Annons:
Etikettdrickbar-choklad
Läst 1979 ggr
Carmarino
2018-09-13 12:32

Chokladlikör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste om någon som hade lagt hela kakaobönor i sprit för att smaksätta spriten. Därför tänkte jag att jag skulle testa att göra chokladlikör.

Läste också att man kunde smaksätta likör med vaniljstång. För åtta år sedan gjorde jag egen vaniljessens genom att lägga tre hela vaniljstänger i en flaska vodka.

Kom på att jag kunde kombinera vaniljessensen med kakaobönorna för att få en bas för chokladlikören. Har ju inte använt vaniljessensen nästan alls på de här åren, och något ska jag ju ha den till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-09-13 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bestämde mig för att bara göra en liten sats - ifall det inte skulle bli gott. Så jag mätte upp 125 g vaniljessens och 30 g kakaobönor i en burk. Där får de ligga och "gotta sig" i tre veckor, innan jag tillsätter socker eller sockerlag; har inte bestämt mig för vilket det blir än.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2018-09-13 13:29
#2

Följer med spänning 🙂

Grace2009
2018-09-13 13:48
#3

#0 Halvt OT. Hur stor är vodkaflaskan? 750ml? Hur länge tycker du det ska stå och dra minimum? Funderar om detta kan vara något kul att ge bort till min bror. Han bakar inte så jättemycket, men kanske är en rolig drinkingrediens att ge? 😃

Carmarino
2018-09-13 14:06
#4

#3 Flaskan rymmer en halv liter, och jag tog inte allt. Gick efter ett recept på bärlikör där man skulle ha 75 cl sprit, 3 dl bär och 2 dl socker. Delade det på 6, och kom då fram till att jag skulle ta 125 gram sprit (ca 1,25 dl), 30 gram (ca 0,5 dl) kakaobönor och 30 g socker. Om det sedan är rätt proportioner när det gäller kakaobönor vet jag inte.

Eller menade du kanske vaniljessensen? I så fall är det en halv liter vodka och tre vaniljstänger. Fast jag har sett recept på 1-2 dl sprit och en vaniljstång. Har för mig att det egentligen ska stå och dra några veckor, men jag har låtit vaniljstängerna stå kvar i flaskan hela tiden.

Tror att jag bara har tagit av den en gång, eftersom jag oftast använder vaniljsocker eller vaniljpulver när jag bakar. Som synes på bilden så gjorde jag den i juli 2010, vilket är åtta år sedan. Det luktade väldigt gott av vanilj när jag öppnade flaskan, så den har verkligen fått en bra styrka. 👍

Här är några länkar med olika "recept" på vaniljessens, så kan du välja vilken som passar bäst: 🙂

https://heavenlycupcake.se/gor-eget-vaniljextrakt/

https://blogg.loppi.se/alskaattbaka/2014/09/14/gor-din-egna-vaniljextrakt/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag använder ofta vaniljextrakt när jag bakar mjuka kakor tex för att få riktigt härlig vaniljsmak. Men det är dyrt och flaskorna är så småååå! Slurp så är det slut. Jag ska göra min egen från och med idag :) Ta för vana att lägga undan din urkokta, använda vaniljstång från ex vaniljkrämer eller ann
  • Redigerat 2022-11-07 15:33 av Carmarino
Grace2009
2018-09-13 14:49
#5

#4 Oj så otydlig jag var! Jag menade vaniljessensen! Tack för svar, ska kollai gneom länkarna.

Carmarino
2018-09-13 15:13
#6

Det vanligaste verkar vara att vaniljstängerna ska dra i tre månader innan man börjar använda essensen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-10-10 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bönorna har stått i sprit i nästan fyra veckor, så idag har jag silat ifrån dem och tillsatt muskovadosocker. Nu ska de stå ett tag till så att sockret löses upp. Får skaka lite på burken då och då, men det verkar som om det mesta av sockret redan har lösts upp. Väntar nog några dagar innan jag provsmakar den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-10 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bönorna som har legat i blöt ska jag göra choklad på. Så här såg de ut när jag skalat ca hälften.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-07-21 17:59 av Carmarino
Carmarino
2018-10-10 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och här är alla skalade. Det gick faktiskt väldigt lätt att få av skalen. En av bönorna delade sig så det blev några små kakaonibs.

Passade på att smaka på en av dem, för att se om de tagit åt sig någon smak från vaniljvodkan. Det hade den, och den var faktiskt riktigt god. Normalt har ju kakaonibs och kakaopasta en väldigt bitter smak, men det hade inte den här.

Så det ska bli spännande att se hur chokladen blir när bönorna har torkat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-13 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Eftersom jag har rätt mycket kakaobönor kvar, så bestämde jag mig för att testa att lägga dem blöt i silverrom. Vill bl.a. kolla om det märks någon skillnad på chokladen jag ska göra på bönorna. Fast naturligtvis vill jag även kolla om det blir någon skillnad i smaken på likören.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-03-29 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu först har jag kommit mig för att sila ifrån kakaobönorna, blanda i sockerlag i spriten och skala kakaobönorna. Har inte testat så mycket, men kunde konstatera att det är skillnad i smak på likören med rom och likören med vanilj. Smakskillnaden märks även på kakaobönorna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-07-21 18:01
#12

Har inte kommit så mycket längre med de här. Det har inte blivit någon choklad av bönorna och jag har inte använt nibsen att baka med. Plus att jag inte har smakat på varken vaniljchokladlikören eller silverromlikören än. De bör vara rätt vällagrade vid det här laget. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-07-21 22:42
#13

Spännande det här!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2021-07-22 00:59
#14

Ja, jag ska försöka komma ihåg att provsmaka likörerna snart. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-08-01 18:11
#15

Provsmakade bägge likörerna häromdagen. De var väldigt starka, men smakade inte så mycket choklad. Den som var godast var den med vanilj. Den med silverrom smakade mest sprit. Fast den kan säkert bli god i någon kaka eller i en tryffel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-08-02 02:25
#16

Du får ha den till kaffet, kaffekask eller vad det är de kallar det!😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-08-02 03:03
#17

Problemet är bara att jag varken tycker om kaffe eller sprit. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-08-02 03:24
#18

Ta varm choklad då…😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-08-02 06:29
#19

Ja, då blir det som Lumumba. 👍😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-08-02 06:38
#20

😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2022-11-07 14:56
#21

Uppdatering: har inte smakat på likören, men har använt kakaonibsen som dekoration på en kakao. Använde dem med silverrom, för jag tyckte de var godast, men de med vanilj var rätt goda de med. Det blev ett perfekt "crunch" på kakan, så jag ska testa lite andra saker med kakaonibsen också. Får nog lägga fler kakaobönor i sprit så att jag har tillräckligt med nibs. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-11-08 00:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Har förberett en ny omgång kakaonibs. Den här gången lade jag kakaobönorna i vodka, med lite tillsats av silverrom eftersom jag inte hade tillräckligt med vodka.

De ska nu stå och dra i minst tre veckor, men jag tror att jag låter dem stå längre än så. Får kolla om de har satt smak på spriten eller inte - och om spriten satt smak på bönorna.

Funderar på om jag skulle testa med Xanté päronlikör också. Det är ju färdig likör redan, men jag är mest ute efter smaken på kakaonibsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-11-08 00:25 av Carmarino
Tarotstollan
2022-11-08 18:44
#23

Smälter inte nibsen när de ligger i vätska?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2022-11-08 18:47
#24

#23: Nej, de är ju inte choklad än, utan de är fortfarande hårda och knapriga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
2022-11-11 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#22: Nu har jag lagt lite kakaobönor i blöt i Xanté päronlikör också. Det blir spännande att se om det blir någon god smak på kakaobönorna - och om päronlikören får lite smak av chokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-03-14 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

#22: Det blev inga tre veckor i blöt för kakaobönorna. Har inte blivit färdig att ta hand om dem förrän idag.

Kakaobönor skiljer sig inte mycket åt, så bilderna är nästan identiska, men den första bilden visar bönorna som legat i blöt i vodka och silverrom och bild två visar bönorna som legat i blöt i Xanté päronlikör.

Totalt blev det blötläggning i 18 veckor och 1 dag för de i vodka och silverrom. För de i Xanté päronlikör blev det 17 veckor och 5 dagar.

Har blandat i ljust muscovadosocker i vodkan/silverrommen men efter Xanté redan är likör så blandar jag inte ut den med något. Provsmakade den och oj vad stark den är. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: