Choklad iFokus

Choklad

Etiketterallmänt-chokladprathörnan
Läst 734 ggr
Carmarino
2024-10-25 22:23
0

Vilken choklad äter du just nu? #7

Ibland kan det vara intressant att se vad andra äter för choklad. Vad äter du för choklad just nu eller vad var det senaste du åt?

Tråd 6 finns här.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Bo§e
2024-10-26 00:04
1

Jag brukar, vanan trogen, köpa Marabou Mjölkchoklad.

Dock kan det ibland hända att jag gör ett avsteg och köper Fazers motsvarighet. Den känns visserligen litet "billigare", litet mer "öststat", och inte lika genuin, men den är god på ett annat sätt än Marabou, och dess relativa "lågbudgetkaraktär" är trots allt inte så dum, som omväxling….🙂
Dock verkar den ha försvunnit ur många butikssortiment, och är inte lika tillgänglig längre.

Men jag har en Marabou-spaning:
Sedan företaget köptes upp av Mondelez International , kan jag inte riktigt undfly känslan av att grundreceptet gjorts litet sötare, och kanske också ändrats på något annat sätt.
Marabou Mjölkchoklad har förändrats, även om den fortfarande är "ok"…..

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2024-10-26 06:21
1

#1: Det är mycket möjligt att receptet på Marabou mjölkchoklad har ändrats. Har nog vant mig, för jag märker inte skillnaden längre. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
2024-10-26 23:44
1

#2: Ja, jag har också vant mig…tycker att den är ok…🙂

Ungefär samma sak hände när Karlssons Klister köptes upp av den tyska limjätten UHU .
Klistret är "ok", men doftar annorlunda och "trådar sig" mer när man använder det…
Men detta är förstås OT här….🙂

Carmarino
2024-10-27 02:05
1

#3: Lite OT är väl okej, trots att Karlssons klister inte finns med chokladdoft. 😁

Tror min tub kan vara så gammal att den är från innan UHU köpte upp det. 😊

Heddiz
2024-10-31 19:22
1

#1: Jag har inte märkt att marabous mjölkchoklad har ändrat smak.

Jag tycker att den smakar lika söt som den gjorde för 25 år sen när jag jobbade på marabou.

Jag tror inte att Marabou skulle ändra på ett koncept (eller recept) som så många har älskat och älskar genom att lägga till extra socker eller dylikt i en produkt som dom egentligen inte behöver göra så mycket reklam för som mjölkchoklad. Alla vet väl vad en marabou mjölkchoklad är.. Iaf alla choklad älskare.😉
Däremot så har jag märkt att marabou alltid gillat att hitta på/testa nya recept, men då brukar dom "döpa" den chokladen till något annat..

.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-10-31 19:28 av Heddiz
Tarotstollan
2024-10-31 23:27
1

Köpte lite lösviktsgodis så det blev ett par choklad doppade skumbananer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Bo§e
2024-10-31 23:35
1

Senaste chokladbiten: Fazer Mjölkchoklad, i måndags…

Bo§e
2024-10-31 23:43
1

#5: Nej, jag kan ju ha fel, men jag tycker att något "hände" med Marabou Mjölkchoklad när de bytte ägare.
Det är dock ganska länge sedan nu…

Carmarino
2024-10-31 23:50
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste chokladen för mig var några bitar av den här. Jättegod. 😋

TccT
2024-11-05 10:48
2

Marabou Daim. Man får unna sig på fars dag. Tvungen att kolla om jag fortfarande tyckte om den
först😇 Det gjorde jag😋

Carmarino
2024-11-05 12:01
0

#10: Är det chokladkakan eller bitarna i 2-pack? 😊

TccT
2024-11-05 13:19
1

#11 Självklart större kakan som lite extrapris på nu. Fullt pris köper vi inte på. Det värsta är att butikerna turas om att ha extrapris på choklad och glass. Man MÅSTE ju köpa även om kläderna protesterar🫤

Carmarino
2024-11-05 13:53
0

#12: Ja, jag köpte också ett par chokladkakor på extrapris den här veckan. 😋
Detta trots att jag har flera kilo couvertyrchoklad i påsar (se tråden Allmänt snack). 😁

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Carmarino
2024-12-06 14:43
1

Det har blivit ett par Jaffa apelsin de senaste dagarna. 😋

Heddiz
2024-12-06 23:18
2

Min favorit choklad på senaste tiden har varit/är mintchoklad.
Fazers mintchoklad!
Den är ju oemotståndligt GOD!😋

Med choklad runt om och mjukt mint inom som smälter i munnen.
Den är så god så jag kan börja gråta.

Jag känner mig faktiskt lite som en förrädare som gillar Fazers bättre numera än Marabou.
Efter att jag har jobbat på marabou under många år förut. Så "måste" jag ju tycka bäst om marabou, eller hur!? Ja jag gillar marabou, men dom är inte alltid godast.😅

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
2024-12-07 01:29
0

#15: Båda är goda. Personligen tycker jag att Marabous mjölkchoklad är godare än Fazers, men Fazer har ju annan choklad som är väldigt god. Som Geisha till exempel - och Jaffa apelsin. 😋

Tarotstollan
2024-12-24 01:10
1

Jag letade efter choklad doppade tomtar i går men i år hade Ica inga, såvida de inte var slutsålda men jag har inte sett några innan för då hade jag köpt en låda redan då.

Så jag köpte den sista lådan med Ferrero Collection och en ask med Toffifee.

Får se om jag inskaffar mer choklad i mellandagarna. Lite får jag ju in i frysen!😉

Carmarino
2024-12-24 02:01
0

#17: Har inte heller sett så många chokladdoppade tomtar i år.

Toffifee har jag också - en sådan där lång låda med tre askar i. 😁

Har även köpt Anthon Bergs marsipankaka med Bailey's. Vet inte om den är ny för i år, för jag har inte sett den tidigare, men oj, vad god den var. 😋

Tarotstollan
2024-12-24 02:40
1

Vet inte om jag såg fel i affären men det verkade som att de hade satt fel eller höjt priset rejält på Baily´s bars men det stod att en kostade nästan 22 kr styck!
Så jag köpte inga nu till jul. Annars brukar jag köpa en av varje smak till jul men inte denna gången.

Bo§e
2024-12-24 02:47
1

Fick faktiskt en gratisask Toffifee som "trogen kund" häromdagen….
En liten ask förstås, och som redan är slut…🙂

I morgon (eller rättare sagt senare idag…😬), skall det kompletteringshandlas, och på listan står en ask Aladdin…🙂🎅

Carmarino
2024-12-24 03:47
0

Chokladask från Anthon Berg.
Carmarino
2024-12-24 03:48
1

#20: Toffifee har den egenheten att den ofta tar slut väldigt fort. 😁

Tarotstollan
2024-12-24 03:58
1

#21. Jo, jag förstod det men de jag tittade på var just bars.
De kakorna var nog ännu dyrare, jag tittade inte ens på dem.

Carmarino
2024-12-24 06:36
1

#23: Ja, de är dyra, men det var extrapris på dem innan jul. 😊

Bo§e
2024-12-24 13:50
1

#20: Aladdin var slutsåld, så det fick bli en ask Merci i stället.
Bara så ni vet….🙂

Merci tillverkas av August Storck, och inte av Marabou. (Har chokladfabrikörer en faiblesse för vadarfåglar…?,…)

• Redigerat 2024-12-24 14:11 av Bo§e
Carmarino
2024-12-24 20:48
1

#25: Var nog inte helt fel. 😊

millan21
2024-12-24 22:17
3

Den här chokladen har jag inte så mycket kvar av. Jag fick den i julklapp och jag måste säga att det är den godaste choklad jag någonsin ätit. Har bara ätit den någon enstaka gång tidigare och den är ju helt magisk.😍

Tarotstollan
2024-12-24 22:42
3

#27. Ja, Linds chokladkulor är jättegoda, en sådan kula kostar ca 5 kr st. här i våran Ica affär.

Carmarino
2024-12-25 03:49
2

#27: Ja de är jättegoda, fast väldigt mäktiga. Orkar inte äta så många av dem innan jag blir proppmätt. Fast med tanke på priset är det nog tur. 😁

millan21
2024-12-25 10:24
2

#29 Ja de är både mäktiga och dyra

Denna fick sambon i julklapp. Också god choklad. Än så länge är den oöppnad. Kanske lika bra det😁

Carmarino
2024-12-25 15:30
2

#30: De är väldigt lättätna, så de har en tendens att försvinna rätt snabbt. 😁

Bo§e
2024-12-25 15:33
2

#31: Instämmer och bekräftar…(#25)….🙂

Tarotstollan
2024-12-25 20:09
2

Jag fick en Anthon Berg chokladkartong i julklapp. Oöppnad ännu!😉

Carmarino
2024-12-26 03:31
0

#33: Måste vara svårt. Anthon Bergs choklad brukar vara god. 😋

Carmarino
2024-12-26 03:32
0

Fick möjlighet att smaka på pralinerna i aladdinasken på julafton. Det var inte många av dem som kändes lockande faktiskt.

Tarotstollan
2024-12-26 05:30
1

Varför kan de inte göra en ask med alla de Praliner de tagit bort genom åren och låta oss välja vilken ask vi vill ha eller att vi kan köpa båda?😋

Carmarino
2024-12-26 06:06
0

#36: Ja, det hade inte varit så dumt. Ett år gjorde de ju en jubileumsask. Har för mig att den var med de Praliner som var i den allra första asken.

millan21
2024-12-26 18:29
1

Sedan trillingnöten försvann gillar jag Aladdin mindre😒

Carmarino
2024-12-26 18:32
1

#38: Ja, det är inte många goda Praliner kvar nu.

Carmarino
2025-01-24 18:20
1

Idag testade jag den sista chokladen från den "hemliga låda" jag köpte från Fazer i höstas. Det är rätt tjocka bitar med en hel del krisp, men de smakar mest choklad. Ibland kan man ana en svag smak av pretzel, men det händer inte så ofta. Däremot smakade en av bitarna popcorn. 😁

Carmarino
2025-01-26 17:12
0

Testade Fazers pepparkakschoklad idag. Den är krispig av gissningsvis pepparkaksbitar. Väldigt svag pepparkakssmak, så hade man inte vetat att det var pepparkaka så hade man inte kunnat gissa vad det är. God choklad dock.

TccT
2025-01-26 18:32
1

En dumle och en liten daimbit som är i plockgodis. Samtidigt. Två goda tillsammans är inte fel👌😋

Carmarino
2025-01-26 19:46
1

#42: Glömde skriva att jag klämde en hel påse Daim Winter Mix häromdagen också. 😅

https://choklad.ifokus.se/discussion/1604384/allmant-snack-7-ot#5

• Redigerat 2025-01-26 19:46 av Carmarino
Carmarino
2025-01-31 18:15
0

Ännu en chokladkaka från lådan jag beställde från Fazer, nämligen Mjölkchoklad med kexbitar. Den var god, men inget jag skulle köpa igen. Då köper jag hellre vanligt kexchoklad.

Tarotstollan
2025-01-31 23:20
1

#44. Finns den kakan ute i handeln? Har aldrig sett den innan.

Tarotstollan
2025-01-31 23:47
1

Har ätit ett par dubbla Havreflarn med mörk choklad.

Carmarino
2025-02-01 00:44
0

#45: Tror inte det, men jag är inte säker. Vissa saker finns bara i Finland eller i webbshoppen verkar det som.

Heddiz
2025-02-01 17:47
2

Jag har nästan kommit över mitt choklad beroende och äter sällan choklad numera.
Iaf om jag jämför med för 30år sen när jag jobbade på marabou.
Jag åt så mycket choklad (och annat godis) första året jag jobbade där (det var ju gratis) och inte bara Marabou's choklad och tuggumin fanns att äta (kommer ni ihåg marabou' s tuggummin "Bugg" som var super goda, så goda tuggummin görs inte längre tyvärr)
Fast ( tyvärr😅) så fick vi även äta så mycket choklad och godis från cloetta, fazer, chips från estrella och smågodis från malaco som vi ville när vi jobbade.

Vem skulle kunna motstå det!?
Jag åt så mycket så att jag inte ens orkade äta riktig mat när det var lunch första tiden.

Jag gick upp 10 kg efter knappt 2 månaders choklad och godis ätande. Vilket fick mig att dra ner på choklad rejält. 😅

Så om jag äter choklad eller godis numera så måste det vara riktigt gott.
Annars så kan jag lika bra äta bär istället, vilket är mitt vanliga "godis" numera.
Något som jag tycker är riktigt gott just nu iaf är en "vanlig" kexchoklad från cloetta och riktig lakrits.
Fast något som jag alltid kommer älska är ju mörk marabouchoklad med någon typ av fyllning.
Som tex körsbär eller mint..Även kallat Praliner. 😁

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
2025-02-01 19:28
1

#48: Det är nog en rätt vanlig reaktion när man börjar jobba på ett ställe med obegränsad tillgång till godis. 😊

Bugg kommer jag ihåg, men visste inte att det var Marabou som tillverkade dem.

Heddiz
2025-02-01 20:10
1

#49: Ja du har nog rätt.
Det var antagligen därför nästan alla mina arbetskamrater och jag själv gick upp i vikt efter kort tid.
Vi kunde inte låta bli att äta allt gott😁

Jo det var Marabou som gjorde Bugg.
Och det smakade ju extra gott när den var nygjord.

Jag vet inte varför dom slutade tillverka bugg.
Men när dom nya ägarna av marabou som var amerikanska "philip morris" tog över så slutade dom tillverka bugg och en del choklad. Tyvärr tycker jag.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Bo§e
2025-02-01 20:31
1

Litet OT, men eftersom det pratas tuggummi: Minns någon tuggummit Bazooka ?

I varje paket fanns en liten hopvecklad seriestrip med Bazooka-Joe & His Gang

🙂

Bo§e
2025-02-01 23:17
1

#44: Är ganska säker på att jag sett den sorten i vår lokala livsmedelsaffär. Har dock aldrig köpt den.

TccT
2025-02-02 00:25
1

Överraskar mig själv med lite daim😋 Varit extrapris😖 Men ska inte komma upp i förra årets mängd. Hoppas jag🤞

Carmarino
2025-02-02 02:57
0

#50: Det tycker jag också. Fast numera tuggar jag nästan aldrig tuggummi, så jag hade inte köpt det ändå. 😊

Carmarino
2025-02-02 03:00
0

#51: Det är tillåtet att diskutera annat godis också. 😊

Tror aldrig jag köpt Bazooka. Åtminstone minns jag inte seriestripen. Vad smakade det?

Carmarino
2025-02-02 03:01
0

#53: För mig var det Marabou mjölkchoklad som dominerade inköpen. Åtminstone förra året. I år kom det lite längre ner i listan. 😁

Bo§e
2025-02-02 17:08
1

#55: Jag minns inte smaken på Bazooka så tydligt. Troligen någon "allmän" godissmak, som inte direkt utmärkte sig.
Jag var heller inte någon särskilt flitig användare av tuggummi…

TccT
2025-02-04 10:18
1

Slår till med lite Marabou mjölkchoklad. Är ok i brist på daim🙂

Carmarino
2025-02-04 11:18
1

#58: Äter en rad Marabou mjölkchoklad varje dag. 😁

Tarotstollan
2025-02-04 20:48
2

Jag gillar inte ren mjölkchoklad, det måste alltid vara något mer i den.

Carmarino
2025-02-05 03:02
0

#60: För mig är det tvärtom. 😊

TccT
2025-02-05 10:39
1

#59 En rad😲 Omöjligt för mig. Börjar jag på en 200gr kaka kan hela lätt slinka ner under dagen😋

• Redigerat 2025-02-05 10:39 av TccT
Carmarino
2025-02-05 10:55
1

#62: Om jag bara äter en rad om dagen så räcker en 200 grams kaka precis en vecka, så därför nöjer jag mig med det. Blir jag sugen på mer choklad under dagen så har jag flera kilon med andra sorter. 😁

Tarotstollan
2025-02-05 22:04
1

Ett havreflarn med mörk choklad.

Carmarino
2025-02-06 01:54
0

#64: Gott. 😋

Tarotstollan
2025-02-06 03:52
1

Ja, de är goda men jag köpte en hel låda, så nu är jag rätt trött på dem.

Carmarino
2025-02-06 06:23
0

#66: De är lätta att äta för många av. 😊

TccT
2025-02-14 09:23
1

Lindt Lindor mjölkchoklad. Frukost som innehåller hela kostcirkeln tror jag eftersom tagit fler än en😋

Carmarino
2025-02-14 11:52
1

#68: Helt klart. 😁

Heddiz
2025-02-14 18:56
2

#68: Ja men kakao är ju faktiskt nyttigt, enligt studier.
Kakao kommer ju från kakaobönan som innehåller många bra näringsämnen, framförallt polyfenoler som är en antioxidant.
Så att äta choklad till frukost måste väl vara lite nyttigt.
Åtm om man tar bort allt socker från chokladen. 🤔
Jag levde i princip på choklad under dom första åren när jag jobbade på marabou.
Inget jag rekommenderar även om om jag mådde riktigt bra av det en period.
Förutom att jag gick upp 10 kg så märkte jag inget annat negativt.
Fast hade jag fortsatt äta som jag gjorde så hade jag säkert fått större problem än viktuppgång. 😅

Fast det är sockret i chokladen som gör choklad onyttigt. Det är varken smöret eller kakaon som gör choklad onyttigt.
Ju högre kakaohalt en chokladbit har ju mindre socker och ju nyttigare choklad.
Så försök äta choklad som innehåller kanske 80-90 % kakao, eller så hög kakao halt som möjligt istället för "vanlig" choklad.
Om ni gillar choklad smaken, men har svårt för att äta choklad pga hälsan.
Så är det sockret som är boven i dramat och inte själva kakaon.
Självklart vill man ha lite socker i chokladen. Annars blir det för beskt, men ju mindre socker desto bättre. 😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
2025-02-14 22:39
1

#70: Har en påse med 100 %-ig choklad. Den är ätbar, men inte särskilt god. Fast min kompis, som är diabetiker, tycker konstigt nog att den smakar bra. Han kan äta 5-6 bitar utan vidare. 😁

Ingredienslistan är kort: kakaomassa. Fast det står även "Kan innehålla spår av mjölk, jordnöt, valnöt, makadamianöt och vete. Gissar att det beror på att dessa ingredienser finns i samma lokal.

Heddiz
2025-02-15 20:09
2

#71: Jaha..Jag visste inte ens att det fanns chokladbitar med 100% kakao.
Var köper du det? Mölle? Har jag aldrig hört talas om.
Däremot finns det ju
drickbart kakaopulver som bara innehåller kakao.
Så jag förstår varför du inte tycker den är speciellt god att äta om det bara är kakao i.
Om choklad inte innehåller socker, mer eller mindre så smakar det inte så bra för dom flesta. Det blir oftast för beskt.🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
2025-02-16 03:21
1

#72: Det är ett litet familjeföretag i Höganäs i nordvästra Skåne som har en egen chokladfarm i Ecuador. Chokladsorterna är döpta efter orter i Kullabygden.

De är inte så många butiker som säljer chokladen, så det är enklast att få tag i dem på nätet - men de är inte billiga direkt. Fast det är ju ingen choklad numera, särskilt inte kvalitetschoklad.

https://choklad.ifokus.se/discussion/1581359/tillskott-till-mitt-chokladlager

https://www.hoganaschocolate.eu/

Carmarino
2025-02-17 12:03
1

Hittade den här i frysdisken när jag var och handlade förra veckan. Eftersom jag är väldigt förtjust i Bailey's så kunde jag inte låta bli att köpa den. Nu har jag provsmakat den och den var väldigt god. Den smakade verkligen av Bailey's.

Tarotstollan
2025-02-17 21:31
1

#74. Den måste jag titta efter!

Carmarino
2025-03-05 16:18
0

Nu har jag äntligen kommit mig för att börja provsmaka chokladkakorna från Höganäs Choklad, som jag köpte på Mikaeli Marknad i höstas. Började med 70 % Kakao + Rosa Himalayasalt. God choklad och saltet tar inte över, utan är precis lagom. Kan inte bestämma mig om det är godast att låta den smälta i munnen eller tugga den. Tror det lutar åt att tugga.

Carmarino
2025-03-14 16:32
0

Den här köpte jag i Fazer Store på nätet. Det är mjölkchoklad med apelsinfyllning. Tycker inte den smakar särskilt mycket apelsin, men den är god ändå.

Carmarino
2025-03-21 10:24
1

Den senaste tiden har jag ätit Cacao Barrys mjölkchoklad Papouasie, som jag köpte på rea i somras. Nu är den slut - för den är så otroligt god, och väldigt lättäten - men jag har köpt en ny 2,5 kg-påse. 😁

Carmarino
2025-03-21 10:26
1

#78: Har dock inte börjat på den påsen än, utan tog fram påsen med Felchlins mjölkchoklad Opus Lait 38% istället. Den är också väldigt god och slinker ner utan problem. Godast är att låta den smälta i munnen. 😋

TccT
2025-03-21 12:39
1

#78 #79 Äh håll käften🥹😭🤪 Vill oxå ha 4,5kg god choklad🥹
Har Lindor choklad extrapris nånstans tro🤔🤞

Carmarino
2025-03-21 12:48
0

#80: Förstår det - men det kostar. Å andra sidan har jag inte särskilt många andra laster, så jag lägger mina pengar på choklad istället för resor, cigaretter, sprit och nöjen. 😄

Tveksamt om Lindor finns på extrapris. Det brukar väl bara vara till jul, och kanske påsk, som man kan köpa dem lite billigare. Men för att komma upp i 4,5 kg så lär det nog kosta en hel del.

Kollade deras hemsida och en 2 kg-låda kostar 1.049 kr. Det är dyrare än Opus Lait 38%. Den kostar 920 kr för 2 kg. Papouasie-chokladen kostar 872 kr för 2 kg (men säljs bara i 2,5 kg-påsar à 1090 kr som billigast). Lägsta pris för Lindor-kulor enligt Pricerunner är 537 kr för 1 kg, så det blir 1.074 kr.

https://www.lindt.se/sv/shop/varumarken-sortiment/lindor?product_list_order=high_to_low

https://www.pricerunner.se/cl/620/Matvaror?man_id=207040&attr_58595293=58595295&sort=price_desc

• Redigerat 2025-03-21 15:59 av Carmarino
Carmarino
2025-03-21 16:01
1

#76: Fortsätter provsmakningen av chokladkakorna från Höganäs Choklad, som jag köpte på Mikaeli Marknad i höstas. Den här gången blev det 36 % Mjölkchoklad + Salta mandlar. Väldig god choklad och mandlarna var inte alltför salta, utan precis lagom. 😋

Tarotstollan
2025-03-21 21:03
1

Åååå, jag vill också ha all god choklad du visar. 😋😋😋😁
Fast kanske lika bra att jag inte köper den, mitt socker hade nog gått i topp!

Carmarino
2025-03-21 21:17
0

#83: Förmodligen. 😄

De flesta sorterna går inte att köpa i vanliga affärer, och vad jag vet säljs chokladkakorna från Höganäs Choklad bara i ett fåtal affärer, mestadels i södra Sverige tror jag. Kanske tur det. 😉

Bo§e
2025-03-21 21:22
1

#77, 78, 79, 82: Ser väldigt gott ut…👍

Här är vi litet av "periodare", och har under en tid "kört" med Marabou Schweizernöt, som stadigt hemmavarande godis.🙂

• Redigerat 2025-03-21 21:22 av Bo§e
Carmarino
2025-03-21 21:44
0

#85: De är väldigt goda också. 😋
Mitt stadigt hemmavarande godis är Marabou mjölkchoklad. Den är betydligt billigare är de andra sorterna. 😊

Carmarino
2025-03-23 14:22
1

#82: Dags för den tredje och sista av chokladkakorna från Höganäs Choklad, som jag köpte på Mikaeli Marknad i höstas, nämligen Dark Milk 53 % + Bourbon Vanilj. Den var lite av en besvikelse. Brukar tycka att Dark Milk är väldigt gott, men den här var lite för bitter, och jag kände ingen smak av vanilj. En helt okej choklad, men ingen jag kommer att köpa igen.

Så här rankar jag de tre chokladkakorna:

1: 36 % Mjölkchoklad + Salta mandlar
2: 70 % Kakao + Rosa Himalayasalt
3: Dark Milk 53 % + Bourbon Vanilj

TccT
2025-03-23 14:53
1

20250323_144311.jpg
Frugan är skum ibland🤔 I inlägg 80 skrev jag om LINDOR. På extrapris har hon köpt just det idag😲🥹 För 337gr fick man ge 99kr. Det är ju ok pris om inte jag räknar helt fel🤔

Carmarino
2025-03-23 15:01
1

#88: Ja, det ger ett kilopris på strax under 300 kronor, så det är inte så illa. 👍😋

TccT
2025-03-23 15:11
1

Synd att kartongen var dålig. Gick upp när jag la den och fotade😇😋

Tarotstollan
2025-03-23 15:31
2

#90. Tycker det ser ut som någon lite "råtta" redan börjat knapra på godsakerna.😉

jag köper nästan aldrig Lindor, räknade ut en gång att varje kula kostade runt 5 kr st. och det är för dyrt.

• Redigerat 2025-03-23 15:32 av Tarotstollan
Carmarino
2025-03-23 16:28
1

#90: Ja, det är ett elände när förpackningen går sönder. Då måste man ju bara smaka av innehållet. 😁

Carmarino
2025-03-23 16:31
1

#91: Jag köper bara någon enstaka gång när det är extrapris. Vi har ju en Lindt-butik strax utanför stan. Vågar inte gå in där för jag har på känn att det kan bli ett väldigt dyrt besök. Tydligen får man provsmaka, så jag kanske skulle testa det. 😁

TccT
2025-03-23 20:30
1

#93 Man får provsmaka?😃
Får spana så olika personal jobbar lite då och då och även maskera sig😇🥸

Carmarino
2025-03-23 22:50
1

#94: Det var i alla fall vad personalen på köpcentret skrev när jag la ut en bild på Instagram och sagt att jag inte vågade gå in där. 😁

Tarotstollan
2025-04-08 01:35
1

Köpte denna sist jag var och handlade:

https://handla.ica.se/produkt/2077498

Den var god, kommer att köpa den igen. Om det skulle vara något som är negativt med den så kanske den känns "lite" för salt efter ett par bitar men det är ju bra, då äter man inte upp hela kakan på en gång!😁🍫

Ljus gyllenbrun choklad med en mild ton av kola och en balanserad sälta. Fairtrade-märkt....
Carmarino
2025-04-08 04:23
0

#96: Den har jag inte sett, men så är jag ju inte så förtjust i vit choklad heller. 😊

Fornöga
2025-04-08 10:15
1

Brukar köpa den sockerfria Fin Carré mjölkchoklad (artikel från 2017) på Lidl. God, utan att skapa extra sockersug och humant pris, fortfarande under tjugan per kaka.

(Försökte ladda upp en egen bild, men det verkar inte fungera just nu.)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

En liten bit choklad som får smälta i munnen gör gott för både kropp och själ. Bäst i test bland tio sorters mjölkchoklad blev en billig sort.
  • Redigerat 2025-04-08 10:16 av Fornöga
Carmarino
2025-04-08 11:11
0

#98: Har inte smakat den, men så handlar jag ju inte på Lidl heller. 😊

Var och handlade för en stund sedan och såg då att Marabou chokladkakor 200 gram numera kostar 36:95 kronor, så det är en saftig höjning. Fast jag brukar köpa när det är extrapris så jag har ett litet lager. Å andra sidan så kostar "kvalitetschokladen" jag köper i stora påsar väldigt mycket mer per kilo, så allt är relativt. 😁

Vet inte om det fortfarande är så att bilder fotograferade i stående format blir liggande när man laddar upp dem, men det har varit så sedan en uppdatering i förrgår. Liggande bilder fungerar som vanligt, och om man klickar på de stående bilderna så blir de rätt när man får upp dem.

Fornöga
2025-04-08 11:34
0

#99 Jag är ingen frekvent Lidlkund heller, men det ligger en butik centralt i stan så det händer att jag slinker in när jag har vägarna förbi.

Vad gäller bilduppladdningen så får jag en automatisk länk alternativt formatvarning, det har inte hänt mig tidigare.

Gissar att det är dags för ny tråd? 😉

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Carmarino
2025-04-08 14:16
1

#100: Problemet med bilderna verkar vara fixat nu.

Jo, det är dags för en ny tråd. 😊
https://choklad.ifokus.se/discussion/1612295/vilken-choklad-ater-du-just-nu-8

• Redigerat 2025-04-08 14:17 av Carmarino
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.