Annons:
Etiketterchokladmärkenchokladbutiker
Läst 1830 ggr
Carmarino
2018-04-28 13:35

Valrhona choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag oftast använder Valrhonas choklad när jag gör Praliner och annat, så tyckte jag det var dags med en egen tråd för den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-04-28 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har nu börjat provsmaka årgångschokladen jag skrev om i Allmänt snack-tråden.

Först ut är Loma Sotavento med 64 % kakaohalt. Så här presenteras den:

Loma Sotaventoplantagen ligger i Maria Trinidad Sanchez-regionen, i nordöstra delen av Dominikanska republiken. Den ligger i en sluttning ner mot havet. Jorden där är bördig och den skyddas av stora fruktträd. Chokladbönorna odlas utan gödsel eller bekämpningsmedel, och de tar åt sig av aromerna från fruktträden som växer bredvid. 

Karaktär: Runda lätta toner av mogen frukt i harmoni med toner av rostade mandlar och farinsocker samt en delikat bitter sötma.

Själv är jag ju inte så bra på smaker, men lite smak av rostad mandel kan jag känna. Även sötman känner jag. Den är ganska god, men jag kommer nog inte att köpa den igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-04-28 13:52
#2

intressant.

Carmarino
2018-04-28 13:56
#3

#2 Ja, det är intressant med choklad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-04 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nästa smakprov är Ampamakia 64%, som presenteras så här:

Djupt inne i den frodiga dalen av Madagaskars Sambiranoflod på den nordvästra delen av ön ligger de legendariska plantagerna som ger oss Ampamakia. Bönorna är en korsning mellan Criollo och Trinitario och växer här sedan över 100 år tillbaka. Utmärkande för plantagen är dess rikedom av ljuvliga växter och kryddor som sprider intensiva dofter av Madagaskarvanilj, ylang-ylang och patchouli.

Karaktär: Chokladen ger en njutbar, syrlig fruktighet från gula frukter som toppas med rostade toner.

Lite syrlig är den. Kan dock inte känna de rostade tonerna mer än lite svagt. Syran tar över. Den är godare än Loma Sotavento, men förmodligen köper jag inte den här heller fler gånger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-12 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tredje smakprovet är El Pedrega 64%, som presenteras så här:

I Venezuela, kakaobönans födelseort, finns en äkta pärla: Porcelana. Denna sällsynta Criollokakao är uppskattad av chokladexperter för sin exceptionella aromatiska styrka. Porcelana är en sällsynt underart av Criollobönan och innehåller mer fett än vanliga Criollobönor vilket gör att de blir än mer aromrika.

Karaktär: Den färska bönan är porslinsvit och kakaon har en krämig, nästan gräddig karaktär med toner av honung och mogen frukt.

Det stämmer att chokladen hade en lite gräddig karaktär, men jag kände varken av honungen eller frukten. Däremot tyckte jag att den har en lite kryddig smak som dröjer kvar i munnen efteråt. Helt okej, men ingen direkt favorit. Så det blir samma "betyg" som för de två andra; kommer nog inte att köpa den igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-17 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fjärde och sista smakprovet är Gran Couva 64%, som presenteras så här:

Trinidad är den mest sydliga av karibiska öarna vid Venezuelas kust. Legenden säger att en fruktansvärd orkan förstörde alla öns plantage av Criollobönan så att den blev omplanterad med den venezuelanska Forasteros som gav upphov till en ny sort, Trinitaro. Det fuktiga klimatet och den bördiga jorden får kakaoträden att blomstra och producera sina frukter i överflöd.

Karaktär: Intensiv chokladsmak med en touch av torkad mynta och färska kryddor.

Kände ingen myntasmak, men lite kryddig eftersmak hade den. Det var den godaste av de fyra chokladsorterna, men trots det ingen "wow-så-god-choklad".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: