längesen, så jag är inte helt säker!🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-03-26 10:45
#55

Läste om Hershey Bar för inte så länge sedan. Har för mig att de skapades för att soldaterna (i andra världskriget tror jag) skulle ha choklad som inte smälte så lätt. Därför görs de med vegetabiliskt fett istället för kakaosmör.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Patrikperssonoslo
2018-03-26 18:37
#56

WOW, det visste jag inte 🙂

Carmarino
2018-03-26 18:49
#57

Har letat fram boken nu (Choklad, Praliner, godis & småkakor av Eliq Maranik). Så här står det:

1940 - Kriget gör att amerikanska Hershey lanserar choklad för tropisk värme där kakaofettet byts ut mot vegetabiliskt fett med högre smältpunkt.

Kanske det inte var Hershey bar, men eftersom det är den man mest hör om, så gissar jag att det var det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-03-26 20:52
#58

WOW.

Japanerna tog fram Pocky eftersom då håller du i en pinne och inte i chokladen! Så det med värmen var intressant 🙂

Upp till toppen
Annons: