Vilken choklad äter du just nu? #8
Ibland kan det vara intressant att se vad andra äter för choklad. Vad äter du för choklad just nu eller vad var det senaste du åt?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Lyckliga jag hittade den godaste chokladkaka jag köpt i Spanien. Den heter Casa - inget märke jag sett någon annanstans. Det blir till att frakta hem en del……
#1: Du få ta ett foto på dem och skriva en "recension". 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Är det 100 eller 200 gram?
Det är en 100-grams kaka, och just ja recension; Den har en väldigt fyllig smak utan att kännas för stark eller besk. 38g fett/100g och 21g kolhydrater/100g.
Jag har ätit både 85%ig och 90%ig choklad som varit god, men ändå inte känts så fyllig och "chokladig" som denna. Det kan ju bero på vilken sorts bönor man använt, men vilken sort framgår inte av innehållsförteckningen.
Det var länge sedan jag gjorde egen choklad, men den blir oftast också fyllig och rund i smaken.
2€ är rätt mycket för 100 gram. Fast är det kvalitetschoklad är det nog ungefär där det ligger. I min lokala ICA-affär kostar Marabou 200 gram 37 kronor, men sedan finns det 85-100 grams chokladkakor av premiumchoklad som kostar mellan 60 och 80 kronor. Så det vill till att det verkligen är god choklad. 😊
Den chokladen jag brukar köpa i påsar kostar allt mellan 400 och 800 kronor per kilo, men den trycker man ju inte i sig 100-200 gram åt gången av. 😁
Min favorit hemma har annars varit Ica Selection 74%, den är på 100 gram och kostar ca 25 kr, så för mig var det här ett bra pris.
#7: Hundragramskakorna är alltid dyrare än tvåhundragrams. Har inte kollat men jag tror att priserna här ligger ungefär lika högt när det gäller kvalitetschoklad.
Ser att chokladmärket jag hyllade i slutet på förra tråden faller fler i smaken, om än i hasselnötsform.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-04-10 18:37 av Fornöga
#9: Inte så konstigt om det är samma choklad, bara med hasselnötter tillsatt. 😊
#10 Den jag köper är tunnare (gissar att den här måste vara tjockare för att rymma nötterna), dessutom är min favorit sockerfri. Men det låga priset är tydligen gemensamt i alla fall.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#11: Så är det nog.
Är ni mera en pops-vän - nästa som kinapuffar men större och krispigare …
https://chipsochchokladbloggen.se/2019/july/choklad-267-cloetta-pops.html
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#13: De ser goda ut, fast jag håller mig nog till kinapuffarna. 😊
#14: Men du har inte smakat?
#15: Nej, har inte sett dem i affärerna - men jag har förstås inte letat efter dem heller. Får se om jag får syn på dem. I så fall köper jag en påse och testar.
Har äntligen avslutat lådan med choklad flarn, tog de sista två till frukosten.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#17:👍😋
Gav min dotter en smakbit av den 85%iga chokladen. Hon var väldigt tveksam innan, men smälte helt inför smaken. Jag har skrivit till företaget och frågat vilken böna de använder och från vilket land.
#19: Du får berätta vilken det är om du får svar. 85%-ig choklad brukar ju vara rätt bitter, så det måste vara en bra böna om den smakar gott. 😊
Det lutar väl åt Criollo som inte är så bitter, men kul att veta ändå.
#21: Ja, det låter så. Ska bli intressant att höra vad de säger.
#23. Ser god ut också! Kan undra om den finns att köpa här på Ica?
Tycker de har aldrig något nytt, bara samma saker.
#24: Har inte sett den på ICA. Tror bara den går att köpa i Finland eller på finlandsbåtarna. Annars får man köpa den i Fazers webbutik.
Såg den här på ICA Maxi för ett tag sedan, och kände att jag måste testa. Gillar ju pistage. Fast jag tycker inte den här smakar särskilt mycket pistage tyvärr, och den är verkligen inte värd priset - 89 kronor för 16 stycken. Visst är de lika goda som Lindor-kulor brukar vara, men eftersom den inte smakar pistage kunde jag lika gärna köpt en av de lite billigare smakerna.
Äter just nu sista halvan av en stor kexchoklad.
#27: Så gott. 😋
Idag blev det av att jag provsmakade årets sommarmix av dumlekolor, som jag beställde från Fazer för några veckor sedan. Smakerna är päron, citron och (nästan obligatorisk) saltkaramell.
Päron smakar ungefär som inlagda/konserverade päron, och det är ju gott tillsammans med choklad.
Citron har en fin citronsmak, som inte känns syntetisk utan smakar ungefär som när man tillsätter citron i bakverk.
Saltkaramell smakar salt karamell. Det börjar bli lite tjatigt, även om den är god ändå.
Min rankning är:
Päron
Citron
Saltkaramell
så naturligtvis så är det åtta stycken vardera av citron och saltkaramell, men bara sju päron.
Låter gott! Får kolla efter dem i "min" affär.
Jag köpte på extra pris tre st. Twix för 25 kr. Skall ta en förpackning nu och "skölja" ner teet!😉
#30: Ja, det är nog den bästa sommarmixen hittills. 😋
#31: Brukar också köpa det när det är extrapris. De varar dock inte så länge här hemma. 😁
Nästa provsmakning från Fazer-beställningen blev päronyoghurt-chokladkakan. Den är god, men päronsmaken är inte lika bra som i kolan i Sommarmixen, utan smakar mer päronarom än riktiga päron.
Päron låter gott men eftersom det är yoghurt i den så skulle jag aldrig kunna äta den. Antingen hade jag kastat den eller givit bort den till någon.🤢
#35: Den smakar inte yoghurt. Åtminstone kände jag ingen smak av det.
Är inte så särskilt förtjust i After Eight, men när de nu har kommit med en med mint- och jordgubbssmak så var jag ju tvungen att testa. Gillade deras version med apelsinsmak, och den här är också god. Den smakar jordgubbar mer än mint, vilket för mig är en fördel.
Köpte de här på ICA Maxi för ett tag sedan, men det har inte blivit av att jag smakat dem. Därför bestämde jag mig för att göra det idag, genom att kombinera dem. Bredde alltså Dubai spread på Lotus Biscoff-kexen.
.
Provsmakade dem dock var och en för sig först. Kexen är goda, men smakar lite bränt. Dubai spreaden behövde röras om rätt mycket för att allt skulle blandas. Den ska innehålla pistage, men antingen har jag glömt hur det smakar eller också smakade det inte så mycket. Det smakar som lite krispig Nutella, med en bismak som förmodligen skulle vara pistage. Med det sagt så var det ändå rätt gott. 😋
Har precis glömt av att kolla efter After Eight och Dubai chokladen.
De får hoppa fram framför min näsa och ögon om jag skall se dem!
Köpte en chokladkaka från Treatville (har aldrig hört det namnet innan) med smak av "Frukt och Hasselnötter" på Ica nu i kväll.
Har smakat en ruta, inte dum alls, lite sötare i smaken än Marabous "Frukt och Mandel".
#39: Det var ungefär det som hände när jag köpte dem. Letade inte efter dem, utan råkade gå förbi hyllorna där de stod. 😊
#40: Kan inte minnas att jag hört det namnet heller. Får se om jag hittar deras choklad i någon affär.
#42. Tror inte de finns i vanliga sortimentet, de låg i rea lådan på Ica Kvantum affären och det var bara den smaken de hade. Hade det funnits mer smaker kanske jag köpt någon av dem också.
#43: Aha, då lär den inte finnas på mitt ICA här.
- Redigerat 2025-06-15 03:28 av Carmarino
85% Peru - Malmö Chokladfabrik - utsökt.
#45: Den har jag nog inte testat, men Malmö Chokladfabrik brukar ha god choklad. Besökte dem för några år sedan, innan de flyttade till nya lokaler för två år sedan. Där har jag dock inte varit.
https://choklad.ifokus.se/discussion/1457160/malmo-chokladfabrik
#46: Fin gammal affärsinredning hoppas att den följde med till det nya stället.
Chokladen var god men dessvärre fick jag ont i magen av den - tror att jag hemska tanke inte klarar av den högoktaniga kakaon - ålderstecken?
Chokladen var väl inpackad köpte den på en outlet - det fanns fyra varianter men köpte bara två vilket jag ångrar nu.
Fin kvalitet så jag får väl träna magen …
- Redigerat 2025-06-15 17:35 av Pyttelite
#47: Tror inte det, men jag är inte säker. Att döma av de bilder jag sett från den nya butiken finns inget av den gamla inredningen kvar där.
Ja, det krävs tillvänjning för att äta högoktanig choklad. Har testat 100 %-ig, och den är inte lättäten direkt.
Nu har det äntligen blivit av att jag smakat dubaichokladkakan jag köpte för ett tag sedan. Fyllningen påminner i smaken om den som jag köpte på burk (se #38:) och den är omgiven av en krämig 26 %-ig mjölkchoklad. Chokladkakan är god, men inte värd de 99 kronorna den kostade för 145 gram.
Köpte en Marabou Drömkrisp för några dagar sedan, kan inte minnas att den funnits innan. Den var en typisk Marabou, sådär i smaken men nu är den slut!😉
#50: Jo, den har funnits tidigare, men bara i 100 gramskakor har jag för mig. Har ätit den några gånger. Tyckte den var rätt god.
#29. Har precis köpt påsen och självklart smakat på kolorna. Päron och Citron var jättegoda men de saltade karamellerna var sådär.
Efter ätit 3-4 stycken så tyckte jag bara de blev saltare och saltare, nästan så det sved på tungan och typiskt nog var det flest av dem i påsen.
Köpte också en Daim Caramel Latte, den luktade gott av kaffe och choklad, har smakat en liten bit.
#52: Då tyckte vi lika. 😊
Är inte så förtjust i kaffe, så jag har inte smakat den daimen. Var den god?
#53. Jag dricker inte gärna kaffe men ibland blir man ju nästan tvungen, när man är bortbjuden.
Däremot gillar jag doften av kaffebönor och pulver och så luktade den här med choklad smak, så ja den var god tycker jag.
Kommer säkert att köpa den igen om den finns kvar.
#54: Dricker bara kaffe när jag blir bjuden eller när jag har fikagäster. Det hade jag idag, så jag har precis druckit kaffe. 😁
Tycker också bönorna och pulvret luktar gott. Vi har ju Zoégas fabrik en kilometer härifrån, och ibland känns doften av nyrostat kaffe när man kör förbi. Då sniffar jag alltid lite extra. Tyvärr har de förbättrat reningen numera, så det luktar inte lika mycket längre. Förr kunde doften kännas ända hit om vinden låg åt rätt håll.
#55. Jag har haft katter som gillade kaffe pulvret, jag gav dem lite på golvet och då låg de och rullade runt i det precis som de gör med kattmynta.
#56: Det kanske finns något ämne i kaffe som katter gillar. Min mors ena katt ville alltid slicka rent hennes kaffekopp när hon druckit upp. Ingen av mina katter har däremot visat något intresse, fast det kanske beror på att kaffe förekommer så sällan här hemma. 😊
Har provsmakat årets Dumle winter mix, och som synes på bild 2 var det väldigt stor "obalans" i påsen jag fick. Eftersom jag inte är särskilt förtjust i polkagris så var det naturligtvis flest av dem - 12 stycken. Pepparkaka är rätt gott och av dem var det 8 stycken. Den som jag var mest sugen på, nämligen mandarin, var det bara ynka 3 stycken av. 😡
Med det sagt så smakade faktiskt inte polkagrisdumle så jättemycket pepparmint, så de gick att äta utan problem. Pepparkaksdumle fanns redan förra året, och de smakar svagt av pepparkaka. Mandarindumle var naturligtvis godast, även om de inte smakade så mycket mandarin. Överlag rätt svaga smaker, men goda ändå.
- Redigerat 2025-08-30 11:48 av Carmarino
Sedan kunde jag inte låta bli att provsmaka Marianne chocolate dragee för jag var nyfiken på om de var lika goda som mariannekulorna - som egentligen heter chokladdragéer, men jag kallar dem kulor eftersom det är den formen de har. De andra ser ut som chokladlinser, men för övrigt verkar de vara exakt samma som kulorna. Åtminstone smakar de likadant. Är normalt inte så förtjust i mint, men mariannekulorna är otroligt goda, så det var trevligt att dragéerna också är det.
Har ätit en dubbel Twix, de säljer ut nere på "min" Ica affär, det är kort datum på dem.
Finns det kvar när jag är nere nästa gång, köper jag flera alltid bra att ha hemma.
#60: Ja, Twix är god. Den hette Raider tidigare, och då var de större har jag för mig. Köpte själv dem nyligen, för det var extrapris på Mars choklad.
- Redigerat 2025-08-31 06:28 av Carmarino

Juleskum - FAMILY MIX.
4:a smått äckliga smaker.
- Polkagris
- Vanilj
- Apelsin
- Blåbär
#62: Har inte smakat dem. Dels har jag inte sett dem i affären och dels är jag måttligt förtjust i juleskum. Får se om jag testar dem - om jag hittar dem framåt jul.
#63: Inget jag kan rekommendera …
#64: Bra att veta.
#62. Har heller inte sett den i affären men jag kommer att köpa och testa, jag gillar juleskum. Har ju ätit de smakerna i andra varianter, så jag misstänker att de slinker ner även om de kanske inte är jättegoda.
Fazer hade extra pris på fyra stycken "Crunchy", så jag köpte de tre som var just crunchy och en Geisha som ingick. Åter just nu den som var med lakrits i.
#66: Kommer nog också att köpa och testa, även om jag inte gillar juleskum. Brukar köpa årets smak också - om det inte är "tandkräm" (d.v.s. polka) - men jag köper inte den vanliga påsen.
För några år sedan köpte jag två stora burkar med chokladtäckta juleskumhjärtan. De tyckte jag var goda, men efter att ha klämt i mig allt i de två burkarna var det inte så gott längre. 😁
- Redigerat 2025-09-02 23:46 av Carmarino
#67. Förstår inte alls varför du inte gillade de juleskumshjärtana efter två burkar…😉😁😁
Har gjort samma misstag också! De första 10-20 godisarna är goda men sen…..😏
- Redigerat 2025-09-02 23:53 av Tarotstollan
#68: Har inte ätit några sedan dess. 😂
#67: Det är lite fusk för det finns bara en tomte med (polkagris) medans de övriga smakerna är andra figurer.
- Redigerat 2025-09-03 07:08 av Pyttelite
#70: Ja, det är tydligen en ny variant de kör med i år. Det finns ju även en påse med årets smak, vilken är Orange Caramel.
https://www.cloetta.com/sv/pa-allman-begaran-cloetta-avslojar-arets-smak-av-juleskum-redan-nu/
#71: Spännande - hoppas att den smakar gott! 🎅🏻
#72: Den smakar förhoppningsvis apelsinkola, men man vet ju aldrig när det gäller juleskum. 🤶
Har köpt en påse av Fazers mint kulor.
Kommer ihåg att förr fanns de i vitt, rosa och grönt, nu var de bara vita och mindre i storlek.
Men lika goda som förr.
#74: De små vita är mina favoriter. Åtminstone om det är samma som dem på bild 2 i #59:. Var inte så förtjust i de rosa, gröna och vita. De var inte lika goda.
#75. Det är exakt dem. Tycker de smakar precis som de stora gjorde och de med färger hade ju samma smak, bara mint.
#76: Kanske var det för att de var så stora som jag inte tyckte om dem. Det blev lite för mycket mint för mig. 🤔 Fast å andra sidan kan jag äta rätt många av de små innan det börjar svida i munnen. 😁
#71: Orange Caramel provad - en liten bismak av apelsinen annars helt ok - dvs ätlig. 🎅🏻
#78: Får testa när den väl kommer till min affär. De brukar inte vara så snabba på att ta in julgodis, så det blir väl tidigast någon gång i oktober.
#79: Det har gått inflation i skumtomtebegreppet - numera används skumtomteordet i många typer av godis.
Vet inte hur de tänker för om smaken ändras varje år så är det ju inte ett statiskt begrepp och om dessa nymodiga skumtomtar inte ens ser ut som skumtomtar utan är bara skumma godisfigurer så förstår jag inte riktigt kopplingen.
#80: Originalet finns ju alltid kvar, men Cloetta har väl sett hur mycket hype det är kring t.ex. Blossas "årgångsglögg". Spänningen byggs upp långt innan årets smak presenteras, och flaskans design diskuteras överallt. Dessutom finns det många som samlar på flaskorna - med eller utan innehåll. Såg att en komplett årgång från 2003 och framåt såldes på Tradera. Minns dock inte vad priset låg på.
Så därför tycker väl Cloetta också att de ska haka på. Det är inte riktigt lika uppmärksammat vilket årets smak är, men visst är det många julkonton på Facebook och Instagram som tävlar om att komma först med avslöjandet.
Det är inte bara i godis som det blandas ner skumtomtar. Även i livsmedel som glass, pepparkakor m.m. förekommer det. Sedan kan man göra skumtomtefudge/skumtomtekola på nedsmälta skumtomtar. Testade det ett år, men det blev så otroligt sött att jag knappt kunde äta dem. Gav bort det mesta till en skumtomtefantast, som tyckte de var jättegoda. 😊
Har nu testat Fazers mjölkchoklad med saltade hackade hasselnötter. Rätt god, men den hade en bismak som jag inte riktigt kan placera, och som gjorde att "betyget" sänktes en aning. Skulle nog ge den 3,5.
Sparade Jaffa Apelsin till sist, för det var den jag var mest nyfiken på. Är ju otroligt förtjust i deras apelsinstänger (bild 2), och det här lät som om det var samma sak, fast i pralinform. Det är det förmodligen också, med skillnaden att proportionerna är lite annorlunda.
I stängerna är det mer balanserat mellan choklad och apelsingelé. Pralinerna innehåller mycket mer gelé i förhållande till chokladen, vilket gör att det blir väldigt sött. Fortfarande gott, men inte så gott som jag hade förväntat mig. Föredrar stängerna.
Alla tre är ungefär lika goda, men måste jag rangordna blir det så här:
- Mjölkchoklad fylld med krispig tryffel
- Jaffa Apelsin
- Dumle Smooth caramel
Så gott!😋
Jag tror att jag hade gillat apelsinmarmeladen mest.
Krisp-chokladen har jag ätit innan, den finns ju att köpa som lösgodis. Är väl inte så förtjust i den, men den går ju att äta!😉
Dumle låter också som något jag skulle gilla.
#87: Ja, de var goda alla tre så det var svårt att rangordna dem. 😊
Det här julmarknadsfyndet åt jag idag. Mycket god, med en lagom avvägd smak av päronkonjak och en inte så jättesöt marsipan. Ska se om jag kan få tag i några fler nästa vecka - trots att de är otroligt dyra. 😊
För några dagar sedan köpte jag sista påsen av Dumle Sommar mix på extrapris.
Den var god som vanligt, har bara ätit några bitar.
#90: Ja, den var god vill jag minnas.
#92. Vad är det för företag som tillverkar dem?
#93: Vet inte. Har försökt hitta information om det på förpackningen, men texten är så liten att det är svårt att se vad det står.
#94. Konstigt, de flesta tillverkarna vill ju ha sitt namn så stort som möjligt på förpackningarna.
#95: Ja, det är lite märkligt.
#93: Det verkar som att det är BRÄUTIGAMS.
Länk finns här:
https://brautigams.com/products/irish-coffee-marsipanbrod?_pos=2&_psq=irisj&_ss=e&_v=1.0
- Redigerat 2025-11-30 07:14 av Pyttelite
#97. De verkar vara riktigt goda men ett saftigt pris på dem.
Får "nöja" mig med Anthon Bergs varianter, de är ju goda de också och dessutom kostar de bara hälften av vad dessa kostar.
#97: Ja, det ser definitivt ut som dem.
#98: Priset för dem jag köpte var ännu saftigare. Tror de kostade 49:50 kr. Tur de är så goda. 😊
- Redigerat 2025-11-30 08:47 av Carmarino
Vi fortsätter i nästa tråd.
https://choklad.ifokus.se/discussion/1625942/vilken-choklad-ater-du-just-nu-9
- Redigerat 2025-12-02 20:18 av Carmarino