Annons:
Etiketthögtider-choklad
Läst 543 ggr
Carmarino
12/18/19, 3:46 PM

Julgodis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde lite trillingnötter härom dagen. Använde rostade hasselnötter och Callebaut mörk choklad No. 811, 54,5 %.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
12/18/19, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gjorde även marsipanekollon, som jag först doppade i ljus choklad Callebaut No. 823, 33,6 % och sedan i kokos.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/18/19, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Av chokladen och kokosen som blev över från ekollonen gjorde jag min variant av kokosprickar, samt dekorerade med rostad mandel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
12/18/19, 3:50 PM
#3

Ser gott ut. Det kommer säkert att bli mycket uppskattat i jul.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
12/18/19, 3:52 PM
#4

Tack Emo. Hoppas det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/18/19, 6:51 PM
#5

Så mumsigt!🤤

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/19/19, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Gjorde lite mer julgodis idag. Började med att försöka göra vegansk maräng. Det gick sådär. Vispade förmodligen smeten för lite, för marängerna flöt ut i ugnen, men de smakade som de skulle åtminstone. så jag tog en utstickare och tryckte ut platta kakor istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
12/19/19, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sedan gjorde jag en marsipanlimpa med nougat, täckt med choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/19/19, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Eftersom det blev lite nougat över så gjorde jag några mozartkulor också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
12/19/19, 6:43 PM
#9

Ohh, vad ni ska festa. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
12/20/19, 12:08 PM
#10

Om vi orkar efter all julmaten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/20/19, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det blev choklad över när jag hade rullat mozartkulorna i den, så då gjorde jag "enkelmandel" (istället för trillingnöt). Hade rostade mandlar som jag hällde i den kvarvarande chokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
1/12/20, 12:48 PM
#12

Ser jättegott ut alltihop! 

Antar att du inte använder någon palmolja?

Carmarino
1/12/20, 2:16 PM
#13

Inte om det inte redan finns i ingredienserna, men vad jag vet så är det inte palmolja i någon av dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
12/21/22, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har gjort lite julgodis i år. De här chokladpralinerna är samtliga gjorda med samma choklad (Callebaut 811) och sedan har jag strösslat lite olika saker över dem. På de översta har jag kakaonibs med silverrom, på den mittersta kakaonibs med vaniljvodka och på den nedersta salmiaksalt. Kakaonibsen har jag själv smaksatt och sedan malt så att de blivit som ett pulver.

Om tempereringen lyckas, och jag får ut dem ur formarna, så visar jag bilder på dem sedan. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 12/21/22, 4:02 PM av Carmarino
Carmarino
12/21/22, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Gjorde även chokladtryffel. Även den gjorde jag med Callebaut 811 och smaksatte dels med färskpressad blodapelsin (överst), dels med Xanté päronlikör (till vänster) och dels med Limoncello (till höger).

De två med likör smakar rätt mycket, men jag tycker inte att apelsinsmaken känns. Skulle kanske använt lite apelsinzest också, men då blir tryffeln grynig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/21/22, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

Gjorde även lite marsipankulor, trillingmandel (trodde det var hasselnötter i påsen jag tagit fram, men det var mandel), apelsinkola med choklad och chokladcornflakes.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/21/22, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kolan virade jag in i guldpapper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/22/22, 5:33 AM
#18

Farlig tråd!😋😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: