Chokladpresentation
Vi ska ha en valfri presentation i skolan, där vi ska ha ett föredrag om något valfritt.
Jag har valt choklad och ska prata lite om choklad.
Nån som kanske har lite "kul att veta"-fakta eller små tips till mig? Kan klistra in hela "föredraget"(texten) här sen så ni kan få läsa.
Hade tänkt sluta med att dela ut en bit 70% choklad och några recept till mina klasskamrater.
Nån kanske har ett recept som innehåller coklad, eller en maträtt där man kan använda choklad, eller någon skönhetssak då man kan använda choklad?
Värd på Choklad iFokus
Oja, har ett par recept som är både supergoda o lite nyttigare då de inte innehåller så mkt socker. Vill du ha dem?
Chokladbrulée
Hittade följande recept i en broschyr från Odense:
Chokladbrulée180 g mörk Choklad 70%
170 g grädde (nästan 2 dl)
70 g mjölk (3%) (Ca 3/4 dl)
1 ägg
Börja med att hacka chokladen i mindre bitar. Koka upp grädden, slå den över chokladen och rör tills chokladen har smält. Sätt ugnen på 150°C.
Blanda mjölk och ägg och rör sedan ihop det med chokladen. Slå upp krämen i ugnsfasta formar, ungefär 1 cm högt i varje form. Baka i ugnen ca 15 minuter.
Chokladmascarpone-kräm
4 port
- 1 paket mascarpone (250 g)
- 1 msk honung
- 100 g mörk choklad.
- Blanda ned konjak och honung i rumstempererad mascarpone, smält chokladen och blanda ned den också. Servera med lite bär ex jordgubbar och lite hackade rostade hasselnötter. Man kan om man vill krydda med lite chilipulver 1-2 krm. (Ställer man krämen i kylen blir den riktigt hård.)
Jag har även provat att blanda i vit choklad istället för den mörka, m lite vaniljpulver (mald vaniljstång) blir det supergott!
Macarponekrämen är dessutom perfekt att göra om man inte får använda ugnen för sina föräldrar! (Mascarpone är fö en italiensk färskost som man oftast använder i efterrätter. Finns i de flesta mataffärer.)