Lyxiga mozartkulor
Innan jul var det så mycket annat att göra att jag inte hann med att göra de här mozartkulorna, men idag blev det av. Kan rekommendera att man använder kylskåpskall nougat. Det gjorde inte jag och det blev väldigt kladdigt. 😊
Tror också att man kan öka på mängden mandelmassa, för den var rätt snålt tilltagen. Varje bit blev bara drygt 13 gram. Skulle tro att 20 gram skulle funka bättre (= totalt 300 gram mandelmassa).
Gjorde dubbel sats när jag ändå var igång, och för att jag hade tillräckligt med både mandelmassa och nougat. Hade gjort saltrostade hasselnötter innan jul, så jag använde dem som fyllning. Missade dock med tempereringen av chokladen, så den stelnade inte. Fick ställa kulorna kallt istället. Nåja, de smakar lika gott ändå. 😋
Skippade chokladströsslet, för jag tycker inte det hör hemma på mozartkulor.
Ingredienser:
15 stycken
200 g mandelmassa (= 13,3 g per bit)
75 g nougat (= 5 g per bit)
15 hasselnötter
150 g ljus choklad
chokladströssel (kan uteslutas)
Gör så här:
Dela mandelmassan i 15 bitar och rulla till bollar. Dela nougaten i 15 bitar. Rulla in en nöt i varje.
Platta ut mandelmassan och lägg på en nougatbit. Vik upp mandelmassan runt om och rulla till en boll.
Smält chokladen över vattenbad. Låt chokladen svalna något och doppa sedan bollarna i den. Toppa bollarna med strössel innan de stelnat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-01-01 18:22 av Carmarino
Det var extremt kladdigt att dela nougaten och ännu kladdigare att vira in nöten i nougatbiten. För att inte tala om att vira in nougat-/nötbiten i mandelmassan. Kulorna blev i det närmaste marmorerade, för mandelmassan räckte inte runt om. Kanske var det för att min mandelmassa var lite gammal och torkade när den låg och väntade, men jag tror ändå det är bättre att använda mer mandelmassa än det står i receptet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ser väldigt professionellt och gott ut!😋
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Tack. Goda är de - trots den misslyckade tempereringen av chokladen. Kan tipsa om hur man gör mönstret i chokladen; när du har doppat kulorna och låtit dem rinna av på en gaffel, tryck gaffeln lätt mot chokladen på ovansidan. Då blir det sådana här mönster. 😊
Jag hade bestämt mig för att göra Mozartkulor i år, men kände mig lite stressad så jag gjorde "The easy way".
I mitt recept skulle man göra allt från grunden och börja med nötsmör, vilket jag uppskattade eftersom jag tycker det är för mycket socker i allt.
Jag hade tur och hittade rostade hasselnötter på City-Gross. Jag gjorde nötsmöret, sedan nougaten och mandelmassan som jag spetsade med lite rom. Sedan kavlade jag ut mandelmassan mellan två smörpapper, bredde nougaten på och rullade ihop till en limpa som jag täckte med choklad.
Inte så tjusigt som dina, men väldigt gott i alla fall och väldigt enkelt.
#5: Det är ytterst sällan jag gör mozartkulor. Förr köpte jag alltid ett kilo mandelmassa och ett halvt kilo nougat. Sedan delade jag dem i 10 bitar och rullade mandelmassan om nougaten samt penslade med smält choklad. Då hade jag 10 stycken marsipanlimpor (eller mandelmasselimpor om vi ska vara petiga) till julgodis. De brukade dock inte räcka över hela julen. 😄
Så jag är inte alls lika ambitiös som du. Försökte ett år göra en "mozartrulltårta" enligt ett recept från Fredriks Fika (Fredrik Nyhlén), men det blev inte bra så jag har inte gjort om det. Det är samma teknik som till den du gjorde.
Så jag tycker inte precis att ditt sätt var "The easy way", snarare tvärtom eftersom du gjorde allt från grunden. Det hade jag nog aldrig orkat med. Tyckte det var jobbigt nog att göra mozartkulorna. De tog nära tre timmar att göra. 😱😊 (Kan ha berott på att jag vägde alla mandelmasse- och nougatbitarna för att få ungefär samma storlek på dem.)
- Redigerat 2024-03-29 00:18 av Carmarino
Åh, så mumsigt! I och för sig finns det bara en sorts riktiga Mozartkugeln för mig men man kan ju äta "nougat- och mandelmassepraliner"! 😋
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi brukar göra nougat- och mandelmassabollar doppade i choklad till jul, det är väldigt gott. Har aldrig haft hasselnöt i men kan tänka mig att det blir lite kladdigt när man ska göra dom! Jag brukar skära upp nougaten i bitar och ställa in i frysen en stund för att det ska bli lite mindre kladdigt.
Jag gjorde sockerfria mandelmassabollar doppade i choklad till jul, men det fick bli utan nougat för jag hittade ingen sockerfri och orkade inte göra egen. Inte riktigt lika goda som dom vi brukar göra, men jag hade inte riktigt rätt choklad heller. Får se om jag orkar prova någon gång med hemmagjord nougat och mandelmassa, samt bättre choklad :)
//Jessie
#7: Ja, det är ju naturligtvis inte riktiga mozartkulor, men det blir så långt att skriva nougat- och mandelmassepraliner. 😊
Fast det var länge sedan jag fick en riktigt god mozartkula. Vet inte om det är mitt smaksinne som förändrats, eller om de jag har köpt har varit för gamla, för jag tyckte de var torra och rätt smaklösa.
#8: Brukar också göra som du, men det var ett tag sedan jag gjorde mozartkulor så jag glömde bort att nougaten skulle vara kall.
Har aldrig gjort både mandelmassa och nougat från grunden, och definitivt inte sockerfri, men det låter intressant. Har diabetiker i bekantskapskretsen, så om du gör det någon gång får du gärna göra en tråd om det och berätta hur du gjorde. 😋🍫
#10 Ska försöka komma ihåg att göra en tråd om jag testar :) Tyvärr har jag misslyckats eller åtminstone blivit missnöjd en hel del när jag försöker baka eller göra godis sockerfritt, och det tillsammans med dyrare ingredienser har gjort att jag lite tappat lusten. Men det kanske blir någon gång ändå.
Sockerfri mandelmassa har jag gjort men inte fått riktigt bra resultat. Jag gjorde på mandelmjöl (saknar för tillfället matberedare eller dylikt), grädde och sötströ. För det första tyckte jag mandelmassan inte blev tillräckligt slät/fin på mandelmjöl. Sen kändes sötströ-kornen, det knastrade när man åt. Andra gången jag testade blandade jag därför grädden och sötströ först och micrade en stund tills det hade löst sig och det blev bättre. Men att mixa ihop det och/eller använda ett sötningsmedel som antingen är flytande eller finare pulver skulle förmodligen fungera bättre. Har även sett andra recept med äggvita eller vatten istället för grädde men det har jag inte testat.
Tyckte inte smaken blev riktigt rätt heller, men det kan vara jag som är petig.
//Jessie
#8: Nougat (såvida det inte är den s.k. franska, sega varianten) innehåller hasselnötter, något man skall tänka på när man har med allergiker att göra.
#10: Jag kan försöka leta rätt på sidan där jag hittade receptet på Mozartkulor från grunden. Det var dock väldigt ologiskt för man skulle göra nötsmör, sedan bara använda en del av det för att göra nougaten som man sedan också bara skulle använda en del av.
#11 Jag har alltid gjort mandelmassa med äggvita +vatten och florsocker. På senare tid med sukrin melis. Dock väldigt lite sötnimg eftersom jag tycker mandeln är söt i sig. Mandelmjöl är ju gjort på skalade mandlar och när man gör själv kan man ju göra på oskalade. Det är kanske där smakskillnaden ligger för dig?
#9: Oj, det lät kanske lite grinigt från min sida vilket inte var meningen! 😚
Kom precis på att jag har vänner som åker till Österrike nästa vecka, även om jag inte tycker att man ska ut och resa i nuläget så kan jag ju be dem hålla utkik efter "rätt sorts Mozartkugeln"! 😋
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Både jag och familjen tycker att den Mozartlimpan jag gjorde smakade väldigt mycket som de "äkta".
#12 Japp, det vet jag :) Om du skrev det för att jag skrev att jag aldrig haft hasselnöt i, så syftade jag på att jag aldrig haft en hel hasselnöt i mitten utan bara nougat. Men jag vet att nougaten innehåller hasselnöt också.
#13 Såvitt jag kan minnas har jag bara ätit mandelmassa gjord på skalade mandlar, oavsett om den var köpt eller hemmagjord. Så det borde inte bero på det. Har du gjort på mandelmjöl eller börjat med hela mandlar? För min tanke var att det kanske inte blir rätt smak med mandelmjöl för att det inte är nymixat liksom. Men jag vet inte. Det kan helt enkelt vara smaken av socker jag saknar också.
//Jessie
Men har Mozartkulor en hel hasselnöt i? Det har jag inget minne av.
Jag gör numer mandelmassa enbart på mandelmjöl, tycker det blir väldigt gott och sparar tid och disk. En del lägger ju med en bittermandel när de gör mandelmassa på egenmald mandel. Kan det vara det du saknar?
#17 Jag har aldrig ätit riktiga Mozartkulor så det har jag faktiskt ingen aning om. Men receptet i #0 har en hel hasselnöt och det var det receptet jag kommenterade :)
Nej, vi har aldrig haft bittermandel när vi gjort mandelmassa innan heller. Men då låter det väl som att det är jag som är petig helt enkelt och/eller att det är skillnaden mellan smaken på sötströ/sötningsmedel och socker jag känner av (vilket jag har gjort i en hel del andra recept också trots att tex min mamma inte känner skillnaden). Får testa annat sötningsmedel nästa gång och se om det passar bättre.
//Jessie
#18: Många är känsliga mot erytriol du kanske hör till dem. En del känner en väldigt "kall" känsla av det. Icas sötströ är lite bättre än sukrin då det är inblandat lite stevia i.
Jag har två familjemedlemmar som blir dåliga i magen av sukrin så jag har mer eller mindre övergivit det. Nu använder jag ytterst lite socker i och som sagt tycker jag mandeln är så söt så det behövs inte så mycket socker.
#19 Det är mycket möjligt att det är så. Jag känner absolut av den kalla känslan du nämner, speciellt i godis/bakverk som inte värms upp. Sukrin gold har jag provat med något bättre resultat, men jag har inte testat "vanliga" sukrin.
Jag älskar sött och med vanligt socker finns det nog inget jag tycker är för sött, men med sötningsmedel tycker jag det lätt blir bismaker. När jag bakar bara till mig själv brukar jag därför ta rätt liten mängd men sannolikt mer än vad du gör, för jag vet att vi tidigare pratat om pannacotta och där tycker jag inte tex vaniljpulver ger tillräckligt med sötning ensamt. Gällande julgodis eller annat som jag vill bjuda min familj på vill jag dock kunna söta mer för tex min mamma tycker inte det blir gott annars.
//Jessie
- Redigerat 2022-01-02 15:44 av Scorpio97
#11: Har du testat florsocker? Har en sockerfri variant av det och den brukar funka bra. Fast jag har inte testat att använda den i mandelmassa.
#17: Nej det ska inte vara en hel hasselnöt I äkta mozartkulor, så detta var ett recept omdöpt till "lyxiga mozartkulor". Det lyxiga var alltså hasselnöten. 😊
#21 Nej, det har jag inte gjort än så länge. Men nästa gång jag gör mandelmassa provar jag nog den sortens sötningsmedel :)
//Jessie
Det är den som heter Sukrin Melis.
#24: Den jag använder heter Sötin florsocker.
https://www.rawfoodshop.se/sotin-florsocker-eko-500g/L.SOT.500.069.E.html
Finns även som strösocker.
https://www.rawfoodshop.se/sotin-eko-500g/L.SOT.500.1020.L.html
Ser man på, den var billigare än Sukrin. Bra.
Ica sötströ innehåller ju både sukrin och stevia, då kan man komma ifrån den kalla smaken, den finns tyvärr inte som florsocker, men om receptet säger 2 dl florsocker/socker eller sötströ tar jag 1 dl och i knivsudd stevia. Det brukar bli bra.
#26: Fast man måste handla för över 500 kronor för att det ska bli fraktfritt. Å andra sidan har de många andra bra varor där, så det är inte så svårt. 😊
De säljer ju t.ex. även Steviapulver och en hel del annan sötning.
Jag har köpt en hel del där till mina "bean-to-bar-experiment", bl.a. kakaobönor, kakaosmör, kakaopasta, kakaopulver och kakaonibs.
Har inte märkt att Sötin har någon direkt bismak. Fast jag har inte använd några jättemängder i det jag har gjort. Upp till en eller två deciliter har jag för mig funkar bra.
Jag handlar väldigt mycket där eftersom jag bakar utan gluten, men just nu har jag så mycket sötning hemma så det är inte aktuellt för mig.
#28: Nej, sötningen varar oftast ganska länge. Jag köpte två påsar florsocker för ett bra tag sedan och de är inte slut än. Minns inte om jag har gjort slut på en och börjat på nummer två, eller om jag fortfarande håller på med nummer ett. 😄