Choklad iFokus

Choklad

Etiketterallmänt-chokladnyheter
Läst 96 ggr
Carmarino
2

Dyrare choklad i höst

Det kanske är dags att bunkra choklad nu?

Bakgrunden till åtgärderna från bolagen är att råvarupriset på kakaobönor stigit till den högsta nivån inom loppet av tio år som konsekvens av problem i Västafrika. Kraftigt regnande i kombination med olika sjukdomar som drabbat träden gör att bland annat Elfenbenskustens skörd väntas minska med en femtedel jämfört med samma period föregående år. I Ghana talas det samtidigt om historiskt låga skördenivåer.

https://www.gp.se/ekonomi/allt-dyrare-choklad-i-h%C3%B6st-1.106029680

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Chokladälskare kan stålsätta sig inför prishöjningar i höst. Kakaopriset har skjutit i höjden och högre priser, alternativt mindre förpackningar, blir nu troliga
Tarotstollan
1

Ja, det kanske man skall göra!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Hejsan..1234
1

#0: Jag har tittat på marabous pris nu och det har höjs med typ 2 till 3 kr eller nåt

Carmarino
1

#2: Ja, den har gått upp mycket i pris nu. Brukar försöka köpa när det är extrapris, men det är ändå rätt dyrt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
3

Kruxet är att jag inte kan bunkra, finns det i Lonas skafferi så är det snart i Lonas mage! 🍫😋😁

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2

#4: Det där låter bekant på något vis. 😄

Tarotstollan
1

För mig är det precis tvärtom, bara jag vet att det finns godis om jag "behöver" det så känner jag mig lugn och kan ta lite när jag känner för det.
Finns det inget, då får jag panik och vill ha godis NU!😱

Carmarino
0

#6: Känner faktiskt igen det också, hur konstigt det än kan låta. 😊

Carmarino
0

Det finns risk för att El Niño skapar ogynnsamma förhållanden för kakaoplantorna, vilket gör chokladen dyrare. Skörden kan bli 20 procent mindre än förra året.

https://www.gp.se/ekonomi/risk-f%C3%B6r-el-nino-priser-p%C3%A5-chokladen-1.111312920

Kakaoodlarna i Västafrika har precis inlett arbetet med den största av de två årliga skörderna. De stora chokladtillverkarna – som amerikanska Hershey och schweiziska
Tarotstollan
1

Så tråkigt, det är ju dyrt som det redan är men det kanske är positivt för framtiden med tanke på hur mycket choklad vi människor äter och blir fetare och fetare, inte bara av choklad naturligtvis.
Det gör ju att man köper mindre choklad och bara köper den som man verkligen gillar.
Fast de har ju redan spått att kakao träden snart kommer att vara borta på grund av klimatförändringen, så kan undra vad de skall hitta på då?

Carmarino
0

#9: Ja hu om det blir så. 😱 Fast jag läste något om någon som hade fått fram choklad utan kakao, hur det nu gått till. Minns dock inte om det stod något om smaken.

Heddiz
1

#9: Nej, nej, nej det KAN inte vara sant! 😨

Hur ska man klara sig utan choklad?
Hur ska man ens kunna överleva?

Jag önskar mig ibland tillbaka, till när jag började jobba på Marabou, och när jag kunde äta hur mycket färsk choklad jag ville.😋
Innan jag märkte en "liten" förändring - jag vägde "helt plötsligt" 10kg mer på ett halvår än när jag började jobba på M.

DET var GODA tider det! 🤣

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Tarotstollan
0

#11. På två sätt då! 😁
Det hade varit ett farligt ställe att vara för mig också, nu hade det varit rent dödligt med tanke på att jag har fått diabetes.🫢😨

Carmarino
0

#11: Hoppas också att det inte är sant. Det måste ju bara finnas choklad. 😱

Heddiz
0

#10: Menar du Fazers "nya" choklad med råg och blåbär ?

Alltså ärligt talat, så låter det inte SÅ gott med choklad utan kakao!? 😃

Kakao är ju "kärnan" i choklad och utan kärnan, kan det verkligen bli detsamma!

Jag har jobbat på Marabou, och inte sjutton skulle dom göra choklad utan kakao..i alla fall inte då jag jobbade där..

Det skulle ju ha blivit ett ramaskri--UTAN KAKAO? VA! ÄR NI INTE KLOKA?😁

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#12: Ja precis!
men som 20åring var man ju totalt oövervinnlig till råga på allt.😄

Tråkigt att du fått diabetes, dock.

Det är flera i min släkt som har eller har haft diabetes, men jag tycker inte att dom levt/lever ett så mycket "annorlundare" liv än mig..

.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
0

#14: Nej, det var någon som experimenterat att göra choklad utan kakao, men minns inte var jag läste det.