Choklad iFokus

Choklad

Etiketthögtider-choklad
Läst 1940 ggr
Vattnadal
0

Julklappspyssel

Känner mig fattig och gör egna julklappar iår. Igå¨r gjorde jag en hel hög moxartkulor, odense nougat, mandelmassa och blockchoklad. Dumt att slösa dyr sockersnål choklad på något som redan är en sockerbomb. Såna gjorde jag förra året oxå, de var populära, minst sagt.

Idag gjorde jag tryffel efter recept här (choklad, grädde och smör) som jag smaksatte med en skvätt whisky.

Imorrn efter pepparkaksbak ska jag göra en sats tryffel till, utan sprit, bara naturelle.

Önskar bara att jag skulle hitta några billiga små söta pappaskar att slå in godsakerna i oxå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LiindaH
0

#0 - Wooow vad du är duktig :O .
Jag ska baka på Måndag. : ) ..

Kan du inte göra egna små söta askar ?

// Liinda

Faxlin
0

Exakt, egna små askar måste man kunna göra. Eller så ta cellofanplast, det blir snyggt. Bara göra en botten av papp eller något så det blir styrsel på det liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Cellofan blir det, om inte maken gör askar då. Nån måtta får det väl vara på vad jag ska göra ändå.Flört Han pratade om papp han kunde ta hem från jobbet att göra askar av…

MVH Elin

LiindaH
0

#3 - Låter suveränt : )

Glöm inte att visa upp bilder sen bara : )

// Liinda

Vattnadal
0

Inget pepparkaksbak, magsjuk pappa, så jag stannade hemma. Hittade en snygg julgran i skogen istället!

Nu är en sats tryffel till klar. Vet inteom svärföräldrarna är så förtjust i riktigt mörk choklad, så nu gjorde jag en med 1 dl grädde och 200 gr mörk blockchoklad, det är bara 40% choklad, så rätt mycket socker… Doppade de färdiga i 70% choklad och garnerade sedan, inte så vackert, men ändå, med vit choklad.

Fick lite mörk choklad smält och över, så jag doppade lite nougat i den för att inte slösa.

MVH Elin

LiindaH
0

#5- Vad du är duktig !

// Liinda