Chokladmousse
Är en riktig höjdarefterätt. Jag vill ha alla möjliga varianter här. Hur gör ni chokladmousse? Mitt bidrag kommer senare idag för just nu orkar jag inte resa på mig=)

Bara mörk choklad och ägg, minns inte proportionerna i huvudet, men det är gott och nyttigt, då det är utan socker.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

det är ju socker i chokladen, såvida du inte gör på bara ägg och kakao…
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Jo, men kör man på 70% så är det inte så mycket. Bra mycket nyttigare än om man gör på ljus choklad och häller i extra socker i alla fall.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

nyttigt och nyttigt.. vem har sagt att chokladmousse ska va nyttigt? det är ju trots allt en efterrätt :P
här brukar vi köra på chokladfabrikens recept när det ska va chokladmousse:
6 port.
- 230 g mörk choklad
- 150 g vispgrädde att koka (1 1/2 dl)
- 370 g vispgrädde att vispa (3 3/4 dl)
- 35 g socker (1/2 dl)
- 35 ml vatten (1/2 dl)
- 60 g äggula (3 st)
Hacka chokladen fint. Koka upp 1 1/2 dl av grädden och häll den över chokladen. Rör smeten slät. Låt socker och vatten koka upp. Tillsätt äggulorna i sockerlagen medan du handvispar oavbrutet för att ägget inte ska koagulera i kastrullkanten. Låt kastrullen stå kvar på spisen i närmare en halv minut medan du vispar. Häll över ägg- och sockersmeten i en bunke och elvispa den sval. Vispa resterande grädde lätt och blanda försiktigt ner den i smeten. Blanda varsamt med chokladsmeten tills moussen fått en jämn färg. Spritsa moussen i glas, skålar eller där du behöver den.
H9/V9 Årsta AIK
#5 Jag håller med dig! Socker och efterrätter håller nästan alltid ihop… i alla fall hos mig ^^

tantans recept.. eller ja, chokladfabrikens… är riktigt bra! bara man är noga.. och gör små portioner eller förbereder gäster på att den kommer för den är riktigt mäktig
#7 Med andra ord ska man se till att ha mycket plats när man kommer till er nästa gång! Jag bakar bullar och ni gör en mousse så kommer vi nog stå oss ett tag =)

deal! :)
H9/V9 Årsta AIK
Detta är min favorit för tillfället
Testade den i helgen på familjen och det blev tummen upp.

När jag var på ikea åt jag en chokladmousse, den var jätte god tycker jag! :)