Choklad iFokus

Choklad

Etikettallmänt-choklad
Läst 1183 ggr
Pyttelite
2018-01-03 18:44
1

Chokladen kan vara slut 2020

Nu är det bara tre år kvar tills chokladen tar slut! 

Edit: Har inte fattat att vi är på 2018 nu! 😴

Hoppas att vår nya värd på ChokladiFokus hinner att ändra på detta - 2020 närmar sig med stormsteg  …

Chokladen kan vara slut 2020 (2013-10-08 Radio P4)

Vad ska vi göra åt det? 🤔

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[KatarinePierce]
2018-01-03 18:45
2

😢

Lia
2018-01-03 18:55
1
Carmarino
2018-01-03 18:59
0

Får bara inte ihop det. Så här står det:

Chokladälskaren Irma Strömberg driver en av de mer anrika chokladbutikerna i Karlskrona. Hon tycker egentligen inte att det är så konstigt att chokladen håller på att ta slut.

– Jag har länge vetat om att skogarna skövlas eftersom andra grödor är mer lönsamma. Kakaon är ett träd som tar lång tid på sig och inte ger så stora skördar, berättar hon.

Dessutom har intresset för mörk choklad de senaste åren varit explosionsartad världen över.

– Till och med länder som USA som inte alls varit intresserade av mörk choklad tidigare har börjat konsumera mycket större mängder, berättar hon.

Om det nu är så att intresset "varit explosionsartad" (borde väl vara "vuxit explosionsartat" kan man tycka), då borde det väl vara lönsamt att odla kakao?

Nu är ju artikeln fyra år gammal, och jag har inte hört något om att chokladen skulle vara på väg att ta slut, så jag tror att utvecklingen har vänt. Det är många som är beredda att betala lite mer för kvalitetschoklad, så jag tvivlar på att det finns någon sanning i det hon säger.

Tvärtom blir det ju bara mer och mer intresse för choklad och det finns chokladfestivaler på många platser i världen. I Sverige finns det festivaler i både Stockholm och Göteborg. I år kommer det dessutom att vara festivaler i både Örebro och Jönköping.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lamina
2018-01-03 19:04
2

Fast… Så funkar det väl inte..? Om chokladen blir ovanligare lär den ju bli dyrare? Och därmed mer lönsam att odla? Eller missade jag något i skolan..? 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Carmarino
2018-01-03 19:18
0

#4 Ja, det är vad jag också tycker. Förstår inte hur hon kan få det till att chokladen kommer att ta slut om intresset växer så mycket som det gör.

Även intresset för att ha egna kakaoodlingar växer, till och med i Sverige. Vet inte hur många det är nu, men jag har läst om åtminstone ett par stycken som köpt egna odlingar. Andra tillverkare reser runt och avtalar med odlare att köpa deras kakaobönor. De är också noga med att se till att odlarna får skäligt betalt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2018-01-03 19:36
0

Vad gör man inte för att få lite rubriker……
Klart inte chokladen kommer att ta slut. Om inte något skadedjur lyckas äta upp varenda planta i världen.
Däremot kommer det antagligen att bli dyrare och då kan ju viss business med choklad ta slut.

Carmarino
2018-01-03 19:43
0

#2 Sorry Lia, såg inte din länk förrän nu. Vi skrev samtidigt så jag kom lite efter dig.

Tror ändå inte att det går så illa. Choklad är alldeles för populärt för att "chokladjättarna" ska låta bli att forska vidare på hur de kan lösa problemet.

Sedan är det ju väldigt populärt att "larma" om allt och alla, och det är långt ifrån alla larm som verkligen slår in.

Pyttelite
2018-01-03 19:51
1

Tur att Marabou tar ansvar …

Marabou Dementerar - Lugn! Det ordnar sig.

Vi får gå samman med Krukväxt-sajten och odla vår egen Kakao!!

Lycka till Camarino med värdskapet!!

Carmarino
2018-01-03 19:55
0

Tack Pyttelite. 🙂

Ja, det är nog fler än Marabou som inte vill att kakaon ska ta slut. Det är många storföretag som lever på den. 👍

Pyttelite
2018-01-03 19:57
0

Å jag blir tämligen fet av den så egentligen skulle just jag må bra av lite ransonering. 😮

Carmarino
2018-01-03 20:01
0

Så här efter jul- och nyårshelgerna är vi nog fler som skulle behöva lite ransonering - men det är ju så gott. 🙂

Lia
2018-01-03 20:20
1

#7 Håller med, år 2048 får vi nog höra att det istället ska ta slut år 2080.

Carmarino
2018-01-04 10:04
0

#12 Ja, det är mycket möjligt att det blir så. Det är väl ungefär som varje sommar innan midsommar, när de svenska jordgubbarna inte räcker till och därför blir dyra till midsommar. De år det inte kommit ett sådant "larm" är lätt räknade. Trots det så brukar jordgubbarna ändå räcka till. 🙂

Carmarino
2026-06-19 09:23
1

Tack och lov visade det sig att profetian i #0 inte stämde. Det finns fortfarande rätt gott om choklad att köpa. Fast det var ju lite kris för några år sedan, men nu verkar det ha blivit bättre.

Tarotstollan
2026-06-19 22:57
1

Jag har fått tag i både jordgubbar och choklad!
Bara priserna som gått upp och det är ok, då tänker man mer på att bara köpa det som man verkligen vill ha.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2026-06-20 03:30
0

#15: Ja, verkligen.