Choklad och mandelkaka
Detta recept kommer ifrån boken "Alla tiders choklad".
Ingrediender, (till 8 personer)
175 g mörk blockchoklad
Knappt 2 dl smör
1 1/4 dl socker
4 ägg, separerade
1 krm vinsten (eller bakpulver)
Knappt 1 dl extra fint vetemjöl
Drygt 3 dl malen mandel
1 tsk mandelextrakt
Glasyr
125 g ljus blockchoklad
2 msk smör
4 msk vispgrädde
Garnering
2 msk rostad flagad mandel
25 g smält mörk blockchoklad
1.
Smörj och bröa en bakform med löstagbar botten, ca 23 cm i diameter. Bryt chokladen i bitar och lägg den i en kastrull med smöret. Värm försiktigt under omröring. Låt dem smälta väl och blanda ordentligt.
2.
Blanda hälften av sockret och blanda dem med äggulorna och vispa till smeten är ljus och krämig. Tillsätt den smälta choklad och smörblandningen. Vispa väl.
3.
Blanda vinsten och mjöloch vänd ner det i chokladblandningen med den malda mandeln och mandelextraktet.
4.
Vispa äggvitorna i en skål till hårt skum. Tillsätt resten av sockret och vispa för hand i ca 2 minuter, eller 45-60 sekunder med elvisp. Vänd ner äggvitan i chokladblandningen. Skeda smeten i formen och och grädda i 190 grader i 40 minuter. Kakan ska fäd-ra lite. Låt kallna.
5.
Värm ingredienserna till glasyren i en skål över sjudande vatten. Tag från plattan och rör i 2 minuter. Kyl i 30 minuter.Flytta kakan ur formen till ett fat och bred på glasyren. Dekorera med flagad mandel och ringla över den smälta chokladen. Låt glasyren stelna i 2 timmar innan den serveras.

Mandel och chokla är inte så dumt ihop, snarare väldigt smaskigt!
Den såg väldigt god ut på bilden, men jag har inte tagit mig för att baka denna själv ännu.

Sen skulle jag ju självklart görao mreceptet lite, skulle ersätta blockchokladen med lindt och använd mörk choklad istället för ljus till glasyren men så är jag ju också extremt förtjust i mörk choklad.
Var hittar man mandelextrakt?
Ingen aning faktiskt vart man hittar mandelextrakt. Finns flertalet recept i boken som har en del "konstiga" saker bland ingredienserna som jag knappt vet vad det är för nåt ;)
Frågan är väl om man ens behöver extraktet? Jag tror ju knappast kakan skulle bli smaklös för det?
Och det kan väl ändå inte vara bittermandel de menar? Alltså sån på flaska?

Skulle kunna vara, annars kan man säkert strunta i det. Ev. kompensera med lite extra mandlar någonstans.
Hmm, men "kubbsmak" i denna kaka?? Nja, det känns som att det skär sig tycker jag iallafall ;)