Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 1293 ggr
sezierra
0

Banankaka

Här kommer en banankaka som jag fick prova på jobbet. God till vaniljglass. Det är även deras recept.

Ingredienser
75 g smör
2 2/1 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g choklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Gör så här:
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda gulorna.
Mosa bananerna och blanda detta i sneten. Hacka chokladen och blanda ihop den med mjölet och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
Häll i blandningen i en välsmord, brödad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30- 40 minuter, 175 c. Den ska vara knappt klar i mitten fö att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula glass.

Bikarboaten kan man skipa men kakan blir torrare, tråkigare och ljusare i färgen så har man det bör man ta med det. Men smaken är olika.

Kitty41
0

Låter gott :) I stallcaféet har vi en banankaka med ett krämigt chokladtäcke ovanpå, den är så SJUUUUUUUUUUUUUUKT GOD <3

paronskrutten
0

Jag dödar för stallets banankaka.. <3

Helena

Kitty41
0

ja, hihi ^^<3

Leffe
0
sezierra
0

Den är jättegod, saftig och smaklig… dock rekommenderar jag inte att man glömmer bort att ha i bikarbonat för vad det än gör så blir kakan inte sig lik om man tar bort det. Den blir jätte skum, i alla fall den jag gjorde.

Dobben
0

Vad för slags choklad ska man ha? funkar det med ljus blockchoklad?

Dobben
0

Testade receptet i onsdags, det blev jättegott! ny favorit :)

sezierra
0

# 7 Vad kul att höra! Jag har nog aldrig lyckats med den här men svärmor gör den riktigt bra… vilket är irriterande. Men man kan inte lyckas med allt ^^

Någon som gjort den och vill bidra med en bild? Jag har en tendens att alltid misslyckas med den här så därför kommer det inga bilder från mig. Jag vet inte vad jag gör för fel, bara att det blir fel. Men man kan inte lyckas med allt :P

Dobben
0

#8 Jag tänkte ta en bild, men hann inte innan det tog slut x'P så det kan gå 0:)

sezierra
0

#9 Bara en anledning att göra fler! ;)