Annons:
Etiketterpralinertryfflar
Läst 1755 ggr
Carmarino
1/20/18, 1:19 PM

Choklad till Alla hjärtans dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade att färga vit choklad idag (Valrhona Ivoire). Pralinerna blev rosa eftersom jag inte tog i så mycket färg, men det går ju att göra dem röda om man vill. Tillsatte även lite limesaft för smakens skull, men man känner inte av den så mycket.

Chokladen blev lite grynig av limesaften, så det var svårt att få pralinerna släta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
1/20/18, 6:20 PM
#1

Tillagade med kärlek!

Härlig färg!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/20/18, 6:31 PM
#2

Ja, den blev vackert rosa. Ska testa om jag kan få dem lite mörkare rosa också, för jag tror att det kan bli rätt vackert. Det är svårt att veta hur mycket färg man ska tillsätta, men nu vet jag ju vilken färg det blir när man tar en liten klick på en tandpetare. 🙂

Funderar också på om jag kanske skulle ha lite silver- eller guldglitter på dem. Vilken av dem skulle bli snyggast tror ni? Eller ska jag kanske ta lite rött pulver istället, och förstärka "kärleksfärgen"?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/20/18, 9:50 PM
#3

Lite rödare så blir dom fina tror jag.

Carmarino
1/21/18, 4:47 PM
#4

#3 Ja, det tror jag också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
1/21/18, 7:24 PM
#5

Perfekt Alla hjärtans dag- present. 👍 Väldigt söt pralinform.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
1/21/18, 7:38 PM
#6

Tack Fransu. Ja, den pralinformen är faktiskt ovanligt fin. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
shia
1/22/18, 6:46 PM
#7

tog du vanlig karamellfärg eller färg för choklad?

Pyttelite
1/22/18, 7:14 PM
#8

Varför inte göra chokladhjärta med smaksatt marsipan och chokladöverdrag?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
1/22/18, 8:06 PM
#9

Man kan ringla vanlig choklad eller smaksatt ”ringel” i fin färg som matchar. Det finns säkert silver/guldkulor att klistra på oxå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/23/18, 1:22 PM
#10

#7 Använde Wiltons pastafärg. Har ingen färg som är speciellt för choklad.

#8 Är inte tillräckligt "pysslig" för att göra marsipanhjärtan eller gjuta egna chokladskal. 😉

#9 Ja, det är ju en variant. Har nog både silver- och guldkulor hemma - och en massa annat att pynta med. Får se om jag hinner göra något sådant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/14/18, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har haft lite ont om tid att göra Praliner den senaste tiden, men idag är det ju Alla hjärtans dag, så jag tyckte att jag åtminstone fick göra något. Därför smälte jag en av de nya chokladsorterna jag köpte för ett tag sedan och hällde den i hjärtformen.

Chokladen är Valrhonas Extra Bitter 61%. Det ska vara "en välbalanserad kombination av kraftfulla kakaobönor, som bildar en fyllig och mäktig choklad", och det stämmer. Trots att den heter Extra Bitter så tyckte jag inte att den var särskilt bitter. Däremot smakade den väldigt mycket choklad, och den var riktigt god faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/14/18, 10:35 AM
#12

#11 Och den stora frågan är hur många har fröken gluffat i sig. 😉😃

Carmarino
2/14/18, 10:42 AM
#13

#12 Inte en enda faktiskt. Smälte bara 100 gram choklad, så det blev inte fler än de här 11 hjärtanen. Däremot smakade jag på en av "chokladpelletsen" när jag vägde upp dem. 🙂

Ska hem till en kompis i eftermiddag, och jag tar med dem dit så att vi har en godbit till kaffet. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: