Tigerkaka
När jag var ung gjorde min pappa ofta något som hette Tigerkaka. Det var ihoprör choklad och socker och lite annat som hälldes i en avlång bakform med höga kanter. Man hällde i ett lager sedan la man ett lager vanliga mariekex i bitar, sedan mer coklad och kex igen osv tills formen var full. Sedan sattes det i frysen och chokladen stelnade. Därefter tog man ur Tigerkakan frn formen och skar skivor och åt…mums

Ohh, sådan har jag också ätit när jag var barn. Men min mamma hade annat namn på den. Tiger kaka har vi alltid kallt sockerkaka med vanlig sockerkakssmet med chokladsockerkaks smet ner ringlad i.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det kallade vi för chokladsockerkaka

haha, den som vi sade så om var helt med choklad :-)
Du ser vad olika det är. Och nu är det bara kakor. Inte konstigt det blir missförstånd i världen. hihi
Audiatur et altera pars
Är inte det radiokaka, eller är jag helt ute i det blå? Vad är radiokaka om det inte är vad du beskrev… för vad jag mins så är radiokaka randigt på tvären och har varvat choklad och kex på något vis?

Tror det är så att samma kaka kan heta olika på olika ställen i Sverige :-)
Audiatur et altera pars
Det är nog samma sak, men vi kallade det tigerkaka i vår familj
Det låter som det som oftast kallas radiokaka ja, eftersom det ser ut som en gammal transistorradio när man skär upp den. (ja, med lite fantasi i alla fall). :)
Tigerkaka är för mig en sockerkaka med hälften av smeten smaksatt med choklad, och marmorerad i formen.

#7: Då har vi samma benämning på vad en tiger kaka är du och jag i alla fall :-)
Men jag tycker i alla fall att det är lite roligt att se vilken skilnad olika kakor kan ha i namn i olika familjer liksom.
Audiatur et altera pars