Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 734 ggr
MonicaLagerquist
2018-03-28 10:33

Choklad minnen

När jag var liten och vi åkte och hälsade på min farfar som bodde ute på en ö så bjöd han alltid på Center. Han hade dem i en glasskål med lock.

Nu när jag äter center så kan jag känna doften från farfars hus.

Det fanns ingen el så han använde fotogenlampor.

Så doften av fotogenlampor och eld är det som kommer fram när jag äter center.

Är det någon annan som har liknade doftminnen från barndomen?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-03-28 12:06
#1

Har massor, men inga som jag kan komma på just nu naturligtvis. Återkommer när det dyker upp något. 🙂

#0 Intressant hur man kan koppla dofter till olika saker. Choklad och fotogen är ju ingen vanlig kombination direkt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LinneaWik
2018-03-28 19:35
#2

När jag äter fransk nougat så tänker jag alltid på min kompis hund, när vi var små så satt hon och tiggde vid min kompis fötter, och hon ( hunden ) fick så stora ögon så vi dog av skratt, samtidigt åt vi fransk nougat. Min kompis tappade sin sista bit och hunden åt upp den. Sen var vi jätteoroliga men det gick bra med hunden :)

Carmarino
2018-03-28 19:36
#3

#2 Vilken tur att det gick bra med hunden. Det är alltid oroligt när de äter något de inte ska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-03-28 19:41
#4

Börjar alltid tänka på Marabous mjölkchoklad när jag känner doften av svartvinbärste. På 80-/90-talen så brukade jag nämligen ofta äta mjölkchoklad och dricka svartvinbärste samtidigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-03-28 20:07
#5

Ett väldigt sorgligt choklad minne handlar om en hund vi hade tidigare. Han älskade choklad som han naturligtvis inte fick äta. När vi var inne och skulle avliva honom fick han äta så mycket choklad han ville mellan spruta ett och två. Vila i frid Älskade Jimbo.

Stolt ägare till fem La permer

LinneaWik
2018-03-29 16:16
#6

#5 Så sorgligt 😢

Annons:
Carmarino
2018-03-29 18:24
#7

#5 Väldigt sorgligt, men han fick åtminstone dö lycklig och mätt på älsklingsgodiset. 😢


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-03-29 18:31
#8

#7 Jo avlivas skulle han ju i vilket fall.

Stolt ägare till fem La permer

Fransu
2018-04-01 14:54
#9

Vet inte riktigt om Marianne-godis räknas till choklad? Men så fort jag ser eller äter röd Marianne så tänker jag på min fina morfar. Han hade alltid en påse Marianne hemma han bjöd ur. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2018-04-01 15:05
#10

Marianne-karamellerna innehåller kakaomassa och kakaosmör (38 %), så det är klart att de räknas till choklad. 👍

Min mormor hade alltid en skål med Marianne-karameller i linneskåpet. Detta skåp öppnade hon bara tillräckligt mycket för att hon skulle kunna sticka in handen och ta några karameller för att ge till oss barn. Hon förvarade även börsen där, så det var samma procedur när hon ville ge oss en liten peng.

Inte förrän hon dog, och jag fick ärva skåpet, så fick jag se hur det såg ut inuti. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-04-01 23:56
#11

Till jul brukade alltid mormor koka någon sorts smulig choklad fudge, älskade den men den fanns ju bara under julen och tyvärr så tog den ju slut väldigt fort. Det var nästan andäktigt varje jul när man äntligen fick stoppa första biten i munnen.
För några år sedan så sa min yngsta moster på julaftonen " att nu skall ni få smaka på något som vi alla saknat"!
Vi undrade naturligtvis vad det var för något och det visade sig vara mormors fudge! 👍Hon hade hittat receptet i en gammal receptbok som hon hade ärvt efter att mormor gått bort.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2018-04-02 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Igår när jag och hunden var ute och gick så såg jag en grind med ett solmönster och då kunde jag känna smaken av apelsin choklad i munnen

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-04-02 11:20
#13

#11 Behöll hon receptet själv, eller delade hon med sig till er andra så att ni också kan göra den? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-04-02 11:21
#14

#12 Härligt! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-04-02 19:57
#15

#13. Tror inte det var något svårt recept, utan finns överallt. Det var väl bara det att vi på den tiden inte var vana vid att äta så mycket hemmalagad godis, så det blev speciellt. Nej, jag har inte receptet men jag skall fixa det någon gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
2018-04-14 19:19
#16

#11 Min mormor gjorde också underbart god fudge till Jul som jag saknar numera. Kanske är det något speciellt med fudge och mormödrar..haha😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: