Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 2423 ggr
MonicaLagerquist
3/10/18, 10:07 PM

Minns ni?

Minns ni den där chokladbiten som man kunde dela på mitten.Det var som en sol strålade ut från mitten och chokladen smakade apelsin.Man köpte dem en och en.Troligen runt tidigt 70 tal

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Aleya
3/11/18, 12:20 AM
#1

T o m jag känner igen mig. Tror jag hann se den på 80-90talet fast i en annan förpackning. Tror dom använde formen till något barngodis under denna tiden. Men minns inte omslaget

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
3/11/18, 7:52 AM
#2

De jag tänker på såldes utan omslag.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
3/11/18, 8:46 AM
#3

Men det fanns senare. Och nu när du säger det så har ju romerskabågar samma stil men dom är redan delade och smakar apelsin

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
3/11/18, 11:08 AM
#4

Den minns jag faktiskt inte. Kommer bara ihåg att det fanns en choklad som såg ut som en apelsin, och man delade den i klyftor har jag för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
3/11/18, 11:33 AM
#5

Den var ca en cm bred knappt en cm tjock.ca 5-7 cm lång med en skåra på mitten så att man kunde dela den.Det strålade linjer ut från den skårade mittlinjen.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
3/11/18, 12:10 PM
#6

Det låter ungefär som en "stor romersk båge". Nu när du beskriver den så har jag ett vagt minne av att jag sett en sådan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/11/18, 12:21 PM
#7

Min absoluta favoritchoklad när jag var liten var Noblesse, och tätt därefter kom Cloettas chokladlinser. De såldes dels i påsar och dels i en kartong. Tyvärr finns de inte längre. Vet inte varför de slutade tillverka dem. Tyckte de var mycket godare än Non Stop, för de var inte så "kvalmiga", utan ganska "krispiga" i smaken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sammet1
3/11/18, 6:03 PM
#8

#0 Var inte det Marabous Always? Smaken finns kvar i Marabous Apelsinkrokant. Jag kommer ihåg att jag blev överlycklig när Apelsinkrokant dök upp, för jag älskade Always-smaken.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

MonicaLagerquist
3/11/18, 6:37 PM
#9

Nej det här var långt innan dess.Typ för 45 år sen.(Ja jag är urgammal)

Stolt ägare till fem La permer

Lona
3/11/18, 10:28 PM
#10

#4, Droste hade en choklad som såg ut ungefär som en apelsin i naturlig storlek (möjligen minns jag den som större än den var - jag var liksom ganska liten på den tiden😊) och som var som hopsatta apelsinklyftor.🙂
Detta borde ha varit på 70-talet el tidigt 80-tal.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
3/12/18, 12:16 PM
#11

#10 Ja, det var nog den jag tänkte på. Minns inte vem som gjorde den, men det kan säkert ha varit Droste.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vallhund
3/12/18, 2:54 PM
#12

Jag är en avfälling, sitter o mumsar på chips gjorda på grana padano (salt ost).

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Carmarino
3/12/18, 3:02 PM
#13

#12 Du kan ju doppa dem i smält choklad. 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
vallhund
3/12/18, 3:04 PM
#14

Var sak har sin tid.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lona
3/12/18, 3:42 PM
#15

#14, …utom choklad som ALLTID har sin tid… ;-D


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
3/12/18, 3:47 PM
#16

#15 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sammet1
3/14/18, 10:43 PM
#17

#9 Nåja, jag är inte purung själv heller, och jag minns Always-"pinnarna" från sent 70-tal/tidigt 80-tal ungefär. Det fanns en chokladkaka med samma namn, men det var senare (men fortfarande innan Apelsinkrokanten). De tidiga "pinnarna" däremot såg ut ungefär som du beskriver i trådstarten.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

MonicaLagerquist
3/15/18, 8:13 AM
#18

#17 Det är nog samma vi tänker på då.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
3/15/18, 8:19 AM
#19

Hittade det här på nätet.Fast jag minns bara dem som lösgodis man köpte en och en i kiosken på Kungsgatan i Enköping.

Mysteriet utan bild: Always-chokladen

Minns ni pinnarna av apelsin-choklad mot en solnedgång på asken? Bjöds gärna på hos farmor och farfar. Spåren efter Alwayschokladen är så gott som utraderade på nätet. Allt vi hittat som besvis för dess existens är några rader på Marabous sida och en bild från en chokladkaka. Har ni bilder på asken?

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: