Annons:
Etikettchokladtillbehör
Läst 2290 ggr
Carmarino
5/8/18, 10:25 AM

Pralinformar och chokladskal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under årens lopp har jag samlat på mig en hel del pralinformar, så jag tänkte att jag skulle visa upp dem efterhand som jag fotograferar dem.

På bilden syns några av dem. Det är polykarbonatformar, d.v.s. de är gjorda av hårdplast, som är speciellt bra när man behöver banka loss pralinerna. För att de ska fungera måste chokladen vara tempererad, för annars är det omöjligt att få ur den ur formen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
5/8/18, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dessa två formar fick jag hem igår. Håller just nu på och testar dem. Tycker de är så fina, så jag kunde inte låta bli att köpa dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/8/18, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Eftersom det var rea på chokladskal så kunde jag inte låta bli att även köpa lite sådana. De är modell större, så det är inte meningen att man ska göra Praliner av dem, utan de passar bättre till dessert.

De här är av mörk choklad i olika geometriska former.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/8/18, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dessa är ännu lite större och marmorerade i olika färger. De påminner lite om tulpaner tycker jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
5/8/18, 10:59 AM
#4

Vad snyggt med färdiga chokladskal!
Innehåller de mycket socker?

Carmarino
5/8/18, 11:44 AM
#5

Det gör de förmodligen. Åtminstone de färgade. Där står socker först i innehållsförteckningen, och på de mörka chokladskalen (64,5 % kakao) står socker som nummer två.

Skalen är ju inte särskilt tjocka, så om man fyller dem med något som inte innehåller socker så tror jag inte att totalmängden blir så stor.

Detta är innehållet i de färgade skalen:
Socker, kakaosmör, helmjölkpulver, kakaomassa, färgämne: juice från rödbetor, skummjölkpulver, sojalecitin, färgämne: paprikaoleoresin, färgämne: 160d, E162, E160a, vegetabiliskt fett (solros), färgämne E133, naturligt vaniljextrakt.

De mörka innehåller detta:
Kakaomassa, socker, kakaosmör, sojalecitin, naturligt vaniljextrakt. Kan innehålla mjölk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
5/8/18, 11:04 PM
#6

Tack, de mörka verkar ju inte så "farliga". 🙂

Annons:
Carmarino
5/9/18, 9:58 AM
#7

Nej, de mörka skalen är nog bara vanlig mörk choklad. Såvitt jag vet är det samma ingredienser i den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/9/18, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Testade formarna i #1 idag. Gjorde det visserligen igår också, men då blev resultatet inte så bra, förmodligen för att chokladen blev för tjock av smaksättningen.

Idag tog jag enbart ren choklad, och då gick det bättre. I de högra pralinerna (hjärtan) är det Valrhona Choklad Manjari 64% och i de vänstra är det Valrhona Extra Bitter 61%.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/9/18, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Köpte lite nya pralinformar och en påse vit Valrhona Ivoire-choklad. Pralinformarna är i silikon och ger lite 3D-känsla. Förhoppningsvis så är den allra värsta hettan snart slut, så att det går att göra lite Praliner igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: