Chokladkaka
8 portioner
Förberedelser: 20 minuter
Tillagning: 2 tim och 15 min
- 5 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- ¾ dl kakaopulver
- 250 g smör, hackat
- 1 msk olja
- 200 g Marabou mörk choklad, hackad
- 3 ¾ dl strösocker
- 1 msk Gevalia snabbkaffe
- 2 ägg, lätt vispade
Chokladglasyr:
- 50 g smör, hackat
- 150 g Marabou mörk choklad, hackad
Gör så här:
Värm ugnen till 150° . Smörj en rund dkup kakform, 20 centimeter i diameter. Klä den med bakplåtspapper. Häll mjöl, bakpulver och kakao i en stor skål och gör ett hål i mitten.
Blanda smöret, oljan, chokladen, sockret och kaffepulvret med 2 ½ dl vatetn i en skastrull. Rör om på svag värme tills chokladen och smöret har smält och sockret lösts upp. Ta bort kastrullen från värmen. Häll chokladsmeten i hålet ui de torra ingredienserna. Vispa tills det precis blandats. Tillsätt äggen och blanda väl, men vispa inte för mycket.
Häll smeten i formen och grädda i 2 timmar, eller tills en provsticka visar att kakan är torr i mitten. Låt den stå i formten tills den kallnat helt och stjälp sedan upp den på galler.
Gör glasyren genom att blanda smöret och chokladen i en kastrull. Rör om på svag värme tills smöret och chokladen har smält. Ta bort kastrullen från värmen och låt blandningen svalna något.
Platta till kakans ovansida så att den blir plan, vänd den sedan upp och ner på ett galler över en bakplåt. Häll glayren över kakan och låt den rinna ner längs sidorna. Det blir utsökt att serera med crème fraiche.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hej Åsa, får man låna receptet? Låter jättegott :) Alltså jag menar att copiera det? Vill fråga först innan jag gör det
tass på dig
PS
"Häll mjöl, bakpulver och kakao i en stor skål och gör ett hål i mitten"
säger du, men varför ska man göra hål i skålen? eller vart ska hålet vara? I smeten eller? Fattar jag fel på ngt sätt? Blir liiite förvirrad :) Missförstå mig nu inte.
DS

Efter att du hällt de torra ingridienserna i en skål så gör du ett hål i mitten av de torra ingridienserna. I det hålet häller du sedan de sa ingridienserna. På så sätt så är det lättare att blanda dem. Inget måste men så gör jag alltid :-)
Klart du får spara receptet :-)
Audiatur et altera pars

Glömde säga. Du måste skriva och berätta hur det gick. Gärna visa kort också :-)
Audiatur et altera pars
Låter gott men vilken tid det tar

Men Leffe, goda saker får ta tid :-)
Audiatur et altera pars
Det har man inte tid med. Allt som ska förtäras ska gå snabbt att göra. Det är kanske därför jag ätit så mycket snabbmat.

Det låte nog rätt troligt det ja :-)
Jag tycker man njuter mer av det man gjort om man hållit på med det länge. Som om man har lagt ner mycket energi på att dekorera en tårta. Då blir det så mycket roligare och godare att äta den sedan.
Audiatur et altera pars
Om jag skulle hållaa på länge med en tårta och lägga ned arbete på att göra en snygg dekoration. Då skulle jag deppa om jag åt upp den.

haha, nej men Leffe då. Jag får göra en tråta åt dig någon gång så får du äta efter att jag har jobbat med den :-) Då blir vi båda nöjda :-)
Audiatur et altera pars

Leffe ( jag har ett recept som gör att den är klar på ca 16 min ;)