Allmänt om choklad

Chokladens underbara värld

2019-09-17 10:17 #0 av: Carmarino

På Sjuan började igår en serie som heter Chokladens underbara värld. Det är en "Brittisk dokumentärserie med spännande och fascinerande fakta om choklad. Vi får veta allt om dess historia, hur den tillverkas och vi får träffa konditorer som använder choklad för att skapa magnifika och delikata konstverk."

Det första avsnittet kan ses på TV4 Play till 16 oktober (om jag räknat rätt; det står 29 dagar). Innehåll: En konditor tillika chokladartist får i uppdrag att skapa en dödsängel i choklad till en begravningsbyrå. Dessutom får vi träffa människan bakom maskoten "The Milky bar kid".

Går på Sjuan måndagar kl. 20.00-21.00. Vet inte hur många avsnitt det är, men jag tror det är sex stycken.

https://www.tv4play.se/program/chokladens-underbara-v%C3%A4rld

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-09-17 16:44 #1 av: lillnessie

Det ska jag spana in

www.facebook.com/madebynoomi/ 

Instagram - madebynoomi

Anmäl
2019-09-17 23:31 #2 av: Tarotstollan

Åhh, det måste jag kolla på!Dreglar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-09-18 12:29 #3 av: Carmarino

Ja, det var intressant. Fast dödsängeln var rätt äcklig - och hon som gjorde den hade gjort ännu äckligare saker. Allting var i choklad, men de såg väldigt oaptitliga ut. Tydligen smakade de väldigt gott åtminstone. Illamående

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-09-24 09:27 #4 av: Carmarino

Missade att påminna om att det var ett nytt avsnitt igår, men det går ju att titta i efterhand på TV4 Play. Glad

Anmäl
2019-10-07 18:17 #5 av: Carmarino

Ikväll klockan 20.00 på Sjuan är det ett nytt avsnitt.

Anmäl
2019-10-14 17:04 #6 av: Carmarino

Missa inte femte avsnittet ikväll. Det handlar bl.a. om Smarties och Toblerone.

Anmäl
2019-10-15 01:02 #7 av: Tarotstollan

Är inte hemma då. Kommer jag ihåg det, så kollar jag på reprisen på lördag kväll.Tummen upp

Anmäl
2019-10-15 11:38 #8 av: Carmarino

Annars finns den på TV4 Play. Glad

https://www.tv4play.se/program/chokladens-underbara-v%C3%A4rld

Anmäl
2019-10-15 22:49 #9 av: Tarotstollan

Jo, men då måste jag starta ett konto. Inte sugen på att göra det, ännu!

Anmäl
2019-10-16 11:23 #10 av: Carmarino

Aha, det glömde jag.

Anmäl
2019-10-21 16:06 #11 av: Carmarino

Ikväll är det dags för sista avsnittet av Chokladens underbara värld på Sjuan kl. 20.00. Det kommer bl.a. att handla om fabriken där Kit-Kat tillverkas och hur choklad kan hjälpa till vid rehabiliteringen av stroke-patienter.

Anmäl
2019-10-23 11:42 #12 av: Carmarino

Ifall ni inte såg det sista avsnittet så rekommenderar jag verkligen att ni tittar på reprisen på lördag kl. 20.00 på Sjuan. En väldigt ung tjej gjorde en chokladskulptur som det är tveksamt om ens "gamla rävar" i branschen hade klarat. Helt fantastiskt vad hon kunde göra med choklad.

Anmäl
2019-10-26 22:40 #13 av: Tarotstollan

Jag har sett reprisen nu och den skulpturen var ju helt magisk.Tummen upp
Hon målade Monet spegelvänt inne i en glasskål....
och jag kan inte ens måla näckrosor rättvänt på en canvas!Yrar

Skorna var läckra också, tänk att få sätta tänderna i en chokladsko!KärDreglar

Anmäl
2019-10-27 10:41 #14 av: Carmarino

Ja, när hon började "kludda i glasskålen (tror det var plast faktiskt) så tyckte jag inte det såg särskilt fint ut, men när man såg det färdiga resultatet. Wow! Förstår att chefen var helt tagen när han såg den. Glad

Du kan göra dina egna chokladskor om du vill. Skrattar
Misstänker att det är den här formen de använde (eller en liknande):
https://www.lyckasmedmat.se/pralinformar/4902-ibili-chokladform-sko-i-3d.html

eller kanske den här:
http://www.littledessert.se/butik/index.php?route=product/product&product_id=465

Anmäl
2019-10-27 22:58 #15 av: Tarotstollan

Nja, det är nog bättre att du blir skodesigner, så kan vi beställa och njuta av alla skor du gör!SkämtarDreglar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.