Annons:
Etikettdrickbar-choklad
Läst 1357 ggr
Carmarino
10/11/18, 11:19 AM

Chokladpulver

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ett recept på Instagram på hur man gör sitt eget chokladpulver, så jag kunde naturligtvis inte låta bli att testa.

Det skulle göras på Marabou mjölkchoklad (200 g), vaniljsocker (½-1 msk), strösocker (½ dl) och kakao (1 dl), så jag var först tvungen att inhandla mjölkchokladen. Resten har jag redan.

Fast det hade förmodligen gått att göra pulvret på annan choklad också, om man inte vill ha mjölkchoklad. Nästa gång tror jag att jag ska testa med Valrhonas mjölkchoklad och se hur den blir (om jag nu har tillräckligt mycket kvar av den).

Man kan säker experimentera lite med andra sorters socker också, och att bara tillsätta rent vaniljpulver om man vill ha chokladen lite mindre söt 

Har inte provsmakat än, men om chokladen smakar lika fantastiskt gott som pulvret luktar, så lär det bli en hel del koppar varm choklad framöver. 🤤👍

(Mixa alla ingredienserna till ett pulver, blanda 3-4 msk med 2-3 dl varm mjölk.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maleficum
10/11/18, 11:33 AM
#1

Var en ny ide :D Själv gör jag ibland eget chokladpulver med mjölkpulver, kakao och socker (ibland vaniljpulver i också). Funkar att blanda med bara vatten eller med mjölk.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
10/11/18, 11:38 AM
#2

Ja, det är nog lättare när det är pulver. Det är lättare att lösa även i kall vätska.

Har faktiskt en burk mjölkpulver stående. Jag kanske ska testa att göra chokladpulver med den. Kakao har jag massor av, så jag kan experimentera lite. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
10/11/18, 11:49 AM
#3

Brukar blanda 240g mjölkpulver med 1 dl kakao och 1 dl socker (och ibland har jag i vaniljpulver på måfå). Men man kan ju alltid experimentera lite beroende på hur sött man vill ha det eller hur mycket kakaosmak man vill ha :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
10/11/18, 11:57 AM
#4

Tack för tipset. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: