Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 956 ggr
Choklad
0

Praliner som jag gör dem

Nu har jag inga mått eftersom jag mest experimenterar lite ibland, och en del ideér är inte prövade ännu..

Smält valfri choklad i micro eller vattenbad.

Hacka nötter eller mandel. Rosta ev. nötterna i ugnen eller skålla och skala mandeln

tillsätt mandel/nöt hacket i den smälta chokladen och lite grädde ( ovispad) medan chokladen ännu är varm.

Forma massan till runda små bollar när den stelnat lite, om det är för krångligt kan man istället fylla små ischokladformar med den.

När den stelnat, ( gärna på svalt ställe) så om det är bollar, doppa dem i en annan choklad med ev. annan smak än bollarnas. Om du har ischokladformarna, så toppa dem med den nya chokladen så de liknar små minimuffins….

Obs! Det är bra om bollarna är så kalla som möjligt när de doppas, det är lätt hänt att de smälter annars.

Doppa ev i någon god strössel eller i mandel/nöthack, eller kokos..kanske florsocker eller kakao? Jag tror att jag ska prova att krossa maränger och se om det fungerar att doppa dem i..Obestämd

Vill säga att just detta receptet är ännu oprövat…

skriv gärna till fler ideér …Glad

U R us

Faxlin
0

Låter i alla fall riktigt smaskigt. Du har inga foton på dina tidigare Praliner?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Choklad
0

Hmm nej…tyvärr….men nästa gång så kan jag ta foton…Glad

U R us

isafisa
0

låter mumsigt :D Ska prova någon dag när jag känner mig smidig (brukar inte alls vara bra på detta)

Faxlin
0

Jaaa, foton tycker vi om. Snällt av dig att du vill fota nästa gång.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hus-musen
0

kan du inte höfta till ett recept ungefär?

Qui dormit, non peccat

Choklad
0

Jo.men det kan vara svårt jag brukar ta det på en höft..men jag kan försöka…

U R us