Choklad iFokus

Choklad

Etiketteroff-topicprathörnan
Läst 423 ggr
Carmarino
2025-01-25 04:13
1

Allmänt snack #7 (OT)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

I den här tråden kan vi skriva sådant som vi inte vet var vi ska placera in annars. Det behöver inte handla om choklad, men det är trevligt om det gör det.

Den förra tråden hittar du här.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
  • Redigerat 2025-01-25 16:38 av Carmarino
Tarotstollan
2025-01-25 05:25
2

Det var Marabous kaka med pepparkaka.
Kommer väl att äta upp den så småningom men just nu känner jag inte för det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2025-01-25 05:33
0

#1: Har för mig att jag smakade den förra året, men tyckte inte heller att den var god. Får se om Fazers är bättre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2025-01-25 05:43
1

Har inte ens kollat om Fazer hade någon julkaka, borde sett den när jag tittade på choklad kakorna.

Carmarino
2025-01-25 08:50
0

#3: Vet inte om den såldes i alla affärer. Kan inte minnas att jag såg den i julas, fast jag kollade inte så noga. Den följde med i Fazers jullåda. Hade nog inte köpt den annars.

Carmarino
2025-01-25 16:49
0

Testade Fazer Dumle Winter Mix idag. Den fanns i Julboxen jag köpte från Fazer på deras vinterrea.

Det var rätt ojämn fördelning av de olika sorterna:
10 brownie
5 gingerbread
8 polka mint

Började med polka mint, eftersom jag inte är särskilt förtjust i varken polka eller mint. Den smakade just det, så om man tycker om den smaken gillar man den här. Jag kan äta den, men det är ingen favorit.

Nästa blev gingerbread. Den hade en väldigt svag smak av pepparkaka, men för övrigt smakade den som vanlig dumle.

Till sist smakade jag brownie. Tycker inte den smakar särskilt mycket brownie. En svag smak av något "bränt" och lite kraftigare chokladsmak än vanlig dumle bara.

De är okej alla tre, men inget jag skulle köpa i affären. Förmodligen anade jag det, så det var därför jag aldrig köpte någon påse i julas. 😁

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Tarotstollan
2025-01-25 22:04
1

Jag gillade polka mint bäst och har för mig att det var minst av dem i min påse.
Hade mer än gärna köpt påsar med bara dem i, de andra två smakerna gillade jag inte alls har jag för mig.

Carmarino
2025-01-26 03:33
0

#6: När jag åt lite fler insåg jag att brownien inte alls var god. Den hade en konstig smak som jag inte alls tyckte om. Godast var pepparkakan, men ändå ingen höjdare direkt.

TccT
2025-01-26 08:17
1

#0 Utseendet är👍 Vill smaka känslan väcks lite🥹

Carmarino
2025-01-26 10:25
0

#8: De smakar som romerska bågar ungefär. 😋

TccT
2025-01-26 12:54
0

#9 Misstänkte det. Var finns såna där då? Frågar åt en bekant😇

Carmarino
2025-01-26 14:53
0

#10: Har bara sett dem på Normal, och de verkar bara finnas innan jul. Köpte dem i november. När jag var där i början av december var de med mjölkchoklad slut. Det fanns några med mörk choklad kvar, men såvitt jag minns tillverkas de bara till jul.

Såg något program om det för några år sedan. Minns inte vad serien hette. Det var flera avsnitt och de visade många andra chokladrelaterade saker också. Bland annat var det någon i varje program som gjorde chokladskulpturer. En gjorde en grammofonskiva i choklad - och den gick att spela upp. 😊

De finns tydligen fortfarande att köpa på Cooper's Candy:
https://www.cooperscandy.com/terrys-chocolate
Dock är de flesta sorterna slutsålda, men det finns 47 stycken mjölkchoklad kvar (och en del andra varianter).

Här är historien bakom:
https://www.terryschocolate.com/whos-terry/

Terrys Chocolate hos Coopers Candy. Köp Online! Din beställning skickas inom 24 timmar! - Cooperscandy.com
  • Redigerat 2025-01-26 14:55 av Carmarino
TccT
2025-01-31 21:27
1

Aldrig varit in på Normal men får ta en sväng in kanske även om fel tid. Hur tusan kan man göra en spelbar skiva i choklad?? Måste väl förvaras svalt eller en spelning bara🤔
Fick en liten/stor chock när frugan kollade vad vi handlat på ICA förra året. Slår man ut mängden daim vi handlat, 23kg , per dag -24… Det är som om jag smaskat i mig 63gr/dag om jag inte tänker helt fel😲😲

Tarotstollan
2025-01-31 22:13
1

#12. Tja, vad skall man säga…. Daim är gott!🙄😁

Carmarino
2025-02-01 00:43
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12: Har du tur kanske det finns några apelsiner kvar. 😊

Hittar inte just det programmet där de gjorde en chokladskiva, men tydligen går det att köpa färdiga. De är dock mycket klumpigare och ljudet är mycket sämre än den som var med i programmet.

TccT
2025-02-03 22:01
1

Fyyy. Säger fyyy👎
Extrapris på stora kakor Marabou mjölkchoklad eller schweizernöt. Måste inte men hur klara låta bli när 5st för 100:- 🥺 Inte daim men mjölkchoklad går att offra sig på så…

Tarotstollan
2025-02-03 22:03
1

Nä, det är svårt när det är rejäla extrapriser, inte bara på några kronor, då kan man strunta i det.

Carmarino
2025-02-03 22:45
0

#15: Kunde inte låta bli att köpa när det var så billigt - 12 kronor per chokladkaka. 😁
Det gällde bara mjölkchoklad och schweizernöt vad jag kunde se.

Carmarino
2025-02-09 13:01
1

Igår var det utförsäljning på Lakritsfabriken här i stan. Kunde naturligtvis inte låta bli att köra dit och kolla. Det blev en del inköp. Mest från utförsäljningen men även ett par saker från det ordinarie sortimentet.

TccT
2025-02-09 13:55
1

#18 Tror det stavas godisråtta😁

Carmarino
2025-02-09 16:35
0

#19: 😁

Carmarino
2025-02-15 19:19
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I min provsmakning av det jag beställde från Fazers vinterrea har jag nu kommit fram till Fazer Tutti Frutti Winter Mix. Är egentligen inte särskilt förtjust i vingummi och gelégodis, men denna låg i vinterlådan. De var sega och rätt goda:

Blackcurrant - Känner ingen smak av svartvinbär direkt, men helt okej.

Apple - Denna smakar faktiskt väldigt mycket av äpple. Det är nästan så det är som att tugga på ett äpple, förutom att den här är seg och inte krispig.

Cherry - Smakar lite artificiellt. Kan inte påstå att den smakar körsbär. Möjligen en aning av "godiskörsbär", och det är ju vad det är.

Mandarin - Den godaste av dem alla, och den smakar verkligen mandarin.

Pear - Smakar lite päron, men mest smakar den som pärontopparna som fanns på 1960-talet. Är det någon som kommer ihåg dem? De var gulröda. Jag brukade få åksjuketabletter i dem när jag var liten.

Raspberry - Denna smakar inte alls hallon. Bara något diffust gelégodis.

Plum - Smakar inte alls plommon. Vet inte riktigt vad den smakar, men den påminner lite om smaken av björnklister - jodå, vi som minns det har nog alla smakat på det. 😁

Tarotstollan
2025-02-15 19:59
1

Haha, verkligen bra beskrivet smakerna.
Vet inte om den funnits ute i affärerna för då hade jag säkert köpt den om jag sett den.
Jag gillar Tutti Frutti påsarna utom de som har sura karameller.
De är alltid goda precis de första 10-15 karamellerna sen börjar de bli intetsägande.
Ett tag sen nu jag åt några Tutti Frutti.

Carmarino
2025-02-16 03:09
0

#22: Vet inte om de här påsarna finns i affärerna eller bara i deras shop. Brukar inte kolla eftersom jag inte äter den sortens godis - mer än när de följer med i någon "säsongslåda" i Fazer-shoppen. 😊

Tarotstollan
2025-02-16 05:15
1

Jag gillar att de är gelatin fria.

Fast tycker nog att smakerna är ganska lika.

Carmarino
2025-02-16 06:10
0

#24: Ja, det är ju en bonus.

Carmarino
2025-03-04 12:07
1

BakeCake hade rea på sina bakformar så jag köpte tre stycken. Den fjärde fick jag gratis på köpet.

Carmarino
2025-03-12 11:36
0

Har köpt "lite" choklad den senaste tiden. I söndags beställde jag Cacao Barrys Papouasie eftersom det är den godaste choklad jag vet, och det börjar sina i påsen jag har. (Dyr som attan, men så god att den värd vartenda öre.) Fick den redan igår.

• Redigerat 2025-03-12 11:37 av Carmarino
Carmarino
2025-03-12 11:39
0

Nästa beställning var från Fazer, när de sålde ut sina julsaker.
Jaffa apelsin är otroligt god, så det blev ett nytt 70-pack (det jag köpte innan jul är slut) och mjölkchoklad med apelsinfyllning. Den har jag inte smakat tidigare, så jag köpte den mest för att kolla om den är god.

TccT
2025-03-12 11:44
1

#27 #28
Min adress är: Chokladgatan Kakaostaden🥹😋

Carmarino
2025-03-12 11:48
0

#29: 👍 Ska notera det. 😁

Carmarino
2025-03-15 14:32
1

Fick senaste numret av Journal Chocolat igår. Där finns bland annat en artikel om chokladpriset.

Ur innehållet:

I början av mars 2025 var världsmarknadspriset omkring 8000 dollar per ton. I september 2023, innan det började öka, kostade kakaon omkring 3500 dollar per ton.

Orsaken till de skenande priserna är fortsatt misslyckade skördar framför allt i Elfenbenskusten och Ghana.

De misslyckade skördarna beror på ett allt mer instabilt och oförutsägbart klimat. Är det inte torka som saboterar trädens blomning och fruktsättning är det häftiga regn och blåst som orsakar översvämningar och stor förödelse.

De större couvertyrproducenterna tvingas höja sina priser gång på gång för att få ekonomin att gå ihop och det drabbar chokladmakare, pralinörer och konditorier. Dessa måste också höja sina priser och vi som köper choklad och produkter med choklad får betala allt mer.

Tyvärr ser det ut som att det här kommer att vara det nya normala framöver.

Så nu vet vi varför chokladen har blivit så dyr den senaste tiden.

Tarotstollan
2025-03-27 03:23
1

Inte choklad men lakrits…

Har fått en ask med sega lakrits skruvar men tyvärr är de ganska hårda.
Något tips som kan göra de mjukare, vill inte riskera mina tänder…

Carmarino
2025-03-27 06:09
1

#32: Vet inte vad man kan göra åt det. Förmodligen har de torkat, men misstänker att de blir kladdiga om man lägger dem i en skål vatten. Du kan ju alltid testa med en skruv och se om det funkar.

Tarotstollan
2025-03-27 06:44
1

Ok, får testa…kanske med varmt vatten?

Carmarino
2025-03-27 08:39
0

#34: Du kan ju testa att doppa en skruv i teet eller kaffet. 😉

Carmarino
2025-04-07 17:27
1

Den här mandelmassan köpte jag i Ullared någon gång 2011 eller 2012 tror jag. Den har bäst-före-datum 26 september 2013 och den har legat "begravd" i min frys nästan hela tiden sedan jag köpte den.

För ett par år sedan (tror det var förrförra julen) hittade jag den och tog ut den. Lade den längst in på nedersta hyllan i kylen, för jag tänkte att jag skulle göra julgodis av den. Det blev inte av då, och inte i julas heller.

Häromdagen tänkte jag att jag skulle ta fram den och smaka om den gick att äta eller om jag skulle slänga den. Till min stora förvåning smakade den alldeles utmärkt. Så nu har jag skivat upp den och lagt den i burk i kylen. Då kan jag ta mig en skiva när sötsuget dyker upp. 😋😄

Carmarino
2025-04-09 17:23
0

Såg den här bilden på Instagram idag. Med tanke på storleken på smyckena lär det bli ett väldigt dyrt påskägg. Skulle ni kunna tänka er att ge bort ett sådant?

Tarotstollan
2025-04-09 18:09
1

Ja men endast ett par örhängen i! Resten av ägget får man väl fylla ut med papper eller billigt godis.😉

Carmarino
2025-04-09 19:40
0

#38: Ja, det är ju också ett alternativ. 😁

Fornöga
2025-05-04 15:41
1

Länk till läsning för vänner av Dubaichoklad.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Invented to satiate pregnancy cravings, Dubai chocolate is a rare combination of creativity, flavours and social media success that has broken all industry records.
Carmarino
2025-05-04 16:09
1

#40: Investerade faktiskt i en Dubaichokladkaka när jag handlade senast. Ja, jag säger investerade, för de är hiskeligt dyra - 99 kronor för 145 gram. 😱

För ett par veckor sedan köpte jag även en burk Dubaichokladspread. Den innehåller 150 gram och var något billigare. Minns inte vad den kostade men tror det var 50-60 kronor.

Har dock inte smakat varken chokladen eller spreaden ännu. Får verkligen hoppas den är så god som alla säger. 😁

Fornöga
2025-05-04 16:20
1

Dubaichoklad för gör-det-självare i köket (vilket utesluter mig…) 😏

Viral Dubai choklad fylld med pistagekräm & kadayif Den virala Dubai-chokladen med fyllning av kadayif och pistagekräm har tagit sociala medier med storm och blivit en snackis för chokladälskare världen över. Den här lyxiga chokladen sticker ut med sin unika kombination av smak och textur som för tankarna till Mellanöstern. Kadayif, en fin och krispig trådliknande […]
Carmarino
2025-05-04 16:50
1

#42: Ja, det var det jag hade tänkt använda spreaden till, men känner jag mig själv rätt så tror jag att jag äter upp den direkt ur burken istället. 😄

Tarotstollan
2025-05-04 21:09
2

Jag såg att "min" Ica affär hade fått hem något med Dubai choklad men jag hade så bråttom så jag hann inte stanna och kolla vad det var. Får titta närmre på det nästa gång jag handlar. Det låg nere vid bröd avdelningen i alla fall.

Fornöga
2025-05-04 22:19
1

#43 😁

Carmarino
2025-05-05 04:19
0

#44: Här har de även en lite mindre chokladbit från Lindt med Dubaichoklad. Den kostar 40 kronor så kilopriset är skyhögt över det på chokladkakan.

Carmarino
2025-05-09 11:49
1

Mina Jaffa apelsin tog slut för ett tag sedan, så när Fazer nu hade extrapris på dem passade jag naturligtvis på att fylla på förrådet. Det blev lite andra saker också. 😋

(Turkisk peppar-klubban, som knappt syns, följde med som gåva.)

Carmarino
2025-06-29 11:22
0

Fazer hade sommarrea och då kunde jag naturligtvis inte låta bli att fylla på förrådet lite. 😁

Även den här gången fick jag en turkisk peppar-klubba som gåva.

Carmarino
2025-06-29 12:23
1

Den här heter visserligen +Choko Mystery Mix, men eftersom jag läste recensionerna på Fazers hemsida så visste jag att det inte var särskilt mycket choklad i påsen. Vissa hade bara fått ett par bitar, så jag blev glatt överraskad när jag hittade rätt många chokladlinser med vaniljsmak. Väldigt goda. Övriga bitar var också rätt goda - vissa godare än andra, vissa inte fullt lika goda.

Mystery Mix är påsar med "okänt" innehåll. Så här står det i presentationen:

Fazer Mystery Mix Choco 500 g är en chokladblandning med läcker och välbekant choklad och godis från Fazer som inte klarade våra kvalitetskrav eftersom de har en något annan form, storlek eller färg än vad vi tänkt. Smakmässigt är dessa oöverträffade! Innehållet i påsen varierar beroende på vad som tillverkas på fabriken och därför är varje påse unik, öppna och bli överraskad! Godiset smakar inte bara gott, de har även en positiv effekt på miljön då mängden godisavfall minskar.

Tarotstollan
2025-06-29 21:42
1

Så gott det ser ut med den blandningen.😋

Carmarino
2025-06-30 03:58
0

#50: Det är egentligen inte något favoritgodis för mig, och jag köper det nästan aldrig, men de flesta bitarna var faktiskt rätt goda. Det var bara en som smakade lite konstigt.

Carmarino
2025-08-26 10:48
0

Åsö släppte sin julkatalog med julsortimentet, och äntligen var mina favoriter, chokladdragerade mandlar, tillbaka. De har varit borta ur sortimentet sedan i julas. Så jag kunde förstås inte motstå att köpa en påse (3,8 kg).

Passade samtidigt på att beställa en påse med 2 kg Felchlin Sao Palme 36 % mjölkchoklad. Vet att det är många chokladmakare som använder den, men jag har själv inte smakat den. Får nog öppna påsen snart och provsmaka. 😋

Carmarino
2025-08-30 11:41
0

Fazer har släppt årets julbox för dem som är medlemmar i Fazer-klubben - vilket jag förstås är. Så det blev en beställning. 😁

Årets julbox innehåller för en gångs skull bara sådant som jag tror att jag kommer att tycka om. Mest choklad, men även årets Dumle winter mix. Recension kommer i tråden https://choklad.ifokus.se/discussion/1612295/vilken-choklad-ater-du-just-nu-8 när jag har provsmakat.

• Redigerat 2025-08-30 11:42 av Carmarino
Tarotstollan
2025-08-30 22:15
1

Ser gott ut som vanligt men jag är inte så förtjust i Crispy Truffle. Ett par stycken är ok men inte en hel låda.

Vet du om Fazer slutat tillverka den blå Marianne?
Det finns bara den röda i affärerna nu förtiden.

Carmarino
2025-08-31 06:24
0

#54: Den blå verkar finnas på ICA, men kanske inte i alla affärer.

https://handla.ica.se/produkt/1488556

Marianne Toffee är en älskad karamell med fyllning av kola täckt av ett överdrag med smak av pepparmint. Den känner du igenom genom sitt blåvit-randiga om...
Tarotstollan
2025-08-31 06:38
1

#55. Ok, jag har tittat i våra två Ica affärer och ingen av dem har den.
Har inte kollat om den kanske finns på Willys, det är den enda affären kvar i detta området.

Carmarino
2025-08-31 09:07
0

#56: Du får be ICA att ta hem dem. Mariannekaramellerna finns ju i deras sortiment, så det borde inte vara så svårt för dem.

Tarotstollan
2025-08-31 10:48
1

#57. Får väl se om jag kan fråga någon, är det inte rätt person som har hand om godiset så får man antingen vänta till den personen jobbar eller också kan de inte ge något svar.
En gång sa de att de köper in det som säljs inte sådant som bara blir liggande, för de har inte plats.

Carmarino
2025-08-31 11:00
0

#58: Ja, det känner jag igen. Mitt lokala ICA Maxi var jättebra på att ta in nyheter för rätt många år sedan, men sedan kom de tydligen på att det blev för dyrt. Så nu tar det jättelång tid innan nyheterna finns i affären - om de överhuvudtaget kommer dit.

Carmarino
2025-09-12 11:25
1

Gjorde en liten "räddningsaktion" häromdagen. Det var kort-datum-pris på Kahls julkaffe och Niedereggerchoklad med marsipan och valnöt. Eftersom jag smakade julkaffet i julas, och tyckte det var gott, så beställde jag några påsar. (Har lagt dem i frysen.) Är inte jätteförtjust i valnötter, men tycker att Niedereggers marsipan/mandelmassa är god, så jag chansade och köpte de sista två chokladkakorna. Har dock inte smakat dem än.

Sedan börjar mitt lager av Wombat lakrits ta slut. Köpte 10 burkar i november förra året, och nu är jag inne på sista burken. (Fast jag har gett bort ett par burkar också.) Numera levereras tyvärr lakritsen i påsar utan zip-lock, så det är tur att jag har några tomma burkar kvar som jag kan lägga dem i så att de håller sig någorlunda mjuka.

Carmarino
2025-09-12 11:25
1

Närbild på Niedereggerchokladkakan.

Carmarino
2025-09-12 11:27
1

Wombat Salty Xtreme är min favorit, men numera är den saltare och lite hårdare än jag minns den. Fast den är fortfarande god.

Carmarino
2025-09-12 11:28
1

Den här är en nyhet för i år; Wombat med jordgubbssmak. Tror den blir min nya favorit, för den är lagom salt och smakar rätt mycket jordgubb. 😋

Carmarino
2025-09-12 12:08
1

#61: Nu har jag smakat chokladen. Valnötssmaken är inte så framträdande utan det är en balanserad smak av marsipan, romkrokant och valnöt. Väldigt god choklad dessutom.

