Frukt och choklad
Nu undrar jag lite vad ni skulle blanda för frukt med choklad. Det spelar ingen roll hur det äts för det kan vara både färska och bakade frukter, med glass eller hur det nu skulle kunna vara.
Anledningen till att jag undrar är för att jag är nyfiken på om det skulle gå att göra någon ny sorts dessert eller blandning som man inte tänkt på innan.
Hmm… glömde skriva in frukterna också.
Jag tycker att Apelsin (Kanderade apelsiner på tårtor med apelsinfyllning), äppel (pajer eller fyllda med olika saker och choklad som topping), jordgubbar (glass, jordgubbar och choklad är sommar i ett nötskal) och päron (ungefär som äppel men lite annorlunda. Ugnsbakade päron med choklad är supergott) funkar bra med choklad men jag är nyfiken på att göra någon form av efterrätt med passionsfrukt eller kiwi. Någon annan som har några idéer?
Grillad banan fylld med choklad är ju en given klassiker. Jag har gjort det i vanlig ugn också och det fungerar hyfsat bra, tar lite längre tid bara.
Annars tycker jag att kiwi och choklad är supergott. Kanske att man kan dekorera en kaka/tårta/glasstårta med chokladdoppad kiwi.
Har ett smarrigt recept på jordgubbs- och limepannacotta som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att servera med choklad i någon form. Små fina bitar man blandar i pannacottan, toppar med chokladflarn eller har chokladdoppade jordgubbar ovanpå. I vanliga fall serverar jag denna pannacottan toppad med jordgubbsbitar och rivet limeskal.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag bakade muffins idag med päron, banan och vit choklad.

Hallon och mörk choklad är UNDERBART!!!
#2 Hajkbanan! Kan du inte prova och dela med dig? Nyfiken!
#3 Du är inte sugen på att dela med dig? Jag är nyfiken så det räcker och blir över =)
#4 Det tänkte jag inte ens på :)

#4 Håller med! Gör lat-tårta ibland. Köper mix av chokladkaka, bakar till, delar på mitten och vräker på med hallon. På vintern kan man köpa frysta hallon, så man slipper få abstinens!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jodå, receptet finns på min blogg.
Recept till jorgubb/lime pannacotta. Observera att en dubbel sats bara räckte till alla fylla fem små dricksglas. Ursprungsreceptet är alltså hälften av ingredienserna som står på min blogg.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Jordgubbar doppade i olika sorters smält choklad är ljuvligt.
Honungsmelon och chokladsås funkar åxå.
Chokladfondue som man doppar olika sorters frukt i är supergott! Vi har bla. provat ananas, banan, physalis och apelsin, som var en riktig höjdare.
#7 & #8 Jag ska spana in på era sidor! :)
Banan och choklad är den bästa kombinationen som finns. Bananchoklad i mitt hjärta. Andra frukter är okej, men inget kan mäta sig med banan.
Banan doppad i smältchoklad
banan doppad i smält choklad och sedan infrusen (som glass)
chokladtårta med banan i
chokladmousse med skivad banan
grillad banan med choklad i
chokladmilkshake med banan i (fantastiskt gott)
choklad och banan muffins
Köpte en Lindts choklad fyllt med körsbär o chili.
Kanske en Italiensk chokladkaka med lite chili i smeten o körsbärssylt emellan? Vispad grädde till.
Skriver in receptet på kakan i en egen tråd så får ni testa den.
Snaskade på en melon häromdagen och funderade "undrar hur melon doppad i choklad skulle smaka..".. Nån som provat? :)