Choklad iFokus

Choklad

Etikettallmänt-choklad
Läst 1475 ggr
RacerDonnans
2009-06-07 13:18
0

Efterlysning recept..

Hej!

Förra veckan var jag i Umeå och fick en chokladtryffel efter maten. Nu vill jag försöka göra dessa själv, men vet ej hur jag skall lyckas. Det var vit choklad i alla fall, men fyllningen var mangoteavanilj. Har ni något förslag på hur jag skall fixa mangotea smaken?

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Dalna
2009-06-07 13:30
0

När du kokar ihop den vita chokladtryffeln att ha i pralinen, så lägg i en matsked mango tea-blad när den kokar, innan du har i chokladen. Sila sedan ur bladen igen innan du blandar i chokladen. 

Nu borde du ha mangotesmaksatta tryfflar :)

RacerDonnans
2009-06-07 20:58
0

#1 Tack, lät ju enkelt. Skall prova det. Tänker försöka mig på detta till skolavslutningen.

Ebba-A
2009-06-07 21:47
0

Koka upp grädde med mangoteablad och vaniljstång. Sila bort vaniljstången och tebladen. Sen rör i chokladen :) Du kan ta vilket recept som helst nästan och göra om lite-

Värd på Choklad iFokus

[Saiva]
2009-06-07 21:49
0

Hur lyckas ni med fyllda Praliner?! :oO Jag har aldrig lyckats med det. Jag provade med att frysa ner fyllningen i kulor och sedan doppade jag dem i smält choklad och fort som attan in i frysen igen.

Det finns kanske bättre sätt? ;o)

Dalna
2009-06-08 22:33
0

Det säkraste sättat att gjuta Praliner är helt klart med pralinformar. Då häller man först choklad i formarna, väntar 1-2 min, häller av chokladen, fyller med pralinsmet, låter stelna lite, häller över ny smält choklad och in i kylen. Pralinerna krymper av kyla och är efter nån timme lätta att lossna.

Har man inga pralinformar så är det säkrast att ställa in tryffeln i kylen när den är klar. Beroende på vilken sort man har brukar jag vänta några timmar - några dagar innan jag tar ut smeten och snabbt rullar ihop dem till bollar. Pralinbolllarna rullas sedan lättast i kakao för mörk eller mjölkchoklad / florsocker för vit choklad. Då håller de ihop bättre så att de blir lättare att doppa i smält choklad. Chokladen du doppar i ska helst vara lite trögflytande så att den nästan stelnat, då är det lättare tycker jag :)

RavenTheAngel
2009-06-10 16:07
0

låter smarrigt…Tungan ute

RacerDonnans
2009-06-14 14:08
0

Tack för hjälpen, de blev helt ok, men de blev uppätna innan jag kom på att försöka få en bild (de var dock inte lika fina som goda Flört).