Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 1298 ggr
zettan
0

mer recept

ja skulle vilja ha mer recept på goda och enkla chocklad kakor av alla dess slag. Är tokig i chocklad.

sezierra
0

Det ska bli! Ska bara komma hem först (varit bortrest under julen). Fick en mängd nya receptböcker så det kommer bakas i mängder. Jag gillar inte lägga upp recept som jag inte gjort själv.

Kakor var det!
Sezierra, Sajtvärd.

sezierra
0

Oj, det här hade jag totalt glömt bort, jag får sluta joba så mycket! Här kommer ett recept på Havrekakor med chokladbitar i alla fal.

Ingredienser (ca 20 st)
115 g smör, rumstempererat och exra till att smöra plåtarna med.
1 1/4 dl tätt packat farinsocker
1 ägg
2 1/2 del havregryn
1 msk mjölk
1 tsk vaniljextrakt
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk kakaopulver
1/2 tsk bakpulver
175 g mörk choklad, bruten i bitar
175 g mjölkchoklad, bruten i bitar

** Tillagning
**Häll smör och socker i en skål och vispa blandningen lätt och luftig. Vispa ägget och tillsät sedan havregryn, mjölk och vaniljextrakt. Vispa till smeten är välblandad. Sikta mjöl, kakaopulver i kaksmeten och blanda. Rör ner chokladbiarna.

Lägg ut matskedar av kaksmeten på 2 smorda bakplåtar och platta till smeten lite med en gaffel. Grädda i 180 grader i 15 minuter, eller tills kakorna höjt sig lite och är fasta. Låt dem ligga och svalna på plåtarna i 2 minuter och lyft sedan över dem till ett galler för att svalna helt.

Pernilla77
0

Dumlekakor

200 gr smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Rör i hop allt och gör 20 kulor. Lägg dessa i aluminiumformar.
Tryck ½  dumlekola i varje kula. Grädda 10-15 min i 200 grader.
Ta ut plåten och lägg en nobless på varje kaka medans de är varma så noblessen smälter.

Farligt goda Mmmmmm
Man kan välja vilken noblesse man vill, apelsin, mörk eller mint.
Med apelsin blir det kanon gott

Frida
0

Krämfyllda chokladkakor

Ingredienser (12st)
125g rumsvarmt smör
75g florsocker
125g vetemjöl
40g kakaopulver
1/2tsk mald kanel

Fyllning:
125g mörk choklad, delad i bitar
1/2dl vispgrädde

Tillagning
Rör smör och socker vitt och luftigt. Sikta sedan ner mjöl, kakaopulver och mald kanel i skålen och arbeta ihop till en smidig deg.
Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut den till en tjocklek på 3mm. Ta med mått ut runda kakor, 6cm i diameter, och lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna i ca 15 minuter på 160 grader. Låt dem svalna på plåten i två minuter och låt dem sedan bli helt kalla på ett bakgaller.
Fyllningen: Hetta försiktigt upp choklad och grädde i en kastrull tills chokladen smält. Rör till en slät kräm. låt den först svalna och ställ sedan in den i kylskåpet i två timmar tills den är fast. Lägg ihop kakorna två och två med en sked chokladkräm emellan och servera dem direkt. Får de ligga färdiga förlänge utan att ätas blir de mjuka.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft