Choklad iFokus

Choklad

Etiketterhögtider-chokladhelgergodis
Läst 252 ggr
Carmarino
3

Glad Påsk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Önskar alla här på Choklad iFokus en riktigt Glad Påsk!

Brukar oftast inte göra påskgodis, men kom på att jag hade en paket gul marsipan längst in i frysen. Den hade passerat bäst-före-datum med nästan exakt tre år, men var fortfarande fullt ätbar. Det enda som hänt var att den var lite torrare, men fortfarande väldigt smidig och lättarbetad.

Är inte stjärna på att modellera konfekt, men försökte göra någorlunda ovala marsipanägg i alla fall. Doppade dem sedan i choklad. Orkade inte temperera den, så därför är den lite prickig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2021-05-20 18:08 av Carmarino
DesK
0

Glad Påsk! 😊 Härligt att du berättar om att det fortfarande är bra marsipan, trots långt överskridet utgångsdatum. Jag har också använt marsipan och mandelmassa med utgånget datum, utan problem.
Fina påskägg 🐣🥚

/Désirée

• Redigerat 2021-04-01 13:20 av DesK
Carmarino
1

Tack DesK. 😊

Marsipanen var förpackad i en lufttät förpackning och den har legat i frysen i stort sett sedan jag fick hem den, så jag gissar att det är därför den hållit så bra.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Har ytterligare fem paket marsipan i frysen. Fyra av dem har också bäst före-datum 2018, men ett av dem har 2016 som bäst-före. 😱😄

[[eskils_]]
1

Glad Påsk alla gottegrisar! 🐣🌼🐓😋

Carmarino
3

När jag smälte choklad till att doppa marsipanäggen i så blev det över lite i bunken. Eftersom jag dessutom hade lite blandade nötter kvar i en påse så kombinerade jag dessa två till lite chokladbräck. Det blev gott. 😋

Tarotstollan
2

Så gott det ser ut! 😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

Det var det också, fast lite väl salt eftersom det var de sista nötterna i påsen så nästan allt salt hade samlats där. 😖😁

Tarotstollan
1

😄 En riktig luring då, när man tror det skall vara sött!

Carmarino
1

Ja, verkligen. 😊

Carmarino
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste bara lägga in den här. Skrattar lika mycket varje gång jag ser den. 😂

Tarotstollan
1

Ja man kan ju undra vad vårat firande har med kristendomen att göra?
Det är väl mer hedniskt i så fall! 😉😄

Carmarino
1

Det skulle väl vara de som äter lamm till påskmiddag kanske. 😊

Tarotstollan
1

Undrar om inte påskriset skulle symbolisera att de piskade Jesus.

Carmarino
1

Jo, jag har också för mig det. Fast det hängde nog inte varken plastägg eller små påskkärringar i riset de piskade Jesus med. 😉

Tarotstollan
1

Nej, snarare taggiga grenar och annat vasst.

Carmarino
1

Glad Påsk!

Så här ser mitt köksbord ut i år.

Tarotstollan
2

Glömde önska Glad Påsk här inne, så jag hoppas att du hade en bra Påsk och att veckan fortsätter vara bra!🐣💛💚💙

Carmarino
1

Bättre sent än aldrig. 😊

Jodå, påsken var bra. Hoppas att din påsk inte var alltför jobbig. Vet ju att du har det svårt nu. 🤗

Tarotstollan
2

Tack! Den var vilsam kan jag väl säga men mycket bättre nu. Gjorde inte mycket mer än sov, tittade på tv och skrev här inne.

Carmarino
1

#19: Skönt att det går åt rätt håll i alla fall. Tror att vilan gjorde mycket för att påskynda tillfrisknandet. Det ger kroppen möjlighet att läka.

Tarotstollan
0

Ja, många försöker köra på som vanligt trots att kroppen behöver vila och återhämta sig. Kanske lättare när man bor ensam men även om man har en partner eller barn så måste man ta hand om sig själv för annars blir man bara sämre.

Carmarino
1

#21: Exakt. Ingen tjänar på att man försöker "vara duktig". Då tar det bara längre tid att bli frisk. Precis som man inte kan köra en bil utan att tanka den, så kan man inte köra kroppen utan att tillföra energi (mat och vila).