Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 1362 ggr
hus-musen
0

chokladtryffelkaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte inspirera med en kaka som är farligt god som jag ska göra till killen när han fyller år tror jag! O smeten görs direkt i en kastrull, så de blir inte mycket disk!

Botten:

• 150 gram smör
  • 3 dl socker
  • 1 dl ögonkakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 dl vetemjöl

Topping:

• 1 dl vispgrädde
  • 50 gram smör
  • 300 gram mörk blockchoklad

Smält smöret, blanda i socker, kakao och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget, o sist allt mjöl. Smöra o bröa en rund form med löstagbar botten. Grädda i ca 15 minuter i mitten av ungen i 175 grader. Kakan ska vara i kladdkakekonsistens när du tar ut den. Låt svalna ordentligt.

Toppingen: Smält smöret o tillsätt grädden. Låt koka upp en gång under omrörning. Bryt ner chokladen i bitar o rör tills den smält. Häll över kakan o ställ svalt så chokladen stelnar!

Serveras med grädde/vaniljglass och jordgubbar! mumsSkrattande

Qui dormit, non peccat

Ewepewe
0

Ååå vad gott det ser ut, måste prövas!

Lena82
0

Det där måste jag bara prova!! Fast jag får nog inte smaka för jag ska börja banta Gråter. Kanske kan smka en liten liten öiten liten bit.

Choklad
0

mmmums! Jag tänker inte banta ..än …

U R us

Lena82
0

#3 jag har ett mål att tappa 8-10 kg till den 30 maj (ca 4 månader)

Faxlin
0

Ohh, den såg farligt god ut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hus-musen
0

de är en sån tårta som de är omöjligt att bara ta en bit av! samtidigt så är de mörk choklad i och kakao så den är ganska hälsosam=)

Qui dormit, non peccat

Choklad
0

#4    Du kan ta en liten bit utan att det märks!

Jag ska med börja banta imorgon, måste verkligen bli av med alla kilon som jag lagt på mig nu i jul…..blir inte lätt för jag har två pralinaskar liggandes…Oskyldig

U R us

Faxlin
0

#7: Men det försvinner snabbt om man rör sig lite mer. Så då kan du med gott samvete smaska idig lite choklad som uppmuntran däremellan :-)

Audiatur et altera pars

Lena82
0

#7 ja en liten bit skadar nog inte. Jag beställde en bok med något som heter Isodieten, men när jag läste maten jag skulle äta var det mycket jag inte kan äta pga att jag inte tycker om det har smakat många gånger men det går inte och sen vissa grejer jag ska undvika då jag har lite strul med magen, men jag kommer att ta lite därifrån, men det viktigaste är ju inte att bara tänka på maten utan att röra sig och i början räcker det ju med 30 minuters promenad per dag och man behöver inte ta allt på en gång. Sen att man ändrar matvanorna lite som att skippa läsk saft pizza godis chips mm. Igår var jag riktigt sötis sugen men då köpte sambon en påse med nöt och bärmix. Åt lite men det är salt så man får inte i sig så mycket. Ska man fuska med något ska det ju vara nötter (1 handfull nötter är inte skadligt då många nötter har "nyttigt" fett.

Faxlin
0

#9: Så då är det okej att jag äter choklad med nötter? :-)
Nej men skämt och sido. Du har rätt. Det krävs inte så mycket egentligen. Bara det att man ska komma sig för att göra det.

Audiatur et altera pars

Lena82
0

#10 Precis. Men som du skrev en liten bit choklad med nötter i borde ju vara nyttigt. Sen hur stor en liten bit choklad är kan ju diskuteras. Allt är ju relativt.

Faxlin
0

#11: Ja exakt. Man kan kanske ändra storlek beroende på vilket humör man är på Skrattande

Audiatur et altera pars

Lena82
0

Ja och framförallt vilken vecka i månaden det är. Den speciella veckan som vi tjejer/kvinnor har varje månad är den veckan då jag kan göra vad som helst för att få tag på choklad. Tungan ute

LiindaH
0

Oooh… Im in heeeeaven

// Liinda

Faxlin
0

#13: Ja den veckan är farlig. men alla chokladtillverkares dröm tror jag :-)

Audiatur et altera pars

hus-musen
0

#13 Hmm ja den veckan äter ja alldeles för mycket choklad.. Men de är ju så gott!

Qui dormit, non peccat

Lena82
0

Visst är det. Jag försökte en gång att göra popcorn (som jag poppar i ytterst lite olja och inget salt) och frukt. Men det gick inte jag var ändå tvungen att ha choklad fast jag var proppmätt av frukt. Så då blev det en 200 g chokladkaka och ni kan nog gissa hur jag mådde sen. Hade jag köpt choklad direkt från början hade det räckt med såna där tre för tio kr, men nu hade jag väntat för länge och begärat blivit för stort. Det värsta är bara att den veckan påverkar ju viktminskningen, men om man unnar sig choklad då så får man tar tag med hårdhandskarna de andra tre veckorna sen.