Recept sökes!
Ska bara en chokladtårta till en vegan och behöver ett bra recept på en botten till tårtan. Utan ägg, mjölk, smör ja allt som kommer från djur… någon som har något att komma med?

Det finns ju mjölkfritt margarin och "mjölk" som fungerar toppen att använda. Men jag kan inte alls minnas vad det är man använder istället för ägg…
Sen gäller det att det är garanterat mjölkfri choklad, och det är väl lättare!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jo men jag ska inte använda mjölkchoklad och sen är det ju bar aatt läsa om det kan finnas spår eller ej… funkar typ sojamjölk?? ger den samma effekt som vanlig mjölk?

#2 Havremjölk och sojamjölk ger samma effekt som komjölk:) Sen finns det äggria sockerkakor ver ja.

Här kommer ett recept från Sju sorters kakor från ICA-Förlaget. Äggfri sockerkaka 2,5 dl mjölk 4,5 dl vetemjöl 2 tsk vaniljsocker 50 g smör eller margarin 3 tsk bakpulver 3 dl socker ev 1 msk pressad apelsinsaft ströbröd Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Smält smöret och rör ner matfett och mjölk (ev apelsinsaft) i mjölblandningen. Rör så att allt blandas väl. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda ca 45 min på 200 grader. Lycka till!

vad finns det för veganvarianter av smör/margarin?

Det jag använder heter Keju och finns som både vanligt smör, margarin och flytande margarin.

och det är veganvarianten? hmm ska ge mig ut och leta

#7 japp det är helt vegitabiliskt, allt från växtriket:)
Smöret och margarinet finns bland "vanlig" smör. Havremjölk kan finnas vid hälsokosthyllan eller så har de en egen hylla för alla vegitabiliska produkter.
Hej, Hanna!
Istället för smör kan du använda kokosfett som finns i silvriga paket i butiken (sådan man använder till ischoklad) och i stället för mjölk kan du pröva kokosmjölk det finns finns som konserv!
Lycka till!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

kokosfett är jag hysteriskt skeptisk mot efter ischoklad, det är absolut inte min favorit