Hur smälter jag chokladen??
Hej! är ny här på choklad. Men nu närmar sig julen igen och jag är besatt av att baka julchoklad!!!
Vet någon hur jag enklast kan smälta choklad??
Brukar sätta en rostfri bytta, i en gryta med vatten. Men det smälter ju aldrig!!!!! Inte den ljusa blockchokladen i alla fall. Den mörka smälter ganska enkelt!!
Finns några bättre tips? Håller på att tappa inspiration till att baka godis bara för att det ska vara så krångligt att smälta.
Gillar inte micro-tips förresten. Jag är inte kompis med min micro. Han duger mest till att tina kanelbullar i…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

de lättaste är att koka/sjuda vatten i en kastrull o sen sätta en skål med chokladen över. de smälter fort=)
Qui dormit, non peccat

Det är så jag gör, men det smälter aldrig. Är det nån speciell typ av skål man ska ha? Jag använder en rostfri.

hmm konsigt! jag smälter alltid min choklad så, oavsett om de är mörk eller ljus choklad.. o de har alltid funkat för mig=) använder rostfria skålar jag med=)
Qui dormit, non peccat

knepigt, jag har tröttnat för att det aldrig smälter, den mörka blir ok, men den ljusa går inte alls

#4 prova att ha i en skvätt mjölk eller grädde då o höj värmen på plattan! rör ofta så smälter den snabbare=)
Qui dormit, non peccat

Det viktigaste är att du ser till att det är lite mellanrum mellan skålen eller tallrikens botten och vattnet. sedan att skålen eller tallriken som du lägger chokladen i är tät så det inte kommer vatten i chokladen. Kommer det vaten eller kondence ner i chokladen blir den grynig. Jag brukar hjälpa chokladen på travet lite genom att bryta den i småbitar. Går lite fortare då.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Synd att du inte gillar micron, där smälter ju chokladen på bara 1 minut!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

är de bara jag som tycker att choklad (o annat) tappar smaken i micron?
Qui dormit, non peccat

Nej jag tycker också den förlorar en hel del av smaken.
Audiatur et altera pars

Åsa, kanske en liten artikel om hur man smälter choklad på bästa sätten ; )
// Liinda

Jaa smart Liinda. Ska fixa det. :-)
Med bilder och allt. Jag looovar :-)
Audiatur et altera pars

#11 hihi erkänn du vill bara ha en anledning till att smälta o göra chokladgodis
Qui dormit, non peccat

Faxlin duuuuuktig flicka, men är du riktigt smart så kommer du hitt när jag ska skapa en för tidig majbrasa ;)
#12- det vill hon alltid :O
// Liinda

*hihihi* Åsa varför svarar du på ditt egna inlägg *hhiihhihihi*
// Liinda

#13 hihi förstår henne
#14 haha jajamen, de är bäst du offrar dig till alla mumsigheter o frestar oss andra
mm vart sugen på choklad nu igen=)
Qui dormit, non peccat

#16 - du ska smaka hennes mästerverk..
Gudomligt. :O
// Liinda

#17 oooh nu blir ja verkligen chokladsugen
Qui dormit, non peccat

Jag med :'(
Åsa, kan du RÅKA ta med lite knäck till mig , åh RÅKA springa in med det när du SKA till hästarna, UTAN att Kalle märker ;Dhihihi
// Liinda

haha, skulle inte tro att det går att råka få med sig något. Han har fullständig koll på varenda knäck min kära sambo :-) Du vet det där med knäcklagandet är hans avdelning. Chokladgodiset är min del :-)
Audiatur et altera pars

Men kan du inte RÅKA få med dig Gooooodis.
Jag är cigg lös och har left på makaroner och ris :O
Behöver nå gott :P
// Liinda
Kom du på det? Jag som trodde jag var så smart där. Lite som när jag säger att jag bara måste köpa hem ingridienser till chokladgodis för jag är