Jadu.. att temperera chokladen är ett hett tips från min sida, då blir allting snyggare. Provade det för första gången i år och resultatet blev bra mycket bättre än tidigare år. Ett annat tip är att använda våg och väga upp ingredienserna om det står så i receptet, det blir mer exakt och man får en bättre konsistens.
Sen är tid ett måste. Stressa inte fram tryfflarna utan låt dom svalna sakta i något kallara än rumstemperatur, ställ dom tillexempel i ett fönster eller liknande (inte kylskåp) Gör bollar eller fyrkanter och rulla i kakao och florsockerblandning eller doppa i tempererad choklad och gör snygga dekorationer. Använd till exempel vit choklad att göra prickar eller ränder med. Använd fantasin helt enkelt. I år hade vi en chilitryffel med kanderad chili på toppen.
Men nogrannhet och tid är väl dom viktigaste sakerna att ha oavsett om du har proffsutrustning eller inte.

lättast är att ha en form. Temperera chokladen, pensla den i formen och låt den stelna, se till att du inte kan "se igenom" formen någonstans. När den har stelnat, knacka försiktigt med baksidan av en kniv e. dyl. för att få loss formen.
Sen fyller du formen med det du vill ha och penslar choklad i hålet. Låt stelna tills den är färdig
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Okej då :D Tack

Vart hittar man då former som är tillräckligt små?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tja.. jag har fått mina, men tror det fanns på någon såndär butik med kökspryttlar, annars funkar formaer för iskuber bra.

#7: Okej, tack för tipset.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars