Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 3399 ggr
stefaniii
5/18/19, 11:38 AM

Var hittar jag svart kakao?

Hej alla! Vinkar Vet ej om jag är på rätt forum, men testar att fråga här med. 

Jag har letat efter svart kakao ända sedan jag hörde talas om det. 

Men, jag hittar det verkligen ingenstans? Och då har jag till och med gått runt och frågat i matbutiker utomlands…

Vet någon om det finns ett bageri/matbutik i Sverige som säljer detta? Eller kanske en nätbutik? (Har sett på amazon, men är osäker på kvalitén där). 

Letar jag på fel ställen?

Tack på förhand! Stjärnor

Annons:
Sindri
5/18/19, 12:03 PM
#1

Berätta mer! Blir det svart kakao genom en speciell växt, eller är det i framställningen, och vad är skillnaden mot vanlig?

kattöga
5/18/19, 12:26 PM
#2

Från ett program  från 2009 i p4 extra svarar konditorn  Jan Hedh så här på frågan om var man hittar svart kakao:

Jan Hedh:"De enda jag vet som har svart kakao är femtorp i malmö men finns den inte där så rosta vanlig kakao i ugnen till svart färg"

Kanske kan du kontakta Femtorp för att höra var de tidigare köpt in svart kakao? (Det finns ingen i deras förteckning över produkter på webben, endast livsmedelsfärg.)

Alternativt kan du kontakta Paris Gourmet i USA för att höra om de kan hjälpa dig…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
5/18/19, 3:41 PM
#3

Det verkar inte som om någon i Sverige saluför svart kakao längre. Den har tydligen funnits att köpa i vissa affärer tidigare men inte någon av dem har kvar kakaon i sitt sortiment.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/5/20, 11:01 AM
#4

Såg att Marron numera säljer svart kakao i enkilospåsar. De kostar 175 kr/st plus frakt 59 kr - om man inte handlar andra varor så att totalsumman blir över 1500 kr. Minsta ordervärde är dock 200 kr, så man måste köpa ytterligare något för att komma upp i den summan.

https://marron.se/ovriga_ravaror.php


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
9/21/20, 10:03 AM
#5

Vad använder man svart kakao till? Det låter nästan som om man förstör kakaon om man rostar den svart. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
9/21/20, 11:35 AM
#6

Jag fick nyligen smaka rostad vit choklad. Konstistens som ett sprött kex, det var mycket gott.

Det låter svårt att rosta choklad, för den smälter ju när man värmer den, men det är för gott för att inte testa.

Annons:
Carmarino
9/21/20, 11:36 AM
#7

#5: Tydligen använder man den svarta kakaon till bakverk som ska vara svarta, typ Oreo, och till svarta bakverk där man inte vill använda livsmedelsfärg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/21/20, 11:40 AM
#8

#6: För att få svart kakao så rostar man själva kakaon, inte chokladen - och kakaon smälter ju inte. 😉

Tror inte det är så svårt att rosta choklad faktiskt. Visst smälter den, men sedan kan du bryta den i bitar eller hacka den.

https://saltsomsocker.se/rostad-vit-choklad/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
9/21/20, 11:50 AM
#9

#7: Det var ett bra exempel på användning av den. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
9/21/20, 12:03 PM
#10

#8: Ja, men den här var som ett sprött kex, verkar inte vara så svårt att göra

https://www.ica.se/recept/rostad-vit-choklad-718814/

  • Redigerat 9/21/20, 12:04 PM av Sindri
Carmarino
9/21/20, 12:09 PM
#11

#10: Ja, det blir ju som ett kex, men vill man ha den som strössel till exempel så kan man alltid hacka den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: