Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 859 ggr
tlover
2018-02-20 16:12

Vilken choklad gillar du mest?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken choklad är det som du gillar mest av all slags choklad när man tänker ljus till mörk?

Alltså äter du både mjölkchoklad och mörk choklad över 70% kakao men du gillar mjölkchoklad mest så väljer du mjölkchoklad. Bara för att man gillar en sort mest betyder det ju inte att du inte gillar alla andra sorter

Blond choklad har jag fått lära mig är ett mellanting mellan vit choklad och mjölkchoklad.

Photo by Krista McPhee on Unsplash

l'm back

Annons:
tlover
2018-02-20 16:13
#1

Jag föredrar mörk choklad över 70% kakao. Visst det kan vara gott med någon annan choklad ibland men godast är den över 70% kakao

l'm back

MonicaLagerquist
2018-02-20 16:14
#2

Det är lite olika.Gillar mörk lite bitter choklad till kaffet. Men ibland får jag ett enormt sug efter söt klibbig marabu choklad i mängder.

Stolt ägare till fem La permer

Fransu
2018-02-20 16:30
#3

Mjölkchoklad är min favorit.

(Vilken härlig bild!)

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2018-02-20 16:33
#4

Brukar föredra mjölkchoklad, men har börjat uppskatta även mörk choklad numera. Tycker inte heller om all mjölkchoklad, för en del sorter är verkligen inte goda. Sedan finns det väldigt goda sorter av mörk choklad, medan andra kan vara alldeles för bittra.

Så vad jag väljer beror på dels tillverkare och dels vilken sort det är, inte procenthalten. Den talar bara om hur mycket kakao det är i chokladen. Själva smaken beror på hur kakaobönan har behandlats. Därför kan en 70%-ig choklad smaka väldigt bittert, medan en 80%-ig choklad kan smaka väldigt lent och fint.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2018-02-20 16:41
#5

#3 Det är inte min utan från unspash (länk finns i #0)

#4 Jo men jag var tvungen att sätta nån gråns kändes det som, det är ju ändå stor skillnad mellan en choklad på 50% kakao och en på 75%

l'm back

Carmarino
2018-02-20 16:52
#6

#5 Ja, det är ju 70% som är den mest vanliga kakaohalten, så det är en bra gräns.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jarl]
2018-02-20 19:20
#7

Brukar gilla sådar vittchoklad eller mjökchoklad 70% är inte så gott.

Är ni sådar männsikor som äter hela choklad kackan med en hand? Så där människor som äter hamburgare på samma sätt?🤪

Carmarino
2018-02-20 19:24
#8

#7 Det är nog olika. Själv äter jag chokladen bit för bit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2018-02-20 19:34
#9

#7 jag äter den också bit för bit ofta max 30g åt gången sen kan det gå några timmar eller dagar innan jag äter nästa bit

l'm back

Tarotstollan
2018-02-20 23:31
#10

Jag valde mjölkchoklad men gillar inte ren mjölkchoklad utan vill ha något i den som nötter, russin eller någon fyllning.
Även de andra sorterna går ner!😉

Jag brukar bryta av 3-4 rutor åt gången och äta chokladen på det viset.
Finns det chokladkakor utan rutor så brukar jag äta den rakt av.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Jarl]
2018-02-20 23:59
#11

#8 ja med.

 Marabou mjölk choklad är lite för sött. Men god.

Fransu
2018-02-21 11:41
#12

Jag har nog aldrig ätit en hel chokladkaka i ett svep. Det blir några bitar åt gången. Jag köper ofta i lösvikt, såna med papper runt varje bit.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Patrikperssonoslo
2018-02-27 19:21
#13

Jag kan välja efter vad jag är sugen på. Vill jag ha något sött så köper jag godis-choklad eller mjölkchoklad och vill jag ha en stor smak av choklad så köper jag en choklad över 70%. 

Men oftast så är jag sötsugen 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: