Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 5992 ggr
Carmarino
3/6/18, 3:33 PM

Olika smaksättningar av choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer jag att presentera mina tester av olika smaksättningar av choklad.

Har ni några förslag på smaker ni vill jag ska testa, skriv det här i tråden. Kan inte lova att jag kan testa den - om det är en ingrediens som är svår (och dyr) att få tag i - men jag ska göra vad jag kan.

De smaker jag hittills kommit på att testa är chili, salt, lakrits, likör/sprit (olika sorter), kanel, ingefära och pepparkakskrydda.

Först ut är dock en lite udda smak, nämligen rostad lök. Kom på det när jag läste i Journal Chocolat om choklad som var smaksatt med bacon. Det har jag ingen hemma, så jag tänkte att jag skulle ta rostad lök istället.

Chokladen har både crisp och sälta, och man känner verkligen av smaken av rostad lök. Så om man tycker om denna smak är chokladen jättegod. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
3/6/18, 3:54 PM
#1

Undra hur bacon och choklad smakar .Baconkola har jag ätit och det gick ju ner.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
3/6/18, 3:57 PM
#2

Enligt dem som testat så var det rätt gott tydligen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/6/18, 6:26 PM
#3

Hej Carmarino

Kul tråd av dig  🙂

Jag tänker på kanderat äpple och choklad. För kanske jag ska börja med något som låter gott 🙂

Men morot i choklad är kanske också  gott!

Carmarino
3/6/18, 6:42 PM
#4

Kandera äpple lär jag nog aldrig göra, men kanske det funkar med torkat äpple? Har förvisso inget sådant hemma, men det går nog att få tag i någonstans.

Har ju äppeljuice hemma, och det kanske går att koka ihop den så att det blir puré. Frågan är då bara om det passar bäst med mörk, ljus eller vit choklad till äpplet?

Fast jag kommer att testa med de saker som jag har hemma, lätt tillgängliga, till att börja med. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
3/6/18, 6:54 PM
#5

#4 PMa mig din adress så kommer det några torkade hemgjorda äppelskivor om du är intresserad av torkade äpplen.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
3/6/18, 7:01 PM
#6

#5 Tack Monica. Vet inte om jag kommer att testa äppelsmak, men jag återkommer om jag skulle ändra mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
3/6/18, 7:05 PM
#7

#6 Gör så.

Stolt ägare till fem La permer

Patrikperssonoslo
3/7/18, 5:18 AM
#8

Så kul 🙂

Något som kan vara enkelt att göra är att ha en godis som fyllning till chokladen som för exempel salta rullar:

javascript:nicTemp(https://gotterian.se/butik/salta-rullar/);

Så har man ett hölje av choklad kring en eller flera salta rullar.

Carmarino
3/7/18, 11:00 AM
#9

Ja, det kan nog bli gott. Har faktiskt sådana hemma just nu (fast jag kallar dem salta skruvar). Det blir ju en blandning av salt och lakrits, så då testar jag två smaker samtidigt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/7/18, 7:32 PM
#10

Ja, det skulle vara kul  🙂

Jag tänkte på den smaken med salta skruvar eftersom den borde ge saltlakrits och lite tuggmotstånd. 

Här kan man köpa extra salmiak:

javascript:nicTemp(https://lakritsroten.se/handla-lakrits/bak-matlagning-och-skafferi/bak-matlagning-och-skafferi-bakning-och-tillbehor/bak-matlagning-och-skafferi-bakning-och-tillbehor-lakritspulver-och-salmiaksalt/);

Lakritspasta låter gott 🙂

Du får skriva om det blev gott med salta skruvar i choklad.

Carmarino
3/7/18, 7:37 PM
#11

Det finns en lakritsaffär mindre än en kilometer härifrån. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/7/18, 7:41 PM
#12

Åh, så bra  🙂

Carmarino
3/7/18, 7:49 PM
#13

Har en hel del lakrits hemma, dock inte salmiak. Det här pulvret har jag, och det är rätt salt. Sedan har jag lakritssirap också. Fast skulle jag behöva salmiak så har jag ju nära till affären. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/7/18, 7:51 PM
#14

Har för övrigt ätit en bit lökchoklad idag, och den är faktiskt inte så tokig. Tyvärr känner jag smaken av den rostade löken långt efter jag ätit upp chokladen, men det brukar jag i och för sig göra om jag äter rostad lök i annan mat också. Tål inte lök så bra, så det beror förmodligen på det. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/7/18, 7:54 PM
#15

WOW, lökchoklad 🙂

Lakritsen tänker jag blir en succe.

Carmarino
3/8/18, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Idag blev det Valrhona Ivoire vit choklad, smaksatt med lemon curd. Det blev gott, men chokladen blev grynig, så därför var det svårt att få den jämn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/8/18, 12:25 PM
#17

#16

Kan man inte doppa dessa små godbitar i nån tunn smält choklad för att jämna till ytan på de? Jag själv hade aldrig tänkt i de banorna för jag hade mumsat upp dessa godbitar före 😃

Carmarino
3/8/18, 12:29 PM
#18

#17 Eftersom det är vit choklad så blir det svårt att doppa den i smält choklad. Den vita chokladen är nämligen den sort som har den absolut lägsta smältpunkten. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/8/18, 12:31 PM
#19

#18

Aha (nu pratar hon så där konstigt igen) 🤦‍♂️

😃

Carmarino
3/8/18, 12:34 PM
#20

#19 Vit choklad smälter vid en lägre temperatur än mjölkchoklad och mörk choklad. Så doppar man den i mörk choklad så smälter den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
3/8/18, 12:43 PM
#21

#20

Där ser man 🙂

Carmarino
3/9/18, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Testade att ha salta skruvar i ljus Valrhona Jivara 40%. Delade upp varje skruv i fyra bitar och lade ner dem tre och tre i chokladen i trillingnötformen. Så istället för trillingnöt blev det trillingskruv. 🙂

Tyvärr var inte skruvarna särskilt färska, så de var ganska hårda. Det gjorde att chokladen och lakritsen inte blandas i munnen, utan det blir så att man äter chokladen först och sedan tuggar man i sig lakritsen. Fast det var gott ändå. 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
3/9/18, 2:13 PM
#23

#22 Åh! Choklad och lakrits ihop är ju så gott. Dom ser jättegoda ut.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
3/9/18, 4:24 PM
#24

#23 De var goda också, även om lakritsen var lite för hård. Tror det hade blivit godare om skruvarna varit färskare. Får kolla nästa gång jag handlar om det finns sådana, och göra nya Praliner. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/10/18, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Idag blev det test av Valrhona Caramelia 36% med apelsinpasta. Mums! 👍🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/10/18, 4:22 PM
#26

Mums 😛

Vixxen
3/10/18, 6:00 PM
#27

Testa olika bär! Hjortron, Aronia,  Åkerbär, Smultron!

Annons:
Carmarino
3/10/18, 6:11 PM
#28

Har inte varken aronia eller åkerbär. Jo, jag har aroniasylt, men jag vet inte om det blir detsamma. Den är dessutom rätt gammal, så jag är inte helt säker på att den är ätbar längre.

Smultron har jag i pastaform, så det kan jag testa. Hjortron är jag inte jätteförtjust i, så jag är inte säker på om jag kommer att göra det.

Havtorn är på gång imorgon (troligen), och sedan hade jag tänkt testa lingon. Därefter blir det nog sesampasta, eller kanske jag gör smultronchoklad först. Får se vad det blir. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/10/18, 6:17 PM
#29

Salta skruvar i ljus Valrhona Jivara 40% och Valrhona Caramelia 36% med apelsinpasta lät riktigt gott  🙂

Men detta med smultronchoklad låter också mycket gott. För smultron skulle passa bra som sommarchoklad.

Carmarino
3/10/18, 6:24 PM
#30

Ja, det var gott faktiskt, även om Jivaran inte blandade sig så bra med skruvarna (eftersom de var så hårda tror jag). Ljus choklad med apelsin är alltid gott (mörk också för den delen). 🙂

Vet inte riktigt vilken choklad som skulle passa bäst med smultron. Får fundera på saken ett tag och se om jag kommer på någon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/10/18, 6:28 PM
#31

Man skulle kunna dela upp skruvarna så att dem inte blev så svårtuggade. På det sättet så blir dem en massa i chokladen.

Vad tänker du om det Carmarino?

Carmarino
3/10/18, 6:36 PM
#32

Delade varje skruv i fyra bitar. Hade tänkt dela dem i åtta (det är så många "gängor" det finns på varje skruv), men det var inte så lätt för kniven fick inte riktigt fäste. Tror det går att göra om skruvarna är mjukare, men när de är så hårda som dessa var så var det svårt nog att dela dem i fyra bitar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/10/18, 6:50 PM
#33

Ja. Med en mjukare salt skruv så blir det nog mer en blandning mellan choklad och salt skruv när man äter dem.

Jag tycker att du är driftig Carmarino 🙂

Carmarino
3/10/18, 6:54 PM
#34

Tack Patrikpersonoslo. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Patrikperssonoslo
3/10/18, 7:05 PM
#35

Ja, för du har gjort massor med egen choklad på bara några dagar  🙂

Du är verkligen duktig på choklad.

Carmarino
3/10/18, 7:11 PM
#36

Tack. Fast det är inte så svårt att smälta choklad och smaksätta den. Särskilt inte när man har bra hjälpmedel, som jag har. Skulle däremot inte ge mig på att göra riktigt fina Praliner, där man först gjuter skalen och sedan fyller dem med tryffel eller annat. Det är så kladdigt och bökigt. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/10/18, 7:17 PM
#37

Vet att smultron med vit choklad är riktigt gott.

Carmarino
3/11/18, 11:06 AM
#38

#37 Kom fram till det också vid lite googlande. Det verkar som om de flesta använder det till vit choklad, så jag ska testa med det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/11/18, 4:10 PM
#39

🙂

Carmarino
3/11/18, 4:17 PM
#40

Har gjort lingonpuré idag. Är det någon som vet vilken choklad som passar till det? Det verkar vara vit choklad även där, men kanske det finns någon som testat med mörk eller ljus choklad också? I så fall, var det gott?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/11/18, 4:27 PM
#41

Vet inte om jag provat choklad med lingon, men kan tänka mig att vit choklad med lingon är riktigt gott.

Annons:
Carmarino
3/11/18, 4:29 PM
#42

Får se om jag testar det imorgon. Har testat Valrhona Dulcey 32% med havtornspuré idag, men det blev lite för mjukt, så chokladen släpper inte formen. Har lagt in den i frysen nu, så jag hoppas den blir tillräckligt stel för att jag ska kunna ta ur den åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/11/18, 4:33 PM
#43

Går det inte bara kyla ned undersidan av formen med rinnande kallt vatten?

Carmarino
3/11/18, 4:39 PM
#44

Den har stått i kylen i 4-5 timmar, men det hjälpte inte. Så nu testar jag frysen. Funkar inte det så får jag trycka ut chokladen och lägga ihop allt i en hög och försöka rulla kulor av den. Det borde funka att rulla dem i kakao eller något, så att de inte blir så kladdiga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/11/18, 4:47 PM
#45

Håller tummarna att det ordnar sig.

Carmarino
3/11/18, 4:49 PM
#46

Jag också. Någon av sätten lär ju funka, men tyvärr gissar jag på alternativ 2. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/11/18, 4:51 PM
#47

Ja kanske du har rätt. 

Är inte mitt område det här så jag har tyvärr inga hemliga knep att bjussa på.

Carmarino
3/11/18, 4:57 PM
#48

Råkade ut för något liknande tidigare, även om det gällde tryffel den gången. Den smeten blev så kladdig att jag fick blanda i en massa macapulver för att det överhuvudtaget skulle gå att rulla tryfflarna. De var dock fortfarande lite kladdiga, för jag vågade inte ta i för mycket macapulver. Tror inte det hade blivit gott.

Det påminner mig om att de fortfarande ligger i en burk i frysen. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
3/11/18, 5:06 PM
#49

Ack ack ack (visste inte vad jag skulle skriva) 😃

Carmarino
3/11/18, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#49 😃

Det funkade någorlunda att få ut dem ur formen efter att ha varit i frysen någon timme. Däremot kunde jag bara ta ut ca två rader innan de började bli kladdiga igen. Det är åtta rader totalt, så det lär dröja ett tag innan jag fått ur alla. 😭

Nåja, de är åtminstone goda. Smakar väldigt mycket havtorn. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/11/18, 5:26 PM
#51

#50

Långt håll och svag syn, så ser det ut som hjortron 🙂

Vixxen
3/11/18, 5:28 PM
#52

#51 😃

Carmarino
3/11/18, 5:31 PM
#53

#51 Ja, de har väl ungefär samma färg. Fast hjortronen är nog lite mörkare gula tror jag. Kan dock garantera att de inte smakar hjortron. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/11/18, 8:59 PM
#54

Dem var fina  🙂

Havtorn var alltså bra! Det kan bli den nyttiga chokladen 🙂

Carmarino
3/12/18, 12:22 PM
#55

#54 Tack. De ska egentligen inte ha några hål i "topparna", men det är svårt att få ut luftbubblorna. Så nu ser de ute lite som koraller eller aliens. 😉

Lämnade kvar formen i frysen under natten, och sedan gick det lätt att få loss dem. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/12/18, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Idag testade jag vit choklad med lingon. Använde Valrhona Ivoire. Den är rätt söt i smaken och smakar lite vanilj, så jag tyckte det kunde passa till de syrliga lingonen. Det kunde den också. De blev rätt goda, men inte lika goda som havtornschokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/12/18, 3:42 PM
#57

Ser ut som glasskulor 🙂

Carmarino
3/12/18, 3:47 PM
#58

Ja, det kan man också göra i den formen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/12/18, 5:56 PM
#59

Formen är slut i lager 😮

😃

Patrikperssonoslo
3/12/18, 6:54 PM
#60

Hej Carmarino

Jag tycker att din havtorn-choklad ser ut som små Albanska Bunkers:

javascript:nicTemp(http://photos1.blogger.com/x/blogger/2419/2111/640/840592/bunker2.jpg);

Dem ser kul ut  🙂

Din lingon-choklad ser däremot ut som vattentorn.

Kul choklad 🙂

Carmarino
3/13/18, 9:56 AM
#61

#59 Tillfälligt slut i lager, så du kan säkert beställa en snart. 😃

#60 Tycker själv att det är tvärtom, alltså att lingonchokladen som ser ut som albanska bunkers och havtornschokladen som ser ut som vattentorn. Skämtar

Det är roligt att ha många olika former och växla emellan. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/13/18, 5:06 PM
#62

Köpt nya salta skruvar idag, eftersom de verkar vara rätt mjuka och färska. Så jag får nog testa en omgång "trillingskruv" till, och se om det blir bättre. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Patrikperssonoslo
3/13/18, 7:35 PM
#63

Så kul 🙂

Är dessa salta-skruvar mjukare än dem förra?

Carmarino
3/14/18, 10:14 AM
#64

Ja, de är väldigt mycket mjukare än de andra. Kunde till och med dela dem i alla "gängorna", så det blev bara hälften så stora lakritsbitar som förra gången. Chokladen står i kylen för att stelna just nu. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/14/18, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Nu är de klara. Det var mycket lättare att "tugga ihop" chokladen och lakritsen, men eftersom jag tagit mindre bitar av de salta skruvarna så märktes de inte så mycket. Det var mest i eftersmaken jag kände smaken av salt lakrits. Fast de är goda ändå. 👍

Chokladen är samma som i #22, d.v.s. Valrhona Jivara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/14/18, 11:34 AM
#66

Jösses så tjusigt det blev 👍

Carmarino
3/14/18, 12:02 PM
#67

Tack VSK. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/14/18, 12:12 PM
#68

🙂

Patrikperssonoslo
3/14/18, 6:55 PM
#69

Dem såg aptitliga ut 🙂

Annons:
Carmarino
3/14/18, 7:29 PM
#70

Ja, det är goda. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/15/18, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Idag testade jag att smaksätta Valrhona Otucan 69% med grönt te. Antingen tog jag för lite te (använde en hel tepåse till 100 gram choklad), eller också behöver man göra något för att ta fram tesmaken innan man tillsätter tebladen till chokladen. Kunde nämligen inte känna någon smak av te alls när jag åt chokladen.

Fast chokladen är i sig själv väldigt god, så det gör inte så mycket. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/15/18, 4:28 PM
#72

Ser ut som en blomma 🙂

Carmarino
3/15/18, 5:32 PM
#73

Ville ju inte bara rada upp dem, så jag tänkte att jag skulle lägga dem i en lite snyggare formation. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/15/18, 5:35 PM
#74

🙂

Patrikperssonoslo
3/15/18, 7:10 PM
#75

Jo det var en fin och (kanske) god blomma  🌺

Jag tänker att du får göra en sirap när du ska smaksätta med kaffe eller te. Kan det vara något?

Carmarino
3/16/18, 9:47 AM
#76

Jodå, blomman var god. Chokladen i sig själv är väldigt god nämligen. 🙂

Ja, jag tror att man måste koka tebladen med något för att få ut maximal smak. När man gör tryffel så brukar man ju koka upp smaksättningen med grädden, och sedan låta den stå och dra en stund. Tror dock inte det behövs när det gäller kaffe, för den har ju rätt mycket smak i sig själv.

Kanske det var just den här tesorten som inte funkade, för den var rätt smaklös i sig själv. Testade att tugga på lite av bladen, men tyckte inte de smakade något. Med ett mer smakrikt te så tror jag att resultatet hade blivit ett annat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/16/18, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Har beställt lite mer choklad, så att jag ska kunna testa riktigt många smaker. 👍

Det blev 3 kg Valrhona Manjari 64% och 400 g Valrhona Extra bitter 61%. Extra bitter köpte jag bara för att den är så god. Manjari är den jag kommer att använda till alla tester med mörk choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/16/18, 9:53 AM
#78

BIP BIP BIP -lastbilen med choklad backar in mot Carmarinos balkong för avlastning 😃

Carmarino
3/16/18, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Inte alls. Fick minsann köra och hämta den själv. 😃

Hämtade även det här paketet igår. Min köksvåg lade nämligen av för några dagar sedan, så jag var tvungen att köpa en ny. Den här hade blivit bäst i test i två olika tester, bl.a. Råd & Röns, så därför blev det den. (Den var svår att fotografera eftersom den är så blank - allting speglas i den.)

Använder våg nästan dagligen när jag ska väga choklad och ingredienser när jag bakar, så den gamla vågen dog nog av överansträngning. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/16/18, 10:08 AM
#80

#79

Vill inte vara elak, men köksvågar skall inte belastas med 500 kg choklad 😛

😃

Carmarino
3/16/18, 10:10 AM
#81

#80 Det går inte att lägga 500 kg choklad på vågen. Testade med trekilospåsen, och det var precis att den fick plats. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/16/18, 10:13 AM
#82

😃

Patrikperssonoslo
3/16/18, 8:44 PM
#83

Manjari var coolt 🙂

Annons:
Carmarino
3/17/18, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Så blev det dags att testa smultronsmak. Till det använde jag Valrhona Ivoire vit choklad. Färgen på pralinerna blev ju inte direkt vacker, men de blev väldigt goda.

Vet dock inte om jag tycker de smakar smultron direkt. Tycker det smakar mer jordgubbe. Fast det beror ju inte på chokladen utan på smultronpastan jag använde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/17/18, 12:39 PM
#85

Ser väldans gott it. Vit choklad med smultron måste vara mumma. Med reservation för om det smakar smultron eller jordgubbe 🙂

Carmarino
3/17/18, 12:43 PM
#86

De smakar gott oavsett om de smakar smultron eller jordgubbe. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/17/18, 1:00 PM
#87

Kan tänka mig det 😛

Patrikperssonoslo
3/18/18, 6:18 PM
#88

Chokladen såg fin ut. 

Smultron låter gott 🙂

Carmarino
3/18/18, 6:41 PM
#89

#88 Tack. Ja, det var gott, även om det nog smakade mer som jordgubbar än smultron.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/19/18, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Idag öppnade jag den stora påsen med Valrhona Manjari 64% i #77 och testade den med tabasco. Skulle egentligen testat den med cayennepeppar, men burken jag har i skafferiet hade bäst-före någon gång 2012, så det var inte mycket smak kvar i den. Därför fick det bli tabasco istället - och den var det sting i!

Den är dock lite förrädisk, för man känner bara chokladsmaken först. Sedan tar det en stund (rätt lång stund faktiskt) innan chilin kickar in, men då gör den det ordentligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
3/19/18, 12:33 PM
#91

#90

Låter som en choklad man vill bjuda vissa på 😃

Svärfar svettas ju av det minsta lilla, och vill inte ha kryddstarkt (knappt man känner styrkan). Så när vi bjudit på mat så brukar jag ta på mig kockmössan samt kryddkaren 😂

Carmarino
3/19/18, 12:53 PM
#92

#91 Din svärfar hade nog blivit lite förvånad om han blivit bjuden på den här chokladen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/19/18, 1:03 PM
#93

Det tror jag det 😃

Patrikperssonoslo
3/19/18, 6:14 PM
#94

WOW, tabasco.

Det blev en fin färg på chokladen tycker jag.

Chokladen ser ut som en stark choklad.

Carmarino
3/19/18, 6:21 PM
#95

Faktum är att tabascon inte ändrade färgen alls. Chokladen ser ut så i sig själv. 🙂

Den är smakrik, men inte särskilt stark faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/19/18, 6:29 PM
#96

Kul, för chokladen ser ut att ha tabasco i sig. Den ser stark ut  🙂

Carmarino
3/19/18, 6:30 PM
#97

Det var ju bra att den ser ut som om den var tabascofärgad. 🙂

Jodå, den är stark. Fast det märks inte förrän efter ett tag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Patrikperssonoslo
3/19/18, 8:00 PM
#98

Det kan ju vara formen som ger en sådan färg på något sätt.

Men tabasco är lite röd och färgen på chokladen ser lite röd ut. 

Hur smakar tabasco och lakrits? För lakrikts och tabasco låter som en god smak.

Tarotstollan
3/20/18, 4:46 AM
#99

Jag blir väldigt chokladsugen när jag sitter och tittar i denna tråden!🤫
Förstår inte varför?🤔😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/20/18, 11:50 AM
#100

#98 Manjari är lite rödaktig i sig själv, plus att solskenet nog gör att den ser rödare ut än vad den är. Tog en extra koll nu, och i verkligheten är den inte fullt lika röd som på bilden. Fast visst kan det vara lite färg från tabascon också, även om jag bara tog någon tesked till 100 gram choklad.

Har aldrig smakat tabasco och lakrits, men det kanske är något att prova. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/20/18, 11:51 AM
#101

#99 Vad konstigt. Förstår inte heller vad det kan vara som triggar chokladsuget i den här tråden. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/20/18, 12:06 PM
#102

Bara jag som går upp i vikt av att se alla bilderna? 😃

Carmarino
3/20/18, 12:26 PM
#103

#102 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/20/18, 12:27 PM
#104

😛

Annons:
Tarotstollan
3/21/18, 12:12 AM
#105

#102. Aha!☝️ Det är därför byxorna stramar så hemskt i midjan!🤓

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
3/21/18, 6:30 AM
#106

#105

Japp 😭

Carmarino
3/21/18, 10:29 AM
#107

#106 Eller Daim.😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/21/18, 8:21 PM
#108

Du kan pröva jordnötssmör  🙂

Carmarino
3/22/18, 10:07 AM
#109

#108 Ja, det finns redan på min lista. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/22/18, 6:40 PM
#110

Den blir nog god  🙂

Carmarino
3/23/18, 10:17 AM
#111

Det tror jag också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/24/18, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Idag var det dags för test av Valrhona Jivara 40 % med lakritssirap (salmiak) och tabasco.

Tog bara drygt en tesked lakritssirap och några stänk tabasco, men man känner smaken ändå. Först smakar man chokladen och lakritsen och sedan kommer tabascon "smygande", precis som i #90. Inte alls tokigt faktiskt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/24/18, 3:33 PM
#113

En bantarchoklad mao ☝️

Carmarino
3/24/18, 3:54 PM
#114

Kalorierna är lika många ändå, och även om det påstås att chili bränner kalorier så tror jag inte det är tillräckligt mycket chili för att det ska göra någon skillnad. Det enda som möjligen skulle kunna påverka är att man inte kan trycka i sig en hel chokladkaka på en gång. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/24/18, 4:22 PM
#115

😃

Ja du ser. Bantarchoklad. 

Fast undrar om inte svärfar skulle gå ned ett par kilo i vätska av att äta en sån där stor chokladkaka 🤔

😂

Carmarino
3/24/18, 4:32 PM
#116

Ja, kanske det. 🙂 Fast jag har inte riktigt lika mycket tabasco i den här chokladen som i den förra jag gjorde.

Chokladkakan är ungefär av samma storlek som en vanlig 100 g-kaka, men den är nog bara ca hälften så tjock.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/24/18, 4:40 PM
#117

Jag vet inte hur stor en 100 g chokladkaka är ☺️

Carmarino
3/24/18, 4:44 PM
#118

Det är den mindre storleken på Marabous chokladkakor. De stora väger 200 g.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
3/24/18, 8:19 PM
#119

Det stora är jag bekant med. Visste inte den hade ett syskon 🙂

Patrikperssonoslo
3/24/18, 10:12 PM
#120

Lakritssirap (salmiak) och tabasco låter god. 

Hur skulle det smaka med mer av lakritssirapen eller tabascon? Skulle det bli för starkt?

tlover
3/25/18, 12:04 AM
#121

Nån gång ska jag göra Praliner med matcha. Jag kommer nog testa fler teer så småningom men jag tror att matcha är enklare att få till bra (Matcha är ett malt grönt te som bland annat används i den japanska teceremonin)

l'm back

Vixxen
3/25/18, 12:05 AM
#122

Låter spännande!

Carmarino
3/25/18, 1:44 PM
#123

#120 Lite mer lakritssirap tror jag skulle funka, men inte så mycket mer av tabascon. Fast det beror ju på vilka smaklökar man har. Tror nog att många hade tyckt om chokladen med ytterligare några droppar tabasco. För mig var det helt perfekt med den mängd tabasco jag använde, men jag skulle kunna tänka mig mer lakritssmak.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/25/18, 1:49 PM
#124

#121 Det låter spännande tlover. Ser fram emot dina tester av teer. Du får gärna göra en egen tråd (eller artikel) om dem.

Har funderat på matcha själv, men de förpackningar jag tittat på har varit rätt dyra. Eftersom jag inte vet om jag tål/tycker om matcha så vill jag inte köpa ett helt paket bara för att testa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/25/18, 2:08 PM
#125

Hur smakar lakritssirapen ifall du bara äter den med sked?

Låter gott med sirap 🙂

Annons:
Carmarino
3/25/18, 3:29 PM
#126

Lakritssirapen smakar väldigt salt. Den heter egentligen salmiaksirap, så det är en ganska skarp smak av lakrits. Med sirap menas väl mest att den är tjockflytande, till skillnad från pulver och granulat.

Smält choklad blandas bättre med sirap än med granulat, men det beror ju på vad man är ute efter. Ibland vill man ha lite "crunch" i chokladen, och då tar man granulat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/25/18, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Gjorde mintchoklad idag. Smaksatte Valrhona Manjari 64% med pepparmintolja. Hade tänkt ta tre droppar, men det kom en fjärde droppe utan att jag hann hindra den. Så chokladen smakar After Eight ungefär. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
3/25/18, 6:15 PM
#128

WOW, det lät gott 🙂

Carmarino
3/25/18, 6:29 PM
#129

#121 Här är lite inspiration när det gäller smakerna (se under beskrivning). 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/25/18, 6:30 PM
#130

#128 Ja, de var faktiskt rätt goda, även om de smakade lite för mycket mint för min smak.

Märkte nu när jag gick ut i köket att man känner doften av pepparmint flera meter innan man kommer fram till köket. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
3/25/18, 7:15 PM
#131

#124 Hur mycket tror du behövs? Ibland har jag lite extra över så är det inte så mycket kan jag kanske skicka lite

l'm back

Carmarino
3/25/18, 7:25 PM
#132

#131 Det brukar inte behövas särskilt mycket, kanske en matsked, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få fram smaken. Misslyckades ju med det gröna teet. Det smakade absolut ingenting i chokladen.

Kan inte du testa att bara smälta ihop choklad med lite matcha? Du behöver inte använda en form, utan bara klicka ut chokladen på bakplåtspapper. Bara så att du kan känna hur det smakar. Misstänker att jag själv inte kan använda matcha nämligen. Enligt vad jag läst så ska det vara rätt bittert, och det kan jag inte äta/dricka.

Det räcker om du smälter t.ex. en halv chokladkaka à 100 g, och sedan tar en tesked matcha, eller mer om du tycker det smakar för lite. Jag brukar smaka på chokladen när jag rör i smaksättningen, för att se om jag behöver ta i lite mer. Tänk bara på att smaken oftast blir starkare när chokladen stelnar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
tlover
3/25/18, 7:37 PM
#133

#132 Bra matcha är söt snarare än bitter. 

Jag kan inte göra det jag hade tänkt förrän jag får tag i laktos el mjölkfri nötfri vit choklad. Så det är nog några månader bort

l'm back

Carmarino
3/25/18, 7:47 PM
#134

Aha, då förstår jag.

Hittade den här sidan med en hel del recept med matcha, bl.a. i choklad. Det kan ju vara bra att ha den lätt åtkomlig till senare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/25/18, 9:00 PM
#135

#127

Ser gott ut och låter gott.

tlover
3/25/18, 9:13 PM
#136

#134 har redan ett egenpåhittat som jag ska testa. Jag tänker ju ha receptet på min webbshop och då känns det dumt att ta ett från David

l'm back

Carmarino
3/26/18, 10:40 AM
#137

#135 Det är gott också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/26/18, 10:41 AM
#138

#136 Så bra. Hoppas du visar bilder på den även här sedan. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/26/18, 11:16 AM
#139

🙂

Annons:
Carmarino
3/26/18, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Julen varar än till påska - åtminstone här. Testade Valrhona Manjari med saffransarom idag. Aromen gjorde så att chokladen fick ungefär samma konsistens som modelleringschoklad.

Försökte spritsa ut den till toppar, men efter fyra stycken så sprack spritspåsen. Dessutom släppte inte chokladen utan jag fick skära av spritstopparna. Det är därför de är lite platta i toppen.

Därför fick jag ta ur all choklad och rulla den till bollar istället. Det gick alldeles utmärkt, så vill jag någon gång göra julfigurer i choklad så vet jag hur jag ska göra nu. 😃

Smaken då? Jodå, chokladen smakade saffran, och den var ganska god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/26/18, 4:15 PM
#141

Svårt att se om det är normala "knäckformar" eller stora (för den oinvigde) 🙂

Carmarino
3/26/18, 4:37 PM
#142

De är något större än vanliga knäckformar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/26/18, 4:39 PM
#143

Ja happ, vad förväntas jag svara nu då 🤔

😃

Carmarino
3/26/18, 4:48 PM
#144

Att de ser kladdiga ut kanske? 🤔😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/26/18, 4:51 PM
#145

Nä men risk för att låta som kakmonstret så är det kanske bäst att vara tyst nu 🙂

Carmarino
3/26/18, 4:52 PM
#146

😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
4/11/18, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Idag blev det äntligen av att testa en ny smak. Det blev Valrhona Manjari 64 % med ramslökssalt. Tog 1 tsk salt till 100 g choklad, vilket blev lite för mycket för mig, men jag tror nog att de flesta andra tycker att det är gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/11/18, 12:49 PM
#148

Så tjusiga former på dessa små chokladbitar. Gör ju att det vattnas i munnen än mer 🙂

Carmarino
4/11/18, 2:18 PM
#149

Det är en speciell form med "diamanter". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/11/18, 2:43 PM
#150

Diamonds are forever var det ju nån som sjöng 😎

Carmarino
4/11/18, 2:57 PM
#151

Shirley Bassey närmare bestämt - ledmotivet till Bond-filmen Diamonds Are Forever/Diamantfeber. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/11/18, 3:04 PM
#152

#151

Visst var det henne (och filmen) jag tänkte på 🙂

Carmarino
4/12/18, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Idag är det lakritsens dag, så självklart smaksatte jag chokladen med lakrits (Valrhona Manjari 64% och Johan Bülows salmiaksirup).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
4/12/18, 11:25 AM
#154

Visste inte ens att chokladen hade en egen dag. Trodde den hade alla dagar 🙂

Carmarino
4/12/18, 11:29 AM
#155

Chokladens dag är inte förrän den 11 november. Idag är det lakritsens dag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/16/18, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Smaktesterna fortsätter. Idag testade jag pepparkakskrydda i Valrhona Manjari 64%. Inte så tokigt faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
4/16/18, 2:37 PM
#157

#156 Låter riktigt gott. 🙂 Fina Praliner som vanligt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
4/16/18, 3:30 PM
#158

#157 Tack Fransu. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/18/18, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159

Blev inspirerad av Fransus kladdkaka med ostbågar, men hade inte lust att baka kladdkakan. Istället tog jag bara hälften av kakan, d.v.s. doppade krossade ostbågar i Valrhona Manjari 64 %.

De ser inte särskilt goda ut, men det var de faktiskt. Fast de hade nog varit ännu godare om jag hade använt ljus choklad, eller en mörk choklad med lite mindre kraftig smak än Manjari.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/24/18, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160

Kom på att jag ju har en burk rostad mandel stående. Därför blev det inte trillingnöt, men enkelmandel med Valrhona Manjari 64 % idag. Gott! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
4/24/18, 11:37 AM
#161

Ser väldans smaskens ut 🙂

Carmarino
4/24/18, 12:11 PM
#162

Det är det också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/24/18, 1:01 PM
#163

Visste jag väl 😃

Carmarino
5/4/18, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Såg att jag hade smultronpasta kvar i kylen sedan jag testade vit choklad med smultron (#84). Den håller inte "i evighet", så jag bestämde mig för att testa den på mörk choklad också, nämligen Valrhona Manjari 64%.

Pralinerna blev inte så fina, för jag använde en form som egentligen är avsedd att göra isbitar med. Fast det kanske inte berodde på formen, utan på smultronpastan. Goda blev de i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/4/18, 6:03 PM
#165

Det viktiga är ju att de smakar gott 🙂

Carmarino
5/4/18, 6:04 PM
#166

Ja, det får ju inte vara så fina att man inte vågar sätta tänderna i dem. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/4/18, 6:05 PM
#167

😂

Annons:
Carmarino
5/8/18, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Idag har jag testat två olika smaker. Den första är Valrhona Manjari 64% med citronpasta. Den blev inte så god, men det beror mest på att citronpastan var så besk. Den smakade mer grapefrukt än citron.

Passade samtidigt på att testa mina nya pralinformar, för jag var så nyfiken på hur chokladen skulle bli. Jag kan säga att jag blev mer än nöjd. Tycker de är så fina, även om det blev lite luftbubblor i chokladen. Det är dock inte formarnas fel. Citronpastan gjorde nämligen chokladen lite grynig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/8/18, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Nästa smak var apelsin (även här med Valrhona Manjari). Till den använde jag apelsinpasta, och form nummer 2.

Apelsinpastan var ganska fast, så chokladen blev väldigt grynig. Därför gick det inte så bra att få ut luftbubblorna ur den, men man ser i alla fall någorlunda hur formen ska vara. Kommer nog att testa med ren choklad sedan, för jag tror att pralinerna kan bli riktigt snygga i de här formerna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/8/18, 7:22 PM
#170

#168

Riktigt häftig form.

Carmarino
5/8/18, 7:37 PM
#171

#170 Ja, jag gillar den riktigt mycket. Fastnade mest för hjärtformen först, men när jag såg hur pralinerna blev i den andra så tyckte jag den var mycket finare.

"Mutade" min massör med några sådana Praliner idag, och han undrade om det var meningen att man ska hälla något i "skålen" på toppen. Det tror jag inte det är, men man kan ju alltid testa. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/8/18, 7:53 PM
#172

😃

Carmarino
5/23/18, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Har köpt lite nya smaksättningar att testa (plus ett par andra "chokladtillbehör").


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/23/18, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Har läst så mycket om lucuma, som ska vara en riktig "superfrukt". Tydligen ska den smaka vanilj och gräddkola, men det märkte inte jag något av. Tyckte mest det smakade torrt. Blandade pulvret med Valrhona Manjari 64%.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
5/24/18, 6:46 AM
#175

Hoppas inköpet kommer väl till användning samt resultatet blir smaskens 🙂

Carmarino
5/24/18, 1:17 PM
#176

Tack VSK. Är rätt nyfiken på hur de andra sorterna smakar, men idag blev det ingen test. Kan ju använda dem till annat än choklad också, men har inte bestämt mig för vad jag ska testa ännu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/24/18, 1:58 PM
#177

🙂

Carmarino
5/25/18, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Idag testade jag passionsfruktspulvret. Även det en besvikelse, för det smakade absolut inte passionsfrukt. Det smakade nästan ingenting. Tog massor med i pulver i chokladen, men det enda som hände var att chokladen blev lite "grusig" av pulvret.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/25/18, 7:04 PM
#179

Synd att det inte blev som tilltänkt 😕

Carmarino
5/26/18, 12:30 AM
#180

Ja, men chokladen är god ändå. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: