Annons:
Etikettallmänt-choklad
Läst 12478 ggr
rebelme
2010-08-14 01:59

Smälta cholkaden

Vilket är erat bästa knep och sätt att smälta choklad..

jag misslyckas ofta och får den "torr"

Så skulle behöva lite tips Oskyldig

Annons:
HannaM
2010-08-14 15:19
#1

Hur menar du med torr? Jag använder alltid vattenbad, det är dock viktigt att se till att det inte kommer vattenånga i chokladen då kan den bli grynig.

Ska jag göra något som tillexempel tryffel eller chokladmousse så smälts chokladen geno matt man hackar den och sedan häller kokande grädde över och rör runt.

Micro ska också fungera men man får vara lite försiktig och ta det i omgångar.

esthibett
2010-08-15 20:26
#2

Använder alltid micro, och micrar typ 15 sekunder i taget i början och sedan mndre på slutet. Vattenbad kan som sagt ge ånga i chokladen.

rebelme
2010-08-17 18:03
#3

Den blir typ torr å gryning så antagligen så lyckas ja väl få ånga i den.. men hur ska man göra för att inte få de?

2emma2
2011-08-29 20:18
#4

jag kör med vattenbad.. tycker det är svårt med micro eftersom jag inte passar chokladen tillräckligt noga eftersom den VÄLDIGT lätt blir bränd.
När jag använder vattenbad kommer det nog i ånga men det försämrar inte resultatet för mig.

Ett tips..
Om man vill att det ska gå snabbare för att smälta choklade än när man har den i bitar så  hacka den Glad

Love-
2011-08-30 14:16
#5

vattenbad för min del

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

[Pollyanas]
2011-09-18 20:41
#6

Vattenbad, men akta så det inte kommer vatten i chokladen. Då kan du snarare göra hårda bollar av chokladen ;)

Micro är så lätta att det bara blir en "svart sörja" om man inte kollar den OFTA :)

Annons:
Moctezuma
2011-10-01 15:51
#7

Mikro mikro mikro! Haha, har någon gång använt mig av vattenbad, men det är så invecklat och jobbigt att jag har gått över till mikro igen.

Det som krävs för att det ska lyckas är att man bara mikrar korta stunder åt gången tills man lär sig hur länge chokladen ska vara i mikron för att smälta. Olika chokladsorter smälter också olika snabbt, så det gäller att vara på sin vakt!

Jag brukar bryta chokladen i bitar, lägga dem i en temugg och sätta den i mikron. Sen mikrar jag kanske 10-15 sekunder, tar ut muggen och rör runt i chokladen med en sked. Om det behövs lägger jag tillbaka muggen i mikron - max 10 sekunder - och rör sedan pånytt för att se om allting har smält.


dg-d
2011-10-15 16:38
#8

Jag använder både vattenbadsmetoden och mikron, beroende på hur mycket som skall smältas, vad jag skall göra av det sedan och hur mycket tålamod jag har att stå och passa (mikron) … Flört

En fråga ang att smälta choklad till tryffel etc genom att hälla på kokande grädde -

Fungerar det med all sorts choklad? (dvs %)

Det är det jag själv lärt mig och gjort utan problem men på sistone har jag börjat använda en mycket högre %-halt än "vanlig" mörkchoklad (91-100% istället för 55-65%) och det verkar som om det inte fungerar riktigt. Det är som om chokladen å ena sidan smälter men å andra sidan blir antingen för hård eller för grynig, när jag blandar ihop det. (Och nej, inget vatten eller liknande kommer i kontakt med chokladen.)

Kan det vara för varmt med kokande grädde? Någon som vet?

[Bibbo]
2012-01-05 23:48
#9

Vattenbad Cool

yvonnel
2012-01-06 01:55
#10

Jag tror att den "högoktaniga" chokladen är svårare att smälta, jag såg det nu sist jag använde den 91% att det var liksom lite grynigt, men den smakade helt OK och det syntes inte efter att den hade kallnat, jag gjorde pannacotta.

Elshira
2012-01-06 11:20
#11

Att temperera chokladen är gnska vilktigt om man verkligen vill få fram rätt smak och textur. T.ex för att få en blank choklad. Läste detta i min chokladreceptbok men har hittills inte tyckt att jag behövt det då jag bara hft choklad i något, och när jag gjort tryfflar så rullar jag dem ju i cacao. Men jag vet bara att man aldrig ska värma mer än nödvändigt, så att slå över kokande grädde torde inte vara det bästa kanske. Men jag värmer alltid över vattenbad, och smälter hälften och slänger sedan ner hälften i den smälta chokladsåsen när jag tagit den från vattenbadet.

Hakuna matata!

HannaM
2012-01-06 11:24
#12

#11 Men när man gör tryffelsmet är det just det man gör, slår grädde över. Som precis kokat upp och det är inga som helst problem för vår del. Däremot fungerar inte laktosfritt med choklad har jag till min stora sorg märkt.

Elshira
2012-01-06 11:41
#13

#12 Ja, det är ju sant… Men jag antar att det är ett sätt att temperera, olika saker ska ju smältas olika varmt beroende slutresultat. Jag vill minnas att Leila Lindholm Dlängde ner hälften vav chokladen i kokande grädde, lät det smälta och sedan hälften för att "temperera" choklad. Jag hr fattat tt temperera är att återuppvärma choklden flera gånger tillolika temperaturer. Det finns nog mycket hemligheter med att få perfekt choklad. Att återfå den till "köpechoklad" tyckd omöjligt xD

Hakuna matata!

Annons:
HannaM
2012-01-06 11:59
#14

Den temperereing som vi använder är tablerering men det gör vi bara om det ska vara yta dvs inte om vi ska ha den i en tryffelsmet eller chokladmousse, känns mest som slöseri med tid när det ändå ska blandas med annat.

Sist lyckades vi faktiskt riktigt bra med tempereringen och fick till det där "klickljudet" som bra choklad har när man bryter det och några av satserna fick en riktigt fin glansig yta.

Ja, temperering är att värma, kyla ner och sedan värma upp igen för att säga det enkelt. Undrar om det inte finns en artikel om temperering här inne.

HannaM
2012-01-06 12:19
#15

Nej det gjorde det inte, den måste ha varit i tankestadiet bara=)

Sweli
2012-01-26 16:54
#16

Jag kör med min lilla chokladsmältaren. En liten maskin som jag köpte på Lidl som smälter choklad till perfektion. Man kan  doppa direkt i den när man gör Praliner.

Jag hade den gömd i skåpet till jul i år som jag gjorde Praliner till att ge bort som julklapp.

Just då kom bra till användning.

Bamse 08
2012-01-27 21:30
#17

Jag kör för det mesta med vattenbad :)

What doesn't kill you makes you stronger.

[Louisez98]
2012-02-08 21:34
#18

Mikro :D kör och blandar, kör och blandar osv. Ända till det är lite bitar kvar då tar jag ut och rör tills allt är smält. Jag tycker att vattenbad är så krångligt :)

Stephanie
2012-02-18 20:42
#19

Vattenbad eller micron. Kör lite i taget och petar med en sked så att jag inte kör för länge.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cazzos
2012-02-24 18:21
#20

Vattenbad funkar bäst för mig. Chokladen smälter långsamt och jämnt, och bränns inte vid Glad

Förr så smälte jag alltid choklad i micron men chokladen blev stenhård och svart.. trots att jag tog ut den och petade runt med en gaffel. Förvånad


Annons:
Upp till toppen
Annons: