Barnförbjudna Chokladbollar!
Barnförbjudna chokladbollar
Ta ett helt vanlig recept på chokladbollar (se nedan för förslag) men i smeten häller du i lite Mintu (finns på systembolaget). Resultatet blir chokladbollar med mintsmak med en berusande effekt, helt oemotståndligt goda!
Ingredienser
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe (byt ut en del till mintu eller allt om så behagar)
pärlsocker eller annan garnering
Smält smöret och låt puttra en kort stund.
Rör ihop socker, kakao, havregryn, kaffe och smöret. Ställ in i kylskåp så att smeten stelnar lite, ca 1 timme.
Forma bollar. Rulla i pärlsocker, kokos eller annan garnering.

*Asg* Hur mycket Mintu ska man hälla i då?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
3 msk kallt starkt kaffe, byt ut en del till mintu eller allt om så behagar.
Man kan nog ha i mer, men då kan de vara bra att smaka av så de inte bli för starkt ^^

åldersdiskriminering *hmf*
men om man har i mintessens istället, tror du att det går bra?
jo de går nog lika bra, man får ju mintsmaken ^^
Det ska jag testa, om sisådär 5 år :D
#5 Vi kan ju testa tillsammans, om sisådär fem år xD
Värd på Choklad iFokus
#6 Ja, vilken bra idé! x'D

Låter bra att ni väntar med att testa detta tills om en så där fem år Ebbis96 och nadnadiine.
Audiatur et altera pars
#8 jag tror inte jag testar nån gång xD Mint i chokladbollar funkar inte i min hjärn, men vill jag prova har jag pepparmintsessens i skafferiet. låter mycket bättre än mintu :)
Värd på Choklad iFokus
#8 jag tror jag tappat bort receptet då iofs.. xD
Det är synd att så många recept innehåller alkohol. JAg älskar att baka, och fick en bok med 112 choklad recept. Och i nästan varannan dessert var det likör, konjak elle rom. Och samma sak i varje godisrecept. Och hur hade dom tänkt att jag som är tretton, ska få tag på likör och rom? xD Det gör ju att recepten är helt värdelösa, eftersom det inte står vad man kan ersätta det med :/
Fast just i detta recept går ju alkoholen att ersätta med mintessens och vatten. Men vad ersätter man fruktlikören med i chokladbruleé pudding? Lite off topic för denna tråd menmen :)
Värd på Choklad iFokus
Jag brukar ha i nougat när jag gör chokladbollar, men då tar lite mindra smör. Blir sååå goda :)

#11 Instämmer med Dig Ebbis96,
Personligen tycker jag mint och choklad är väldigt gott tillsammans -
och trots att jag är 40+ så måste jag instämma i alla dessa recept med en massa "prit" - inte alltid känns så fräscht, de som vill ha alkohol kan ju dricka det bredvid.
Det är ju inte bara Ni små som inte ska dricka/få i er alkohol - även gravida, personer som följer viss medicinering - när man nu ska bjuda etc.
En utmaning tycker jag är att få fram smaker UTAN alkoholen.
#12 intressant recept, ska pröva !
Gott Nytt År!

#10: Nejdå, du får se till att fortsätta vara medlem här bara :-)
#11: Håller med dig. Jag försöker få fram så mycket som möjligt utan alkohol faktiskt.
Audiatur et altera pars
#14 och #13 ja, jag blev s¨å glad när jag fick en receptbok(som förövrigt heter "njut av choklad") men sen så hör 50% av recepten med typ likör eller konjak eller rom ;P
Värd på Choklad iFokus

#15: Vi får se till att få fram mycket fina recept utan alkohol. Lovar att jag ska ha det som nyårslöfte för 2009. ;-)
Audiatur et altera pars
#14 jag planerar inte att sticka precis..
#16 eftersom jag bakar gansa mycket och mest med choklad, kan jag hjälpa till lite :D Måste bara komma ihåg att fota :)
Värd på Choklad iFokus

Oh dessa kanske man skulle testa någon gång
// Liinda

när det står recept med alkohol så går det att byta ut mot essenser istället! det finns konjaksessens, liköressens osv.. ni som är yngre kan ju fråga era mammor o pappor om hjälp med smaken! man kan även värma upp riktig sprit så att alkoholen försvinner, men smaken är ju kvar då
#11 strunta i fruktlikören, de är godare utan
Qui dormit, non peccat
Hehe, min mamma brukar hälla i kaffe eller nåt sånt..
Själv så dricker jag kaffe, jag mår inte ens dåligt av kaffe.:P
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
.. redan provat .. o de är sååå gott .. "men de var länge sen nu" 

Oj, det var en ovanlig blandning, men kanske ska testa nångång omde t kan vara gott. låter lite smarrigt :P