Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 2240 ggr
[SvenA]
0

Radiokaka

En kaka som var mycket populär på 50 talet var denna kaka

Man tar en del cocosfett och två delar blockchoklad och smälter samman sedan häller man smeten i en avlång form varvat med mariekex lager för lager

Låt den sedan stelna i kylen och skär sedan upp i skivor vart efter åtgång

För att den ska släppa ur formen så kär man formen med smörpapper eller som det i dag heter bakplåtspapper

Faxlin
0

Ohh, den här kommer jag ihåg sedan jag var barn. Även om det inte var på 50 talet. Tror det här är en tidlös kaka som alltid kommer finnas. Måste göra den med barnen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hus-musen
0

har lite problem med kokosfettet, har man det pga nån speciell anledning? har tänkt prova med margarin men de har inte blivit av..

Qui dormit, non peccat

[SvenA]
0

Det ¨år säkert med smör i stället eller margarin fettet är bara till för att det inte ska bli för hårt

[lillbrun]
0

Hahaha den där kakan pratade mamma om för några dagarsen. "Radiokaka" tänkte jag, "va i hela friden är det?"

igen som har en bild?

:D

botakt
0

När jag först fick höra talas om det så trodde jag att det var som en vanlig chokladkaka som man gjorde i en avlång form och sen ritade med smält vit choklad ovanpå så det såg ut som en radio SkämsSkrattande

Katarina2
0

Gullan402
0

Radiokakan hade fallit mig helt ur minnet! Min farmor gjorde den på 70-t då jag var barn.
Ska göra den med mina barn ngn dag och berätta om gammelfarmor samtidigt. (Barnen fullkomligt törstar efter berättelser "från förr", dvs mitt liv innan de kom.)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Thea-Cazzy
0

ååååååh det är såååå gott! Nu fick jag lust att göra en sådan :P

destiny
0

Rysningar… Tyst Den serverades då och då av min mor, gillade den inte alls…

Jennifersthlm
0

#0 än idag finns det faktiskt smörpapper och bakplåtspapper, det är helt olika saker… men man kan nog använda vilken som..

Jag och "gubben" bakade det för ca 2 veckor sen och han kommer ihåg att han älskade det när han var liten, men nu när han är stor så sa han att den inte smakar lika, riktigt läskig..

Hi hi kul att saker man minns från barndomen kan smaka så olika mot vad man kommer ihåg =)

kanin
0

Jag tycker inte det är någon höjdare.Rynkar på näsan

gullenos
0

Jag har aldrig smakat, men smakar det inte lite som ischoklad ;( ?

Faxlin
0

Jo den påminner lite i smaken om ischokladen faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

cillisw
0

Jag tycker att den smakar ischoklad, tycker inte att det är gott men jag tycker att radiokaka ser gott ut så jag vill tycka om det haha Tungan ute

gullenos
0

Det är nog kokosfettet som gör det så, då tror jag tyvärr inte jag gillar det. Jag kan inte svälja ischoklad då kommer det bar upp igen hihi (;