Tarotstollan
2025-09-12 14:34
1

Så gott det låter!
Du tänker väl på blodtrycket med all den lakrits du äter?

• Redigerat 2025-09-12 14:35 av Tarotstollan
Carmarino
2025-09-12 16:03
0

#65: Jadå, jag äter inte så mycket lakrits som det kanske verkar. Det är därför den varar så länge. 😁

Brukar äta tre bitar om dagen. Någon gång händer det att jag äter en eller ett par till, men det hör till undantagen.

Carmarino
2025-09-24 11:47
0

Glada nyheter - billigare choklad i sikte.

Den globala kakaokrisen som drivit upp priset på choklad visar tecken på en vändning och priserna förväntas sjunka.

https://www.gp.se/ekonomi/krisen-ar-over-billigare-choklad-i-sikte.8be1ccea-e70a-5edc-85ae-38f84bf916bb

Den globala kakaokrisen som drivit upp priset på choklad visar tecken på en vändning och priserna förväntas sjunka.
Tarotstollan
2025-09-24 11:50
1

Låter bra!😋

Carmarino
2025-09-24 17:35
0

#68: Ja, det tycker jag också. Sedan återstår det ju att se om chokladen verkligen blir billigare också, eller om dagens priser blir kvar. Nu när Marabou minskat sina chokladkakor med en hel rad och allting. 😊

Tarotstollan
2025-09-24 21:28
1

Oavsett priset så köper jag det jag vill ha. Har jag inte råd får jag låta bli det.

Carmarino
2025-09-25 02:53
0

#70: Samma här.

Fornöga
2025-10-03 14:44
1

Ser att den norska klassikern Kvikk Lunsj nämns här och där i tidigare trådar, och nu uppmärksammas chokladen även av britterna via BBC. Själv har jag aldrig smakat denna kaka, men namnet gör ju att den fastnar någonstans i medvetandet.

Known as 'the trip chocolate', Kvikk Lunsj has fuelled outdoor adventures for generations. So, what makes this chocolate so controversial?
  • Redigerat 2025-10-03 14:45 av Fornöga
Carmarino
2025-10-03 15:04
1

#72: Har ett mycket vagt minne av att jag kan ha ätit en sådan någon gång. Vill nämligen minnas att jag inte tyckte den var särskilt god. Föredrar Cloettas kexchoklad.

Tarotstollan
2025-10-03 23:54
1

Tror att jag har smakat på den men kommer inte ihåg hur den smakade.

Carmarino
2025-11-15 18:05
0

Köpte dessa när Fazer hade 20 % och fri frakt för ett tag sedan. Tutti Frutti Winter Mix är vingummi (tror jag), och det hör inte direkt till mitt favoritgodis, men jag ville testa åtminstone. De gick ner men var väl inga höjdare direkt, även om en del av dem var hyfsat goda.

Apple: Obestämd smak, inte äpple i alla fall, okej smak.
Blackcurrant: Smakar svagt av svart vinbär, men mest bara vingummi, okej smak.
Cherry: Smakar bittermandel, inte alls god.
Mandarin: Smakar mandarin, god.
Pear: Smakar päron, god.
Plum: Smakar björnklister.
Raspberry: Obestämd smak, inte hallon i alla fall, okej smak.

Carmarino
2025-11-17 12:19
0

Var på årets första julmarknad igår och i ståndet där de sålde julblommor och liknande hittade jag även den här. Kunde inte motstå den, eftersom päronkonjak är en av de få spritsorter jag tycker om.

Carmarino
2025-11-17 12:20
0

När jag var och handlade idag hittade jag dessa påsar. Har läst om dem på Instagram, men inte sett dem i affären tidigare. Ska bli kul att testa dem.

Tarotstollan
2025-11-18 02:03
1

#75. Vingummin brukar ju vara segare och jag äter inte dem p g av jag tycker inte de är särskilt goda och så gelantinet, fast äter det i annat. Tycker antagligen att det är för mycket i vingummin.
Däremot köper jag gärna Tutti Frutti men denna sorten har jag inte sett innan, den kanske har kommit till affären men jag har inte sett den.
Skall köpa och testa när jag ser dem.

#76. Det låter gott, undrar om de vanliga affärerna kommer att ha dem.

#77. Har inte sett dem men antar att de är ganska dyra. Hur mycket är det i varje påse och vad tycker du om dem?

• Redigerat 2025-11-18 02:06 av Tarotstollan
Carmarino
2025-11-18 06:06
0

#78: Ja, det är inte vingummi direkt, utan lite mjukare. De är mer som Tutti Frutti i konsistensen. Tror inte de kommer ut i affärerna, utan förmodligen säljs de bara i Fazers webbshop.

Har aldrig sett dem tidigare och det står inget märke på dem vad jag kan se. Men kanske det finns några affärer som tar in dem. Det fanns även en med konjak (tror jag, men det kan ha varit whiskey).

Vet inte hur mycket det är i dem, men påsarna är rätt små så kanske 150 gram. De är rätt dyra - drygt 30 kronor per påse - men det fanns en kupong på 3 kr rabatt. Den glömde jag dock scanna i kassan. 😖 Har inte smakat dem än, men återkommer med en recension när jag gjort det. De finns med vit choklad också, men det tycker jag inte om så jag köpte inte den.

Carmarino
2025-11-20 19:28
0

Nu har jag provsmakat även Fazer ReMix X-mas + choco. Det är "blandad kompott":

Tranbär-kola - Oväntat god, men smakade inte så mycket tranbär och bara lite kola.
Röda frukter - Ingen tydlig smak av någon frukt, men god ändå.
Mandarin - Tydlig smak av mandarin, god.
Pepparkaka - Kände ytterst lite smak av pepparkaka, men konstigt nog smakade det lite glögg, okej men inte mer.
Lakrits-svartvinbär - Väldigt svag smak av lakrits till att börja med men ökade efterhand, ingen smak alls av svartvinbär, sådär.
Päron - Smakar pärongodis, god.
Salmiak - Smakar salt lakrits, rätt god.
Chocoskum - Ganska hårt "skum", god choklad.
Grapefrukt-hallon - Smakar först av grapefrukt och sedan kommer hallonsmaken fram, god.
Banan-persika - Lite märklig blandning, smakar inte så mycket av någondera smaken, men med en svag övervikt för persika, sådär.
Chocolate dragée - ingen särskilt god choklad, men slinker ner.

• Redigerat 2025-11-20 19:41 av Carmarino
Carmarino
2025-11-21 14:00
0

#76: Nu har jag provsmakat den här. Väldigt god, med en fin och inte så genomträngande smak av päronkonjak. Plus att marsipanen inte känns så jättesöt. 👍😋

• Redigerat 2025-11-22 07:13 av Carmarino
Carmarino
2025-11-22 07:08
0

Idag fyller Choklad iFokus 18 år. Det var sezierra som startade sajten 2007.

Pyttelite
2025-11-22 07:35
0

#82: Grattis till en god sajt!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2025-11-22 11:57
0

#83: Tack. 😊

Carmarino
2025-11-29 12:36
0

#81: Köpte även en sådan här med marsipan Irish Coffee doppad i mörk choklad. Minns inte om jag någonsin smakat Irish Coffee, men jag tycker inte den här smakar särskilt mycket kaffe och det är bara en väldigt svag smak av whisky. Med det sagt så är även denna väldigt god, men den med päronkonjak är godare.

Carmarino
2025-12-23 17:59
0

Råvarupriset på kakao har sjunkit, men det märks inte på priset på choklad i affärerna. Det beror på att de i chokladbranschen oftast köper kakao på niomånaderskontrakt, och de använder fortfarande den kakao som köpts in när den var som dyrast. Inte förrän andra halvan av 2026 kan vi förvänta att priset på choklad sjunker.

Ett enormt uppsving i världsmarknadspriserna på kakao i fjol har följts av ett ras i år. Men priserna på godis och bakverk med choklad i har inte följt med nedåt.

https://www.gp.se/ekonomi/kakaopriset-rasar-men-chokladen-hanger-inte-med.5cbb0a89-52a7-57a2-bf39-219e4a37025b

Ett enormt uppsving i världsmarknadspriserna på kakao i fjol har följts av ett ras i år. Men priserna på godis och bakverk med choklad i har inte följt med nedåt.
  • Redigerat 2025-12-23 17:59 av Carmarino
Pyttelite
2025-12-23 18:23
1

Skönt ändå att råvarupriserna går neråt.

