Choklad iFokus

Choklad

Etikettersockerfrittallergier
Läst 12018 ggr
YvonneW
6

Choklad och diabetes

Har ganska nyligen fått veta att jag har för högt blodsocker och socker i urinen. Tycker att jag ätit nyttigt genom åren och alltid undvikit fett. Äter inte heller kött. Men min svaghet har varit choklad. Mycket sällan kaffebröd utan riktiga chokladkakor. Så kom jag in här och läste artikeln om choklad; att man vare sig blir fet av den eller får för högt kolesterol. Men kostbehandlad diabetes då? Finns det något jag törs äta med rent samvete? Generad

sezierra
0

Jag har också funderat på det här med diabetes och choklad. Jag vet inte men man kanske kan ta kontackt med några allvetare så kan jag svänga ihop en artikel om det.
Någon som vet någonting om det här och inte vill skriva i tråden, skicka PM till mig så kan jag skriva en artikel om det.

Alla tips är välkomna! 

HannaM kanske någonting om den saken som jag missat… jag hoppas hon dyker upp.

AnneN
0

Choklad inehåller väl en hel del kolhydrater? Och diabetiker bör undvika kolhydrater i största mån

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
0

lite mörk choklad då och då ska väl inte vara någon fara, men det gäller nog att inte överäta och h framförallt inte sätta sig och värka i sig sockerbombad mjölkcgoklad

sezierra
3

Jag har funderat på att ta kontakt med läkare och någon dietist när jag blir klar med vissa andra artiklar som ligger före i tur. Så det kommer att komma men då behöver jag veta om det är någonting mer specifikt jag ska leta reda på än bara vad för fett typ det är.

Men vad jag vet innehåller kvalitets choklad inte några farliga kemikalier utan är ren hälsokost och nyttiga fetter. Dock vet jag inte till 110 % att det är hela sanningen. Men som sagt jag ska kolla upp saken mer nogrant till artikeln. Jag kan ha fel så det kommer bli intressant! Får bara se hur djupt jag orkar gräva i frågan… någon bok ska det ju inte bli om man säger så ;)

YvonneW
0

#4 Tack för det! Har alltid hört att choklad är bannlyst vid diabetes, men fick ändå visst hopp om att det kommit någon ny sort som inte innehåller så mycket socker eller något ofarligt sötningsmedel.  Smakade Dietorelli (tror jag det heter) för flera år sedan då jag skulle ge bort till en bekant med diabetes. Hade inte själv sjukdomen då. Men då tyckte jag det kändes som om något viktigt fattades i den för att den skulle bli god.

Blev glad när jag hittade den här sidan och tänkte att nu har jag hittat chokladexpertis. Nu slipper jag nog bli utan godis till jul. Har funderat lite på hur det är med Lindt, som jag ser mycket reklam för på tv. Det är ju hög kakaohalt, men hur det är med socker har jag inte kollat upp.

#2 Ja, det var just det. Det finns ju både snabba och långsamma kolhydrater och det är dom snabba man skall undvika. 

Måste erkänna att jag får abstinens när jag inte kan köpa någon helgchoklad. Men jag äter med ögonen på den här sidan och det vattnas i munnen.  Glad

HannaM
1

vanlig lindt utan smaksättning bör inte vara något problem att ta någon bit av=) eller kanske två

sezierra
0

Någon som har inforamtion om diabetas till mig som jag kan använda till frågor att ställa, vad behöver en diabetiker veta? Jag har själv inte diabetes och behöver därför så mycket information som möjligt om själva sjukdommen för att kunna lista ut vad som är rellavant.

Jag kan ta och sammanställa en speciell artikel om just choklad och diabetes… Ge mig fler tips och gärna så mycket info som möjligt om sjukdommen! All hjälp är välkommen. Skriv gärna PM till mig om ni så vill.

Vibeka
0

#5 Läste på kolhydraterifokus att många som har diabetes blir av med den då de äter GI-kost! Och en massa annat oxå som helt enkelt ryker då man äter den kost kroppen tydligen är gjord för Flört Man kan alltid hoppas men kolla där de som skriver om sina erfarenheter! Jag har precis fått hem boken GI-Noll med sten-sture skaldeman så nu ska här studeras och sen ändras kost! ja inte för jul då! Hihihiihhih

Ljus Carina

Niklas
0

#0: Mjölkchoklad och liknande är aldrig nyttig. Riktig choklad (minst 65 procent kakao) är däremot inte så onyttig. Var gränsen går för diabetiker bör du nog fråga din läkare. Jag kan tänka mig att det fungerar om du inte överdoserar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

YvonneW
0

#8 Tack! Skall gå in på "kolhydrater" och titta. Hoppas på GI-metoden. Hinner tyvärr inte träffa någon dietist före jul att fråga om just choklad. Har fått papper i mängd, men det står inget om choklad där.

AnneN
0

Om du lider av diabetes bör du självklart vara lite försiktig med choklad då den innehåller socker. Vilken typ av choklad som man kan äta beror på vilken typ av diabetes man har. Fråga din läkare för att vara på den säkra sidan. En choklad med en hög kakaohalt innehåller dock mindre socker än en med låg kakaohalt. Diabetikerförbundet rekommenderar därför choklad med en kakaohalt över 70 %. Det är också bättre att äta en choklad tillverkad med råsocker istället för vitt, raffinerat socker, artificiellt sötningsmedel eller fruktsocker.

Informationen är hämtad från: http://www.chokladprovning.com/choklad_halsa.htm

_**/Mvh Anne

YvonneW
0

#11 Tack för artikeln. Jag har vanlig åldersdiabetes typ 2. Vill inte gärna slopa all choklad till jul men hinner inte heller till dietisten först. Chansar på hög kakaohalt och läser innehållsförteckningen noga.

God jul!Glad

AnneN
0

Hoppas att du får en riktigt god jul på alla de sätt

_**/Mvh Anne

Klasselover
0

Jag är diabetiker, och chokladälskare som jag är äter jag nån gång i veckan :) Mörk choklad, ca 60%, äter jag :) Inga problem, blodsockret höjs inte spec. mkt. Skulle jag äta mjölkchoklad åker blodsockret i berg och dalbana om jag inte får insulin :S

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Ska tillägga att jag har 'barndiabetes', typ 1 med sprutor.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.