Här ett avsnitt från Botaniska och deras kakaoodling.

https://open.spotify.com/episode/4viAUkbOq8qVDMqEMc1uzu?si=8ofXejHhTkOMRQv2y4kxSw&t=1617

Listen to this episode from Botaniska trädgårdspodden on Spotify. Under jul blir det mycket choklad, både för Stina och Åsa. I Botaniskas växthus växer ett ståtligt kakaoträd och på stammen sitter tre gula frukter. Hur ser de ut inuti? Stina har med sig en kniv och öppnar en, exklusivt för alla poddlyssnare. Vi lär oss också om hur kakao blir choklad och hur kakao använts genom tiderna. Och så blir det ett chokladtest! God jul!
Carmarino
2025-12-23 18:25
0

#87: Ja, de har ju varit väldigt höga ett bra tag nu. Sedan får man ju se om det verkligen slår igenom på priset ut till kund också.

Tarotstollan
2025-12-31 12:32
1

I går köpte jag tre påsar med olika godis saker, en Riesen, en Juleskum doppad i choklad och en Juleskum family mix.
Smakade några bitar av de doppade i choklad men tyckte inte de smakade någonting, har alltid gillat dem innan men inte denna gången.

Carmarino
2025-12-31 12:36
0

#89: Har inte lyckats få tag i Family mix ännu, men jag har kanske letat dåligt. Den har i alla fall inte legat bland de andra juleskumpåsarna. Har inte heller sett några chokladdoppade i år, och vad jag minns inga stora lådor. Fast jag har förstås inte tittat efter dem, så jag kanske har lyckats gå förbi dem utan att se dem. 😊

Tarotstollan
2025-12-31 12:42
1

I den affären jag brukar handla så har de sju olika hyllor med bara godis, en del ligger i stora lådor, en del hänger på gavlar, så det gäller att leta.
Ibland letar jag förgäves efter vissa sorter och då kan de har utgått ur sortimentet.

Carmarino
2025-12-31 12:44
1

#91: Det är ingen brist på godishyllor i affären där jag handlar heller, men efter jag inte är överförtjust i juleskum så har jag inte haft "juleskumsglasögonen" på mig när jag har varit och handlat. 😁

Tarotstollan
2026-01-05 20:57
0

Jag har ganska mycket godis hemma nu men är inte så sugen på det och det är ju bra för mitt socker.

Carmarino
2026-01-05 21:18
1

#93: Har också mycket godis hemma men är inte heller så sugen på det. Lika bra det. Då varar det längre. 😊

Carmarino
2026-03-09 19:32
0

Åsö är ett företag som säljer främst till företag och proffskonditorer, men de säljer även till privatpersoner. (Har handlat där flera gånger.)

Det är choklad av hög kvalitet och priserna är därefter. Därför uppskattar jag att de, till skillnad från de flesta andra leverantörer, sänker priset på produkterna när kakaopriset går ner.

https://aso.se/

Åsö är en specialgrossist som säljer och lagerför proffsprodukter till restauranger, konditorier, bagerier och finsmakare! Köp råvaror, utrustning och tillbehör från de allra bästa leverantörerna för tillverkning av bakverk, praliner och desserter hos oss på Åsö! Fri frakt vid köp över 1500 kr!
Carmarino
2026-03-26 18:58
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det lilla företaget Kullabygdens vanilj & choklad från Höganäs tog tre Medaljer - guld, silver och brons - vid Glass-SM i Stockholm idag.

Guldvinnaren är en chokladglass gjord på 100-procentig choklad från Höganäs Chocolate, som har en egen chokladplantage i Ecuador. Har smakat den och den är faktiskt inte så tokig. Tillsammans med socker i en glass kan jag tänka mig att den är god. 😋

https://www.vaniljochchoklad.se/

https://www.hoganaschocolate.eu/

Pyttelite
2026-03-26 18:59
1

#96: Grattis!

Tarotstollan
2026-03-26 23:02
2

Vilken bragd att ta alla tre valörerna! Grattis!

Carmarino
2026-03-27 01:02
0

#98: Ja, det var verkligen inte dåligt.

Carmarino
2026-03-28 19:48
0

Carmarino
2026-03-28 19:48
0

➡️

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.